Jump to content

Dockspot, hva betyr det for ikkebrukere av systemet?

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Vi ligger nå i Fjällbacka hvor den ene flytebryggen snart er helt full, men den ene siden av den andre flytebryggen er pepret med Dockspot-skilt og er nesten tom. Men hva betyr det for oss som ikke har hengt oss på hysteriet med å bestille plass hos dette firmaet når skiltet ser slik ut med grønt merke? Kan vi da legge oss der uten å betale mer enn vanlig havneavgift?

dockspot.jpg

Lars H.

my webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg skal ikke si jeg er helt siker, men jeg har en misstanke om at skiltet ville vært rødt om plassen var reservert. Tror du kan ligge der og betale vanlig havneavgift ved grønt skilt.

Det er jo slik at Dockspot må bestilles minimum dagen før man skal benytte det. Jeg vil tro dette er for at de skal kunne leie ut plassen på "normal" måte med litt forutsigbarhet.

Kanskje du kunne forhøre deg hos eventuell havnevakt og klare opp i dette for oss alle ?

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hei,

Har benyttet dette systemet endel i sommer. Det er slik at en plass må bestilles dagen før man ankommer. Etter klokken 12 på dagen skal personalet i havnen vite om det kommer noen eller ikke. Ved flere anledninger i sommer (hadde da ikke bestilt) la vi oss på disse plassene - forhørte oss at det var ok - betalte vanlig havneavgift. Tror dette systemet blir mest benyttet i høysesong - så sjansen for at disse plassene er ledige er meget stor.

Redigert av dante (see edit history)

Riktig Tom Rør.

Lars H, du kunne spurt meg ligger 10 meter fra deg :lol:

Er vel greit å få det avklart slik at flere er klar over om de kan legge seg på Dockspot plasser eller ei.

Ser at det er mange som vegrer seg å legge seg på de plassene

Snakket med havnevakten om dette nå i ettermiddag.

I Fjellbacka har de valgt grønne/ røde skilt ved siden av dockspot merket.

Grønt ledig.

Rødt er bestilt bort.

Om du legger deg på en plass merket grønn, betaler du vanlig havneavgift.

Andre havner har de valgt en annen variant. Der henger de en plakat over Dockspotskiltet, med "ledig".

er plassen bortbestilt fjernes selvfølgelig ledigskiltet.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hehe....ingen av dere som har en tre-åring om bord forstår jeg. Sove til etter kl. 12.00.........hrmf.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Korreksjon til innlegg No5.

Jeg har nok vært for lenge i Danmark hvor de bruker grønne/røde skilt på privat plassene, for å vise at de er ledige/opptatt.

Det er IKKE røde skilt på Dockspot plassene i Fjellbacka om plassen er bort bestilt. Da er kun det grønne skiltet fjernet.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Den seilbåten vis a via skal jo ikke ligge longside der det er baug eller hekk inn brygge det ike rart at det blir fort fullt

Nå er det over midten av august og ikke fellesferie med vill vest Teksas i havnene. I hele havnen her i Fjällbacka er det 15 - 20 båter og fremdeles ledige plasser uten at noen av bøyene er i bruk. På Bohus Malmön der vi kom fra var vi 12 båter. Heller ikke der trengte noen å ligge med bøye. Alle kunne ligge komfortabelt UTEN noen utenpå seg.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Her i Skjærhalden er en hel brygge merket med reservert Dockspot uten hverken røde eller grønne eller ledig skilt. Alt kan da vel ikke være reservert for en helg nå i slutten av august? Dockspot: Tull!

..., jeg vet jo ikke hvilken havn jeg skal til før jeg omtrent er der....

Enig i denne delen av uttalelsen.

I ferien vil jeg gjerne planlegge minst mulig og ønsker å velge havn underveis.

Vær, vind og behov vil avgjøre hvor vi ønsker å finne nattehavn.

Hvis det er meldt vind for neste dag som vil bety en flott slør kan vi godt se oss ut en havn som vil passe med det området vi sansynligvis vil ende opp i. Men blir det motvind og kryss istedenfor så ønsker jeg ikke å måtte gå for motor for å nå en bestillt havn innen en viss tid.

Det er stikk i strid med mine ferieønsker.

Dessuten trenger jeg ikke enda en grunn for å måtte benytte PC ombord.

Enig med Oteren der. Er vel egentlig ikke noe å skrike om dette. For de som liker å planlegge, og har internettilgang ombord er sikkert dette en fin løsning. For de som ikke ønsker å benytte seg av det, er det jo bare å la være. Sjekket for morro skyld med skjærhalden, og det ble da vanlig havneavgift + 26 kr i gebyr til dockspot. Når det er sagt, det er nok ytterst tvilsomt om jeg kommer til å benytte meg av dette tilbudet.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...