Lars H. Startet 21.August.2012 Link til dette innlegget Startet 21.August.2012 Hei. Vi ligger nå i Fjällbacka hvor den ene flytebryggen snart er helt full, men den ene siden av den andre flytebryggen er pepret med Dockspot-skilt og er nesten tom. Men hva betyr det for oss som ikke har hengt oss på hysteriet med å bestille plass hos dette firmaet når skiltet ser slik ut med grønt merke? Kan vi da legge oss der uten å betale mer enn vanlig havneavgift? Lars H. my webcam Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
VannTro Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 (redigert) Jeg skal ikke si jeg er helt siker, men jeg har en misstanke om at skiltet ville vært rødt om plassen var reservert. Tror du kan ligge der og betale vanlig havneavgift ved grønt skilt. Det er jo slik at Dockspot må bestilles minimum dagen før man skal benytte det. Jeg vil tro dette er for at de skal kunne leie ut plassen på "normal" måte med litt forutsigbarhet. Kanskje du kunne forhøre deg hos eventuell havnevakt og klare opp i dette for oss alle ? Redigert 21.August.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
dante Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 (redigert) Hei, Har benyttet dette systemet endel i sommer. Det er slik at en plass må bestilles dagen før man ankommer. Etter klokken 12 på dagen skal personalet i havnen vite om det kommer noen eller ikke. Ved flere anledninger i sommer (hadde da ikke bestilt) la vi oss på disse plassene - forhørte oss at det var ok - betalte vanlig havneavgift. Tror dette systemet blir mest benyttet i høysesong - så sjansen for at disse plassene er ledige er meget stor. Redigert 21.August.2012 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 (redigert) Vi la oss på grønt skilt i Fjällbacka i sommer, og det er helt greit. På en annen side, ville jeg lagt meg på en "ikkedocspot" plass hvis det var ledige plasser der. De røde er opptatt, og de grønne er ledige for enhver som måtte ønske det. Redigert 21.August.2012 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Riktig Tom Rør. Lars H, du kunne spurt meg ligger 10 meter fra deg Er vel greit å få det avklart slik at flere er klar over om de kan legge seg på Dockspot plasser eller ei. Ser at det er mange som vegrer seg å legge seg på de plassene Snakket med havnevakten om dette nå i ettermiddag. I Fjellbacka har de valgt grønne/ røde skilt ved siden av dockspot merket. Grønt ledig. Rødt er bestilt bort. Om du legger deg på en plass merket grønn, betaler du vanlig havneavgift. Andre havner har de valgt en annen variant. Der henger de en plakat over Dockspotskiltet, med "ledig". er plassen bortbestilt fjernes selvfølgelig ledigskiltet. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Kristian_H Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Andre steder la jeg merke til at de hang opp store skilt med påskriften LEDIG, lå på en av disse ved malmøns marina / bohus-malmøn. Problemet er vel at man fortsatt må dra før klokka 12 neste dag. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 ....Problemet er vel at man fortsatt må dra før klokka 12 neste dag. Men du kan logge inn på dockspot rett før midnatt sjekke om plassen er opptatt dagen etter... hvis ikke kan du sove lenge... Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Selvsagt, men jeg har ikke med meg pc på tur, uten pc kan man ikke velge plass, man blir tildelt en som er ledig. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 ...uten pc kan man ikke velge plass, man blir tildelt en som er ledig. Det er korrekt hvis du bruker dockspot appen - men hvis du bruker en browser på mobiltelefonene skal du kunne se hvilke plasser som er opptatt når du simulerer en bestilling. Jeg brukte kun iPad - uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Hehe....ingen av dere som har en tre-åring om bord forstår jeg. Sove til etter kl. 12.00.........hrmf..... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mariell Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 (redigert) Korreksjon til innlegg No5. Jeg har nok vært for lenge i Danmark hvor de bruker grønne/røde skilt på privat plassene, for å vise at de er ledige/opptatt. Det er IKKE røde skilt på Dockspot plassene i Fjellbacka om plassen er bort bestilt. Da er kun det grønne skiltet fjernet. Redigert 21.August.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
EIRINA Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Den seilbåten vis a via skal jo ikke ligge longside der det er baug eller hekk inn brygge det ike rart at det blir fort fullt Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Så dette i Skjærhalden også i sommer og sjekket litt da. Son, Horten og Skjærhalden er med på dette. Vet ikke om jeg liker det... Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Lars H. Svart 21.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Den seilbåten vis a via skal jo ikke ligge longside der det er baug eller hekk inn brygge det ike rart at det blir fort fullt Nå er det over midten av august og ikke fellesferie med vill vest Teksas i havnene. I hele havnen her i Fjällbacka er det 15 - 20 båter og fremdeles ledige plasser uten at noen av bøyene er i bruk. På Bohus Malmön der vi kom fra var vi 12 båter. Heller ikke der trengte noen å ligge med bøye. Alle kunne ligge komfortabelt UTEN noen utenpå seg. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Oteren Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Dockspot vil nok bli benyttet når/hvis vi kommer oss til Sverige. At et fåtall plasser blir benyttet slik ser jeg bare positivt på, fint med litt forutsigbarhet i å få plass i gjestehavn de gå gangene vi benytter oss av det. Førstevalget er uthavn. Sitér dette innlegget Link to post
SeaSC Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Syntes dette er helt perfekt. Hadde en hel brygge på Skjærhalden helt alene i 3 døgn midt i fellesferien i år vi. -G- Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Er det gratis? Finner ikke noe om pris på Dockspot hjemmesiden. Kun at en bestiller plassen en vil, og betaler... Det de mener med betaler er vel at havneavgiften betales gjennom de? De må jo ha en inntekt et sted? Er det de 150Skr i ombookingsavgift, eller % av havneavgiften kanskje? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Free Lillehammer Svart 23.August.2012 Link til dette innlegget Svart 23.August.2012 Definitivt ikke gratis - og systemet til DS er dårlig tilpasset oss som IKKE ønsker å gjøre oss til slaver av detaljlangtidsplanleggingen når vi er på sjøen. Heller ikke frihet til å velge å bli værende noen dager om man trives i havnen. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 23.August.2012 Link til dette innlegget Svart 23.August.2012 Definitivt ikke gratis - Finner ingen priser jeg. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Free Lillehammer Svart 23.August.2012 Link til dette innlegget Svart 23.August.2012 Du får prisene når du registerer deg og reserverer. Ellers kan du bla i tråder her på BP. Ligger flere priseksempler der. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 23.August.2012 Link til dette innlegget Svart 23.August.2012 Synes Dockspot er noe skikkelig dritt, jeg vet jo ikke hvilken havn jeg skal til før jeg omtrent er der. I min båt er det gjerne kjøleskapet, barskapet og batteribanken som dikterer tid for landhugg, om ikke det er været da... sikkert kjekt for havnefolket? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2012 Her i Skjærhalden er en hel brygge merket med reservert Dockspot uten hverken røde eller grønne eller ledig skilt. Alt kan da vel ikke være reservert for en helg nå i slutten av august? Dockspot: Tull! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bidevind Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 ..., jeg vet jo ikke hvilken havn jeg skal til før jeg omtrent er der.... Enig i denne delen av uttalelsen. I ferien vil jeg gjerne planlegge minst mulig og ønsker å velge havn underveis. Vær, vind og behov vil avgjøre hvor vi ønsker å finne nattehavn. Hvis det er meldt vind for neste dag som vil bety en flott slør kan vi godt se oss ut en havn som vil passe med det området vi sansynligvis vil ende opp i. Men blir det motvind og kryss istedenfor så ønsker jeg ikke å måtte gå for motor for å nå en bestillt havn innen en viss tid. Det er stikk i strid med mine ferieønsker. Dessuten trenger jeg ikke enda en grunn for å måtte benytte PC ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 Kan ikke se at disse få plassene Dockspot disponerer påfører ikkebrukerne noen ulemper, utover sure oppstøt.. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 Enig med Oteren der. Er vel egentlig ikke noe å skrike om dette. For de som liker å planlegge, og har internettilgang ombord er sikkert dette en fin løsning. For de som ikke ønsker å benytte seg av det, er det jo bare å la være. Sjekket for morro skyld med skjærhalden, og det ble da vanlig havneavgift + 26 kr i gebyr til dockspot. Når det er sagt, det er nok ytterst tvilsomt om jeg kommer til å benytte meg av dette tilbudet. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.