Jump to content

Vurderer salg av Sundancer 335, men pleier du å se på den dyreste?

Jan E.

Recommended Posts

Neste år blir det garasjebygging hele sommeren, så ser ut til at båten kan bli liggende på land. En slik båt har jo fort et verditap på ganske mye på 1 1/2 år.

Problemet er at jeg vil jo egentlig ha båten. Men det å betale mindre renter på huset et år legger seg jo også inn i regnskapet...

Så summen kan bli anseelig...En slipper også tankene/jobben med å ha en båt stående på en marina.

Men båten min er en 2003 med 2009 dobbeldiesel (80 timer) og alt elektrisk av betydning er fra 2010+. Og alt uten betydning er åpnet, inspisert og satt inn med kontaktfett. Blir registrert i skipsregisteret snart.

Følger ikke med på Finn for å se om Sundancerne som ligger ute har omsetning. Men ut i fra prisene til de som ligger ute ser jeg min bør ligge på rundt 850-900k.

Eller er det en pris som fort vil skaffe eventuelt annonse en plass i "Salgsannonser med "urimelig" høy annonsert pris" tråden?

Hva gjør dere egentlig når dere ser på Finn?

Legger dere inn kriteriene. Også åpner dere ikke engang annonsen på de dyreste eksemplene?

Jara Wynja

Hva gjør dere egentlig når dere ser på Finn?

Legger dere inn kriteriene. Også åpner dere ikke engang annonsen på de dyreste eksemplene?

Jeg er ikke i kjøpsmodus enda, men jeg vil anta jeg kommer til å gå frem på følgende måte:

Jeg ser på alle annonser som er aktuelle. Prisen som annonseres er en pekepinn på hva selger mener båten hans er verdt, men ikke alltid i tråd med hva markedet vil betale.

Derfor vil jeg selv vurdere hva jeg synes aktuell båt er verdt og by en pris deretter. Dernest er det opp til selger........

Jeg synes det ville være ille om en båt som passer alle kriterier ikke skulle blitt forsøkt kjøpt for den pris jeg selv vurderer som riktig. Jeg søker også på båter som også ligger 30% høyere i pris enn hva mitt budsjett er da det kan finnes båter til salgs hvor selger bommer fullstendig på markedsprisen.

(søker ikke på merke, men prisintervall. Dette for å fange opp båttyper jeg ikke tenkte på i utgangspunktet)

Om du ser på noen av eksemplene jeg la ut i den tråden du refererer til, så ser du at pris kan variere veldig avhengig av hvem som averterer. Noen legger inn mer prutningsmonn enn andre..... Det kan jo være noen som "biter på" og tenker på hvor mye de fikk prutet heller enn hva sluttsummen faktisk ble.

Sånn tenker nå jeg da.......

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

De gangene jeg har handlet båt så ser jeg på alle de aktuelle båtene, uansett pris.

For noen år siden kjøpte jeg en Draco 23 og det var den dyreste på Finn.no, men det var

Også den desidert fineste og mest oppgraderte. Selgeren visste det og firet ikke mye på pris.

Jeg hadde den bare ett år, og når jeg la den ut på Finn så var den igjen den dyreste, ble solgt etter 2 uker

10.000-, under utropspris.

Dessverre får man sjelden igjen pengene for store invisteringer som f.eks. Motorbytte.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Jeg sorterer gjerne etter pris, på en båttype. Den første angir urimelig høy pris, den laveste gir "defekt" pris. De som er i mellom pleier jeg å titte litt mer på :-)

Må vel si meg enig i Fusebox.

Jeg er i kjøpe modus og har vært det en stund nå. Siden jeg har god tid setter jeg meg inn i tingene og ser da igjennom alle båtene for å danne meg ett bilde.

lars s

Den dyreste er ofte den beste og nyeste. De er ofte også proppet med bra og dyrt utstyr, men dette er rent generelt. Det er mye rar prising på finn.

Var med en og så på en båt i helgen. Dyrest på finn, men dønn strøken og mye påkostet, et klart førstevalg.

Den dyreste trenger slettes ikke være den beste eller nyeste. Snakker vi bruktbåt 10-15 år er det vesentlig hvilket utstyr som er montert ev utbytta. en eldre båt kan være bedre vedlikeholdt og shina/oppgradert enn en nyere båt som har fått minimalt med stell! Når jeg kikker på båt kikker jeg jo på båttype og samenlikner både den dyreste og billigste. Ved ev kjøp kjøper jeg skjelden den billigste! dette gjelder forøverig når jeg kjøper bil og MC også

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

hva ligger den billigste, like båten, fra samme årsmod -+ 2 år?

Var en litt annen design rett før og rett etter. Den som kom etter med nye luftinntak og mer rund bak syntes jeg ikke er så fin.

Men om en går på f.eks en som er 2 år nyere, med dobbelinstallasjon finner en et par stk til 950k. Og en med enkelinstallasjon til 820k.

Men der er jo garantien på motorene gått ut, og flere timer på.

Ligger en samme som min med Kad44 til 910k, som jeg syntes virker litt optimistisk. Noen vil foretrekke store tunge seksere fremfor mine små lette firere. Men vil jo påstå at min kanskje har en fordel med tanke på garanti og nyere elektronikk.

Ligger en 2006/07 enkelinstallasjon D6 til 910k. Vil tro mange som ser etter en Sundancer legger den litt høyt på listen. Men med kun 310hk vil jeg tro den bruker LANG tid på å komme seg i plan ferieklar. Om da ikke skoget under vannlinjen også har fått et nytt design som er vesentlig bedre.

Har liggi i en fredelig uthavn i natt å fått tenkt en del på det :)

Arbeidstimene lagt inn i alt er borte uansett (Uansett en hobby, så det er ikke et stort tap).

Om jeg selger har en alltid usikkerheten om at kjøper kan dukke opp med uforutsette ting.

Om den går for 850k, eller mindre (pruting i dagens marked er jo ikke en ukjent sak) blir det fortsatt et såpass tap at den blir ca tilsvarende som å beholde den.

Jo mer jeg tenkte på det, jo mer føler jeg for ikke å selge. Så falt ned på å beholde.

Takker for alle synspunktene.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Ser ettermontert utstyr og 'oppgraderinger' som ofte er dårlig utført/medsent som en grunn til å ikke betale så mye for en båt, hvis man kan finne en som er mer i original stand til samme eller litt høyere pris, er dette et mye mer fristende objekt enn en 'jarlsbergost' full av unødvendige hull,skruehull, dinglende ledninger og strømtjuver.

Å betale ekstra for eldre ettermontert utstyr på elektronikkfronten i en fritidsbåt er ihvertfall uaktuelt med den utviklinga vi har hatt siste 5-6 årene.

Ble litt OT, men tror du blir fornøyd med valget om å beholde Sundanceren når du egentlig er fornøyd med den :)

Redigert av Kaffelars (see edit history)

Ja har sett mye rart av utstyr puttet inn av folk i diverse ting. Men med en jobb innen fly og avionikk, og vant med å være alt for nøye med ting frykter jeg ikke det her.

Det gav seg vel til kjenne når ene som hjalp til med forhåndsarbeidet med CE godkjenningen var ombord å inspisere. Jøss, dette var en av de ryddigste motorrommene jeg har sett på lenge. Her er det nok ikke noe problem når kontrolløren kommer. Du vil ikke tro hvor mye rart jeg ser på diverse båter...

Ble stående å måpe når han fortalte om noen saker.

Bla den båten som skulle bli godkjent for utleie. Der hadde eier strukket flere ledninger direkte fra punkt til punkt i løse luften på tvers i mottorrom. Ledninger lå også nedpå motor, turboer, bevegelige deler...Haha, er det mulig :)

Men nå blir det største problemet å ikke bli fristet til å sette ut båten for å bruke den bare 2-3 turer neste år.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...