Jump to content

Hva er "markedspris" på denne princess 35 1986 mod

Nidelv-28

Recommended Posts

Noen som kjenner til kostnad for å bygge om princess fra dinett til 2 lugars båt?? ( Sette opp en vegg med dør i?)

I Tråden "Fra dinette til sovelugar" (https://baatplassen.no/i/topic/17021-prosjekt-fra-dinette-til-sovelugar/page__hl__sidelugar%2Bprincess) finner du det meste om ombygginga. Kostnadene husker jeg ikke om jeg tok med meg, men det var ikke alverden. Maks 5000,- vil jeg tippe.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Det hørtes litt lite ut for ombyggingen REM. Kjapp summering på Maritim.no kommer fort opp i 8000,- for plater, lister, lakk og diverse.

Da er ikke lim og sandpapir og diverse annet tatt med. En trenger jo lister til å lage dør og skapdører også, med beslag, hengsler og dørlåser også.. Jeg synes å huske summen havner ut på ca. 15.000,- om ikke mer..

Jeg synes å huske summen havner ut på ca. 15.000,- om ikke mer..

OK. Gir meg på den. Uansett tar du dette igjen i rikt monn den dagen du skal selge. Dinetteløsningen er vel nærmest uselgelig i dagens marked?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

er valget nyere båt i stedet for eldre båt til samme pris er jo valget enkelt. Men det er ofte ikke valget. Og utfordringen er også at det på 1990 tallet ble solgt vesentlig færre båter med dertil mindre brukt-utvalg.

Men i samme kategorien som P35 men fra 1990 tallet har vi jo Fairline 37 Corsica eller 36 Bravo, og enda lengre ut på 1990 tallet 37 Phantom og 38 Phantom. Det ligger jo mange av disse på finn, slik at den glidene overgangen fra P35 fra midten av 1980 tallet til en like stor båt (men større i navnet) fra 1990 tallet er jo tilgjengelig. Fairline 37 Corsica er jo en fin båt til under millionen med små motorer og noe over med gode motorer - og så kan det sikkert prutes på det igjen. Men vi snakker fremdeles om gammel båt. Også Princess 360 / 368/380 er jo alternativer som er nyere. Men det koster også mer.

Så valgmulighetene for trådstarter er jo mange. Det er også Princess 33 omtrent fra samme alder til under 500'

Har sett P35 med volvo 61 A 2x306 HK - den gjorde vel ikke mer enn 28 knop med de motorene heller iflg salgsannonsen

Det er helt normalt å undervurdere hva kostnadene har vært. Det er rent selvforsvar, så ikke noe nytt der ;-)

Når det gjelder Dinette løsning, så vil jeg vel ikke si at den er uselgelig. Jeg kjøpte jeg, men det sier kanskje mer om meg. Vi vurderte begge deler, og 2 faste køyer tll barna, eller en ekstra dobbeltseng, er sikkert bra. Vi valgte imidlertid dinette løsningen da vi hadde hatt en slik i en Kragerø 26 og savnet den siden den gang. Det er jo en del skiftende vær her i Norge, og da er dinetten en åpen og fin løsning å sitte i, for både barn og voksne.

Redigert av Fusebox (see edit history)

P35 med 2x306hk, da er det ikke ille med 28 knop. Fairline 37 Phantom med 2x370(63P) gjør vel 29-30.

Det skiller vel bare 1000-1500 kg på de båtene.

Fusebox:

Jeg kan godt forstå at du likte dinette i en Kragerø 26, men den har kalesje som alternativ. I P35 har du lukket salong oppe og tar man en titt på dinetten i de fleste P35, så ser stoffet i putene på de fleste helt nytt ut.......

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Har sett P35 med volvo 61 A 2x306 HK - den gjorde vel ikke mer enn 28 knop med de motorene heller iflg salgsannonsen

Slettes ikke verst det. Misstenkelig bra ville jeg kanskje sakt. Sjøkua har en med 2x 330Hk Iveco. Synes han sa en gang at den gjør 26kn.? Og det etter at han jo har moddet akterpartiet til å gi bedre bæring under fart.

ad. planlegging:

Nei det er kanskje ikke så verst likevel? Fairline 36 Turbo, som jeg kjenner bedre, skal gjøre 28 brosjyre-knop med de motorene, og det utgjør vel litt lavere i praksis, og enda lavere med full last. Min egen gjør 23 knop med 255x2, og i overkant av 20 med fulle tanker og ferielast. Men det er vel en noe tyngre båt (min:8,2 brosjyretonn, 10,5 på mobilkrana uten vann og med halve tanker). Jeg har nok også noe å hente på å skrape bunnen, som rett og slett er småruglete av to bunnstoff-lag som ikke har snakket særlig godt sammen.

Mange som lurer seg selv der ved kjøp av 80 talls båt og får prosjekter og utgifter som dreper hele gleden ved båtlivet.

Det er helt normalt å undervurdere hva kostnadene har vært. Det er rent selvforsvar, så ikke noe nytt der ;-)

Veldig sant begge deler. Å ha med seg kyndig takstmann og en advokat til å skrive kontrakt kan være gull verdt.

Jeg har selv puttet nærmere 350' inn i min båt etter jeg fikk den. Hyggelig for neste eier som slipper det - og jeg hadde ikke fått nevneverdig igjen for det. Men forhåpentligvis har jeg lite tull i årene som kommer.

Sjøkua har en med 2x 330Hk Iveco. Synes han sa en gang at den gjør 26kn.? Og det etter at han jo har moddet akterpartiet til å gi bedre bæring under fart.

Virkelig? Da tenker jeg det må være noe fundamentalt galt med propeller, utveksling eller motorer om den ikke gjør mer enn 26 kn med 2x330 hk.

Hadde ikke du rundt 25 kn med 2 x 41b?

Mvh. SAP

Finnes ikke en kjeft som får 25kn med 2x41 i en P35.......ikke i medvind med sola i ryggen en gang !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Med disse meldingene om trege båter som dytter sjøen forran seg er det vel mer aktuelt enn noen gang å vurdere hvilke nye båter man får for 850 000 kr.

Jeg har sans for Jenneau og Beneteau skrogene som er relaltivt lettplanende og likevel ok egenskeper i bølger. Ellers er det gasnke upoblematisk med påhengere selv om de vistnok har dårligere dreiemoment enn dieselmotorer.

Ny antares 8.80 for 854.000 kr med motor http://www.erling-sa...10&open=6190826

Jenneau marry fisher 855 for ca samme pris : http://www.fritid-se...id=11&b_id=1075

Kan forstå trebåtentusister som pusser og polerer på gamle vetaran-juveler som får nytt liv, men hvor sjarmerende er det å bruke masse helger i motorrommet på en gammel Princess, Windy eller Draco isteden for å få verdifulle båthelger på fjorden når reservedelene summereres opp til beløp som kan nærme seg nybåtpris ??

Redigert av oslofjord (see edit history)

Aner ikke bruktbåtpriser eller ditt behov...men for 850.000 kroner ..altså nesten en million...kan man få my NYTT for pengene

i dagens marked syns jeg bruktbåter er overpriset.

Ja, du kan kanskje få mye nytt for den prisen, men en antares med påhenhenger er ikke akkurat en feriebåt. Ville sett deg dra Oslo - Bergen på sommerferie med familie på 4 i tre-fire uker i denne småbåten. Ta med deg en 11fot RIB som ungene kan kose seg i og sleng med en 9,9 hk motor til denne samtidig.

Bruken for kjøper er viktig faktor her.

Jeg har sett 5 år gamle båter i mye dårligere forfatning enn min fra -88. Båter er faktisk bygget med tanke på at de kanskje må ligge på sjøen, dermed tåler de faktisk nettopp dette.

Husk å ta med " selv i dagens marked synes jeg bruktbåter er overpriset" i annonsen din når du skal selge din båt og husk å legg den for salg etter dine egne bruktbåtkalkyler, da kan det hende jeg kjøper den av deg, den må jo bli vanvittig billig.

Tilsvarende p35 i nybåt koster Ca 3.000.000,- og det er det ikke alle som har råd eller vil ta seg råd til.

Finnes ikke en kjeft som får 25kn med 2x41 i en P35.......ikke i medvind med sola i ryggen en gang !

Vel. Kommer vel an på last, alder og hvor mye futt som er igjen i motorene. Mener MBY fikk ca 26 under test på 80 tallet med 2x41.

Som sagt, opphavet hadde P35, og jeg har 10 års erfaring med den. Gjorde ca 24 på maks med 40b på Decca navigator (dette var 80 tallet ;) og senere med GPS.

At de ikke gjør det i dag med alt pikk-pakk og 25 år+ gamle motorer som har mistet mye av futten skjønner jeg godt.

Men 26 knop med 2 nyere 330 hestere, sier meg at det må være noe merkelig med propeller, girutveksling eller motorer.

Tror P35 kan bli i fin båt selv i dag om den hadde blitt totalrenovert og med 2 nye motorer på +- 300 hk. Men hvem ville tatt det tapet??

Mvh. SAP

25 år+ gamle motorer som har mistet mye av futten

Mister altså gamle dieslermotorer kraft og hvorfor og hvor mye ? Kan også 4 takts påhengere miste piffen ? (Litt usikker, men tror ikke min 10 år gamle 4 takt påhenger har merkbart mindre kraft (?)

Vil en gammel dieselmotor som yter mindre likevel bruke like mye diseil som på 80-tlallet..altså mindre fart med samme dielselforbtuk ??

Redigert av oslofjord (see edit history)

Hadde ikke du rundt 25 kn med 2 x 41b?

Nei, men jeg husker jeg en gang rundet 23, dog med svært slakke tanker. Normalt marsjet jeg på 19 og toppet på 22

ad. planlegging:

Mener MBY fikk ca 26 under test på 80 tallet med 2x41.

Jo, men det var målt med mekanisk giver. Jeg óg fikk 25 kn på autopiloten. Ellers tror jeg ikke en godt vedlikeholdt motor mister så mye av piffen. Gir turboen det den skal, og varmeveksler og intercooler er rimelig rene er det lite som skiller.

ad. planlegging:

Flott båt... Tror kanskje maskinene er av dårligere stand .. Fikk høre av selger at det var en oljelekasje på dene ene maskinen... Men for all del en flott båt!

Maskinene har hele 3500 timer på telleren. Fikk høre av et VP verksted at man må regne med overhaling ved 4-5 tusen timer...?? Der snakker man om en påkost på noen båtlapper.

Blir det for stort å håndtere kanskje ??

Orginalt tenker du på? Må vell finnes uorginale deler til disse maskinene?? Skal dra å se på p35 som har nyere motorer i morgen.. Virker som en fin båt dette?? Prisen på 940båtpenger synes jeg dog er i overkant mye ( selv med nyere maskiner...). Må regne påkost på rundt 20 båtpenger for ombygning til 2 lugars fra dinettløsning...

Står også en i stavanger som ser grei ut med hekkport... Han synes jeg også har en stram pris!?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...