Jump to content

Hva er "markedspris" på denne princess 35 1986 mod


Nidelv-28

Recommended Posts

Vurderer kjøp av ny båt denne høsten, men ønsker å høre med folket om hva de synes markedsprisen er på denne princess`en: Finnkode 36289213

Dette er en pen båt til alderen å være.... Etter mitt ønske skulle det helst ha vært 2x tamd41 i den i stedet for tamd40b, men man kan ikke få alt man ønsker :-(

Eneste savnet på utstyrsiden er mangel på ankerwinch akter!

 

Hva sier markede om denne båten idag?

 

Alle innspill taes imot med et stort takk!

Link to post

Vet ikke hva reell markedspris er i dag men kan opplyse om at opphavet solgte sin 1985 P35 10 år gammel i 1995 for 675'. Båten var kjøpt ny av dem og hadde alt utstyr på den tiden og var meget velholdt.

 

Når er jo både båt og motorer i dag 17 år eldre enn den gang. 26 år gammel båt og motorer er en potensiell utgiftsbombe og tidssluk.

Når de ble omsatt for under 700k når de var 10 år gamle, burde den knapt være verd 300' i dag, men den går nok for mer enn det.

Mvh. SAP

Link to post

Her er lenke til båten : http://www.finn.no/f...nnkode=36289213

 

Denne båten ble lagt ut i mai for 830 000 og har sunket med 80 000. Båten ser fin ut og der ut til å være godt holdt. Bare se på motorrommet der det er rent og fint.

 

Et poeng er om utstyret som nevnes er gammelt eller av nyere dato. Ankervinsj bak er noe som jeg ville hatt, og da er det en utgift på 20-25 000 med en gang...

 

Dette er jo 40-motorer og det er vel noe undermotorisert etter hva jeg kan skjønne på andre innlegg her på forumet. Maxfart på 18 knop forteller vel også dette. Spørsmålet er om du er fornøyd med den farten og at det ikke er avgjørende for deg.

 

Det er gamle motorer og fare for at det kommer noen overraskelser etterhvert, men når man leter etter denne typen båter i den prisklassen er det stort sett gamle motorer uansett....

 

For å sammenligne med andre p35 på nettet så er det noen gode konkurrenter der ute.

 

Det ble nylig solgt en P35 fra Stavanger Marinesenter til 695 000 og den hadde 2 stk vp kad 42, 2x230hk. Vet ikke år på motor, utstyr eller hvordan båten ser ut. Det var ingen bilder i annonsen: http://www.finn.no/f...nnkode=36316496

 

Her er en som er noe dyrere, men med nyere motorer. Den ser fin ut og ble først lagt ut til 990 000 i april før den ble satt ned til 940 000 i juni. Ikke solgt og passiv annonse: http://www.finn.no/f...nnkode=34528432

 

P35 er en populær båt og vil kanskje ligge noe over tilsvarende fra andre fabrikanter, men jeg tror disse båtene med mindre og gamle motorer må lenger ned i pris. Skal vi si 600 000 til våren...? :-)

 

Et alternativ til P35 er Nimbus 4000 som jeg har sansen for. Her er en som ikke ble solgt til kr 799 000: http://www.finn.no/f...nnkode=34806700 Pluss for eget dusjrom inne!

 

Kk

Link to post

Aner ikke bruktbåtpriser eller ditt behov...men for 850.000 kroner ..altså nesten en million...kan man få my NYTT for pengene.

 

Hva med en splitter ny antares 8.80 for 854.000 kr med motor ?? http://www.erling-sa...10&open=6190826

 

Eller Jenneau marry fisher 855 for ca samme pris?? : http://www.fritid-se...id=11&b_id=1075

 

Med nesten en million i budsjett er det mange muligheter i nybåtmarkedet og markedet for nesten nye båter. Hvorfor skal man da gamble på å bruke nesten en million på en 26 år gammel båt hvor man kan risikere kjemeputgifter til motorreperasjon og andre uforutsette vedlikeholdutgifter når som helst.... Nybåt er nybåt....garntert uten mygg7sopp lukt i kabinen og garantert uten gamle skrogskdere som er flekket over med glassfiber..

 

Princess er synonymt med luksus men hvis selger ikke dumper prisen for denne gamle doningen ville jeg definitivt sett etter noe nyere....og den 26 år gamle båten blir neppe lettere om den skal viderselges om noen år....selv om den snart blir veteranbåt.

 

Uansett er vel ikke Prinsecc høystatus (hvis det er det du er ute etter) hvis modellen kommer fra forrige årtusen.

 

Uten sammenligning forøvrig startet jeg også å kikke i bruktmarkedet da jeg for lenges siden skulle kjøpe min nåværende skjærgårdjeep, men fant ut at rabatten for å kjøpe bruktbåter med ukjent historikk og mange år i rått og vått sjømiljø ikke var stor nok...så jeg endte opp med å prutte i nybåt-butikk. Selv i dagens marked syns jeg bruktbåter er overpriset.

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post

Spør ihvertfall hvorfor båten ble sandblåst!

Plastpest er min første tanke, for det er ikke det første man vurderer på en "frisk" båt...

Da kommer jo selvfølgelig også neste rekke av spørsmål, har båten hatt skader under vannlinja som nå er skjult med reparasjoner?

 

Og siden den ble sandblåst, hvem utførte jobben? Og foreligger en før og etter dokumentasjon? Bilder av dette??

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post

Ingen tvil om at båten er flott! Jeg kjenner en som kjøpte en eldre sunseeker med to stykk 41, dette ble en utgiftsbombe både for motorer og drev.. Personlig hadde jeg gått for mindre og nyere båt. hadde det vært nye motorer og veldig oppgradert teknisk utstyr kunne jeg vurdert, om jeg hadde hatt veldig stort behov for å ha den båten/modellen På 20-30 år har jo ting garantert forfalt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Markedspris er vel pr definisjon skjæringspunktet mellom tilbud og etterspørsel. Hvis det var andre ivrige kjøpere hadde vel båten vert solgt for lengst. Da blir spørsmålet hvor sta selgeren er.

 

Som kjøper har trådstarter ingen hast og det verste som kan skje er han går glipp av akkurat denne båten, men kan ro og mak kikke etter andre brukte og nye båter.

 

Det kan imidlertid være at selger er overmoden for å selge for å slippe nok et vinteropplag og for å få kontanter til ny båt eller annet.

 

Som kjøper ville jeg senket skuldrene, tatt en "time out" og om en måned sjekket om båten fortsatt er til salgs og til hvilken pris.

 

Kjøper man en 26 år gammel båt kan man ta høyde for at man kjøper seg trøbbel og bør ha råd til uforutsette utgifter.

 

Kjøper man båt fra 80 tallet mener jeg man bør ha råd til å tape mesteparten av insatsen. Med andre ord er det liten fallhøyde ved å kjøpe en gammel snekke for 50.000 kroner fordi man i verste fall bare avskiver hele beløpet, men å satse nesten en million på en båt som har putret rundt i saltvann i 26 år høres ikke bra ut....uavhengig av hva eksperter mener om at det er mye båt for pengene.....det kan også bli mye teknisk trøbbel for pengene.

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post

Synes nå det var i overkant mye skepsis her...

 

Princess fra slutten av 80 er generelt meget solide båter, med god byggekvalitet og et tykt lag med gelcoat.

Det meste kan selvfølgelig ødelegges, og på mye kortere tid enn 26 år!! Er båten tatt godt vare på, så er det masse båt igjen her.

Det som er viktigst er hvilken stand båten er i nå, og hvilke oppgraderinger som er gjort med teknisk utstyr ombord.

 

Er mer skeptisk til at den har for små motorer, men det kommer jo an på din bruk av båten.

 

Lykke til!! :thumbsup:

Link to post

Lurer på hva en bil som ble omsatt 10 år gammel for 1/2 mill+ på 90 tallet er verdt i dag?

Poenget er det meste av teknisk er farlig nær enden av sin levetid, 40b motorer som det er vanskelig å få deler til osv. Nye motorer og drivverk samt det andre et slikt bytte drar med seg kan fort komme på 1 mill + en haug med timer.. Etter det er fortsatt resten av båten 27 år gammel med ditto teknisk og interiør.

 

Er markedet så mye bedre nå enn på 90 tallet?

Mvh. SAP

Link to post

Aner ikke bruktbåtpriser eller ditt behov...men for 850.000 kroner ..altså nesten en million...kan man få my NYTT for pengene.

 

Hva med en splitter ny antares 8.80 for 854.000 kr med motor ?? http://www.erling-sa...10&open=6190826

 

Eller Jenneau marry fisher 855 for ca samme pris?? : http://www.fritid-se...id=11&b_id=1075

 

Ingen kjenner prisutviklingen på så store båter med utenbordsmotor og hadde jeg kjøpt noe lignende skulle jeg vært 100% sikker på at det var en slik båt jeg skulle ha til evig tid.

Det som er dyrt er 3-fot syken........

Det er heller ingen tvil om at det største verdifallet kommer de første årene.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Veldig mye skepsis i denne tråden. På en godt vedlikeholdt båt trenger det ikke være mye teknisk igjen fra opprinnelsen. Og det som er igjen kan typisk ha en gjenværende levetid som overgår skroget. Selvom skroget antagelig har lengre gjenværende levetid enn eieren av båten, uansett alder på eier.

 

Jeg har selv en båt fra samme år, sånn omtrent. Her er aggregat, vinsj, thruster, akslinger, pakkbokser, propeller, ladere, dynamoer, strømopplegg, radar, plotter, salongtrekk gjennomgående, septiktanker og toalettslanger etc etc etc skiftet i nyere tid. Motorene har vel fort ti tusen timer igjen får overhaling bør bli nødvendig. Eksosbend er skiftet. Så det betyr at selvom båten er gammel så kan den ha mye god levetid igjen, og jeg opplever at dette står i kontrast til enkeltes generelt synsende vurderinger her. Men det skal ikke stikkes nder en stol at det nevnte nødvendigvis har kostet penger. Trådstarter bør, etter min vurdering, ikke være redd for en båt fra åttitallet, så lenge man er rimelig selektiv. MEN det kan være en fordel å finne en båt der tidligere eiere ha tatt regningen, eller finne en som er så billig at man kan gjøre det selv og fremdeles komme greit ut av det.

Link to post

Har ikke noe sammenligningsgrunnlag her, men nordan family 27 sier mye klokt.

Men det er mye penger for en "gammel" båt. Jeg ville ihvertfall hatt med meg en kar med gode kunnskaper for en besikktigelse.

Uansett så er markedsprisen avhengig av tilbud og etterspørsel. Jeg tor jeg ville hatt litt is i magen og sett om prisen gikk ned.

Evt. gi et bud på en sum du selv føler den er verdt, og se om selger kunne møte deg.....

Men jeg synes det fremstår som en flott båt, og kona fikk lyst på en sånn en med en gan hun så bildene (og jeg prøver å selge henne seilbåtlivet). Kan jeg spørre hvor mye drivstoff en slik båt bruker i timen under marsjfart?

Som et apropo... Jeg ble nyskjerrig på denne typen båt og må si at det ligger mange pene Princesser der ute fra midten/slutten av de glade 80 åra.

Men noe som slår meg er Plusj, flossede og raggete tepper "all over"... Hva er hensikten? Finnes jo knapt noe som er så uhygienisk og vanskelig å holde reint som sånne "tepper". Når de finnes på dørken, på skotta, og i taket på lugaren får jeg litt gåsehud jeg :wink:

Redigert av KLB (see edit history)
Link to post

Slike tepper er det nok minst ti år siden forlot min båt. Veldig enig i at det å ha med kyndig person eller takstmann er lurt. Og deretter er det lurt å ha med båtvant advokat til å skrive kontrakten slik at sellger og kjøper er enige om båtens tilstand og hva som er sagt om den. Det gjør det klarere å avgjøre hvem som skal betale hva dersom båten er i en annen stand enn hva en av partene tror / kan være forledet til å tro. I forhold til en senere tvist koster dette omtrent ingen ting.

Link to post

Du kan jo dra å kikke og føle på båtene du er interessert i.

Det kan være ganske langt mellom annonsert pris og hva båtene faktisk selges for.

 

Ha også bakhodet hvilke utgifter/ prosjekter du pådrar deg ved kjøp. Mange som lurer seg selv der ved kjøp av 80 talls båt og får prosjekter og utgifter som dreper hele gleden ved båtlivet.

De yamahamotorene er det ikke solgt mange av og jeg har hørt litt av hvert om delepriser og tilgang. De slekter på yanmar 240/ 290 motoren

Mvh. SAP

Link to post

Disse P35 båtene er egentlig levert med for liten motor hele hurven.

I Båtliv som dumpet ned i postkassa i går står det en reportasje om en familie som har bygget om sin P35. Båten har blitt kjempefin og har 2 x 41A motorer.

Eieren forteller i reportasjen at han har klart å presse den så vidt over 20 knop, men nå på ettersommeren er maks fart 17knop.

Hva blir da marsjfarten.......13 knop ? De færreste P35 kommer ut av vannet selv med 17 knop.

Min mening blir derfor at man må finne et flott eksemplar som har fått skiftet det meste av interiør/elektronikk og dernest vurdere om man kan klare seg med den farten man får(da bør man være fornøyd med 7-8 knop) eller man er fast bestemt på å beholde båten så lenge at det kan forsvare å sette inn nye motorer. Totalprisen blir da omtrentlig som for en P38 fra slutten av 90-tallet.

 

Vurderingen blir da om hva som er best, en 35 med nye motorer eller en 38 med 15 år gamle motorer......... ikke sikkert det blir så ille med 35-alternativet.

(og man trenger jo ikke nødvendigvis velge Volvo om man skal sette inn nye)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...