sap_2000 Svart 25.August.2012 Del på Facebook Svart 25.August.2012 Bl.a kjølere og intercoolere. Ms3 girkassene er vel heller ikke å oppdrive. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Merlis Svart 25.August.2012 Del på Facebook Svart 25.August.2012 (redigert) Hei igjen Nidelv-28! Du er virkelig på "hugget" etter en P35 du nå? :) Jeg har blitt litt smittet og har tittet en del på Princess fra 330 til 415. Synes P35 er en utrolig fin båt med god plass til en familie. For min del blir det nok å beholde Nidelven i noen år til. Jeg synes den du har sett på der veldig fin ut og jeg synes ikke 750 båtpenger og kanskje litt høstrabatt er så galt dersom det tekniske er i orden og båten er generelt godt holdt. Det er en stor og romslig båt og det er ikke alderen det kommer an på, men hvor godt båtene er holdt. Marida her på forumet har vel også en meget pen P35 til salgs? :) Redigert 25.August.2012 av Nidelv_lykke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 25.August.2012 Del på Facebook Svart 25.August.2012 (redigert) Nidelv-28, jeg kjøpte i fjor på denne tiden min Princess. Selger opplyste om var som var gjort med båten, mye var byttet, drev bl.a. overhalet, men motorene kun vanlig vedlikeholdt. Det er klart det er ett sjansespill å kjøpe brukt, men nå 150 motortimer senere, har jeg ikke hatt noen ekstrautgifter på motorer. Noen småting ellers har sviktet, men det må man påberegne pga tingenes alder, kontakter irrer etc. Det jeg har pådratt meg av utgifter er oppgraderinger som jeg har hatt lyst til å gjøre, montere ledlys i motorom, ledlys ellers, vannalarm i motorom, ekstra pumpe Rule 3700 for å kunne måke unna vann blir det en lekkasje etc. Det går også fint an å være heldig med å kjøpe eldre brukt. Vil også si at det som er moderne i dag, er med stor sannsynlighet nokså gammeldags om 10-15 år. Enig med de som hevder at eldre Princesser er gode båter (unntaket er 12 volts anlegget, det er bare dritt, og mitt skal byttes ut i vinter. På den andre siden 20 år gamle anlegg begynner å bli modne for å bytte uansett, da det er mye irrete kontakter rundt om, tæring har gått langt inn i ledningene etc.) Personlig for meg er det to ting som taler i mot P35. Båten har ikke intergrert badeplattform (noe som skiller den tydelig til å bli 80-talls båt) AD40 er nok noe i minste laget vil jeg anta, går man mye i marsjfart. Tilhører du 7 knops klubben er de helt greie. Min båt med 2X41b marsjer jeg på 20-22 og topper på 28-29 til info, men er mest 7 knops klubben. Redigert 25.August.2012 av Jori (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.August.2012 Del på Facebook Svart 25.August.2012 Uansett valg, så er mitt råd å betale meir for den gode båten som er oppgradert. Spesielt motor og drivverk. Dersom den finnest. ..... Å prute "den billige" ned slik at du får råd til nyere utstyr ombord, vil bli en årelang ufrivillig hobby. Eg kjenner fleire som har tenkt slik, at de kan fikse opp innimellom , og bruke båten heile tida. Men problemene dukker opp på tur. Slik at "alle" turene blir ødelagt. Og til slutt er båtgleden forsvunnet hos familien. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Gabi Svart 25.August.2012 Del på Facebook Svart 25.August.2012 Det er dette med gamle motorer og drev som jeg er "redd" for også. Er man uheldig og må bytte "endel" på kanskje 2stk motorer samt ha stor reparasjon på 2stk drev også så kan kostnadene bli 2-500.000 tusen. Dette blir et sjansespill og man kan selvsagt være heldig å slippe. Spørsmålet blir hva som skjer med 80talls motorer om noen år når de har gått ennå lenger og deletilgang kanskje blir værre. Da blir utgiftene på 600-1000k for nye motorer og drev. Hvem vil betale for det når båten kanskje ikke er verdt så mye lengef heller? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 25.August.2012 Del på Facebook Svart 25.August.2012 Det er dette med gamle motorer og drev som jeg er "redd" for også. Er man uheldig og må bytte "endel" på kanskje 2stk motorer samt ha stor reparasjon på 2stk drev også så kan kostnadene bli 2-500.000 tusen. Dette blir et sjansespill og man kan selvsagt være heldig å slippe. Spørsmålet blir hva som skjer med 80talls motorer om noen år når de har gått ennå lenger og deletilgang kanskje blir værre. Da blir utgiftene på 600-1000k for nye motorer og drev. Hvem vil betale for det når båten kanskje ikke er verdt så mye lengef heller? Mange av disse motorene er industrimotorer. Dvs. at du finner de andre produkter helt identisk (minus mariniseringsutstyret) i til dels nyere årganger enn da de ble byttet ut fra lastebiler og båter. Foreløpig er ikke deletilgang noen problem, men klart om enda 15-20 år kan det jo bli det, eller man må bygge de om. Du har jo f. eks 41P som ble produsert helt til 2005 slik ca. Jeg vil anta at de fleste delene der går rett på 41b og mange sikkert også på 40b (kjenner ikke 40b så godt) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 25.August.2012 Del på Facebook Svart 25.August.2012 Uansett valg, så er mitt råd å betale meir for den gode båten som er oppgradert. Spesielt motor og drivverk. Dersom den finnest. ..... Å prute "den billige" ned slik at du får råd til nyere utstyr ombord, vil bli en årelang ufrivillig hobby. Eg kjenner fleire som har tenkt slik, at de kan fikse opp innimellom , og bruke båten heile tida. Men problemene dukker opp på tur. Slik at "alle" turene blir ødelagt. Og til slutt er båtgleden forsvunnet hos familien. Helt enig, bedre å betale 100K mer og få overhalte drev og andre ting som er byttet. Det forteller også ofte generelt om vedlikehold som eier har tatt. De båtene som er dårlig stelt, er ofte veldig dårlig stelt, og da kjøper du nok mer på "lykke og fromme". Samtidig, må man være realistisk, en 20 år gammel båt vil det skje småting med, spesielt på det elektriske 12volt anlegget er min erfaring, er ikke dette oppgradert underveis. Sitér dette innlegget Link to post
winum Svart 25.August.2012 Del på Facebook Svart 25.August.2012 Vores bliver til salg for 780.000 dkr Der 2 x 41 med nye dyser turbo osv 2012. Alt hoved el afbryder kabler osv er nyt 2012. Vetus 7 hk Thruster for og bag med easy docking monteret 2012. Vetus lader 2 stk BCS 1245 2012. Nye kalecher til bag ,fly og ruder 2012. Nye propeller, aksler, lejer, pakdåser 2012. Nye Centaflex koblinger 2012. Nye hynder i bag og på fly 2012. Ny bundmaling med 4 X epoxy 1 X hård og 1 X blød 2012. Ny trimpumpe 2012. Alt rustfrit elpoleret 2012. Nye batterier 9 stk 2012 Osv Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Der 2 x 41 med nye dyser turbo osv 2012. Alt hoved el afbryder kabler osv er nyt 2012. Vetus 7 hk Thruster for og bag med easy docking monteret 2012. Vetus lader 2 stk BCS 1245 2012. Nye kalecher til bag ,fly og ruder 2012. Nye propeller, aksler, lejer, pakdåser 2012. Nye Centaflex koblinger 2012. Nye hynder i bag og på fly 2012. Ny bundmaling med 4 X epoxy 1 X hård og 1 X blød 2012. Ny trimpumpe 2012. Alt rustfrit elpoleret 2012. Nye batterier 9 stk 2012 Osv Flott med oppgradert båt, men det sier også noe generelt om hvilke kostnader brukte båter kan medføre. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 (redigert) Vores bliver til salg for 780.000 dkr Det blir jo en litt annen pris om man ønsker å ta den til Norge. Da man først må legge til hk avgift, 2 x 188hk x Kr 155,50= 58468,- og så må Norsk mva legges til på hele beløpet. Da blir totalprisen 1.048.085,- ( i tillegg kommer frakt som det også må beregnes mva. på. Valuta er ganske lik, så den regnet jeg ikke på.) For øvrig var det en godt oppgradert båt ! Redigert 26.August.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
REM Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Nettopp de norske avgiftene som Vanntro beskriver gjør at du skal ha usedvanlige gode forbindelser i utlandet hvis det skal være lønnsomt å ta hjem en utenlandsk båt. Dette kan Thorlyn alt om, og han er vel akkurat nå på vei hjem fra en av kanaløyene med en båt til Norge. Kanaløyene er vel et av de få landene hvor det kan være lønnsom siden de ikke har skatter og avgifter overhodet. Siden det aldrig er betalt noen form for avgifter på båten ligger de tilsvarende lavere i pris når de senere selges som brukt. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
nordan family 27 Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Når jeg leser denne tråden virker det som noen har et allergisk forhold til vedlikeholds- og løpende oppgraderingskostnader. Dette inntreffer ikke bare på 80 talls båter, men kanskje for andre eller tredje gang. På min (tidligere) brygge ligger det mye nye og store båter. De skrur like mye som meg. Bytter dynamoer på nesten nye båter. Kompressorer. Elektrisk trøbbel, faktisk på to nye båter i 4 millioners klassen. Kan det være at noen i denne tråden ikke har tatt innover seg at store båter - uansett alder - krever kontinuerlig og løpende cashflow? Det er ikke et fenomen for 80 talls båter, det er et fenomen for alle båter. Mulig litt mer for 80 talls båter, men der flyr det ikke like mange millioner i verditap. Har man en enkel båt - jeg hadde selv nordan family 27 - er alt enkelt og alt har en begrenset konstruksjon med lite dill og dall. Men blir båten større er det mye mer stash, elektronikk, doble motorer, mer utstyr, dobbelt av alt mulig, og større av alt mulig. Kvier man seg for å vedlikeholde dette er det kanskje et spørsmål å stille seg om man er villig økonomisk eller tidsmessig å anskaffe seg en større båt enten den er ny eller gammel. Når jeg for egen del ser tilbake på livet med nordanen reflekterer jeg stadig over om det kanskje hadde vært like greit å holde seg der. Men det er fort glemt når man er på tur, og konstaterer forskjellen, og både tid og penger (nesten) er glemt. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 (redigert) Nettopp de norske avgiftene som Vanntro beskriver gjør at du skal ha usedvanlige gode forbindelser i utlandet hvis det skal være lønnsomt å ta hjem en utenlandsk båt. Nå skal det også legges til at båtmarkedet ute i Europa er nesten tomt for potensielle kjøpere om dagen, så det går nok an å oppnå gode rabatter om man har litt is i magen. Kroatia ser ut som et spennende marked med lave priser. Problemet med båtene derfra er dog at det stort sett er "brygge-seilere" og de må oppgraderes betydelig i forhold til batteri/lading/navigasjon/ankervinsjer etc. Da skal man ha et meget godt ,utgangspunkt om det skal svare seg..... Litt OT i denne tråden, men like vel Siden REM nevner Channel Islands så ligger det en fantastisk båt til salgs der. I Norge er nok Grand Banks best kjent, men et godt alternativ er Corvette 32. Den har et helt annet fartspotensiale og er kvalitet fra ytterst til innerst..... http://no.yachtworld.com/core/listing/boatMergedDetails.jsp?boat_id=2449508&ybw=&units=Feet¤cy=NOK&access=Public&listing_id=78824&url= Jeg har ikke sett disse båtene avertert på FINN. Redigert 26.August.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
nor star 290.. Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 hei er litt i samme situasjon her da jeg har siklet litt etter en p35 , har spurt her inne på forumet om råd. har fulgt med på disse båtene siden i fjord å tror ikke det har blitt solgt noen av de som har vært avertert på finn. jeg sitter å håper det hadde kommet en med nyere motorer til salgs men den gang ei. ser denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36551287 ligger ute med nye motorer ikke p35 men likevel en båt som har blitt mye oppgradert og ser godt holdt ut men som sagt ikke p35. regnet litt på hva evt motorbytte ville komme på i en p35 og fant ut at dette blir dyrt med tanke på jeg ville satt inn ca 2x 280-300 hk som ville medført nye akslinger , proppeller ++. men at det er fine flotte båter er det ikke tvil om. har pr i dag båt fra 2007 med d4 diesel som har fungert utmerket , så å bytte til en 20-25 år gammel båt er jeg veldig i tvil om er lurt men du slipper alt elektronikk på motorer, slik at mye kan utføres selv. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Nordan Familie har etpar gode poeng:-) En båt uansett alder krever penger til vedlikehold. Det er jo selvsagt på en måte, men det er størrelsen på summen som er interessant. Dersom man kjøper en vanlig størrelse ny bil vil det vanligvis holde å sette av penger til service og dekk innenfor garantiperioden på vanligvis 5år. Etter dette må man regne med litt ekstra og bør sette av kanskje 5-10k til nødvendig vedlikehold utover service. På stor båt 30 fot og oppover derimot er vedlikeholdsstørrelsen anderledes. Ved ny båt lite ekstra. Men når den når en alder på kanskje 7-15 år må man regne med at det kan komme på kostnad på kanskje 50-100k sånn plutselig. Og på eldre båter enn det kanskje 100-200k. Det blir et problem den dagen en familie skal kjøpe seg brukt båt. Kanskje har de akkurat råd til drømmebåten. Men så skjer noe de ikke hadde regnet med og har vanskeligheter med å finansiere reparasjonen. Da blir fort båten til besvær og kan ødelegge for stemningen i familien. Det er derfor nødvendig å tenke at dersom man feks kjøper en stor båt som er 7----》 år gammel så må man samtidig ha kapital tilgjengelig på 100-200k til bruk om nødvendig. Og være villig til å bruke de. DA blir det plutselig ikke så sjansespill lenger å kjøpe en eldre stor båt fordi man har midler tilgjengelig til å foreta rep uten at familien lider. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Det er jo vanlig å ha en reservekapital uansett om man har båt eller ikke. Nå trenger man jo ikke kjøpe en veldig gammel båt for å kunne havne i "uløkka" da. Jeg ser for med en drevbåt på 6 år og drev som havererer, det er ikke helt uvanlig om man har tung båt. Det kan for den saks skyld være en båt med D-motor som har passert 5 år og får havari uten at man har egen motorforsikring (kunne ikke la være). Det er aldri feil å ha litt i bakhånd uansett..... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Gabi Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Er det "vanlig" å ha 100-200k i reserve etter at man har kjøpt stor båt? Hvorfor hører vi da om alle de som har fått ødelagt båtlvgleden av store kostnader? 200k for en vanlig familie er jo ganske mye penger. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Min subjektive anbefaling er at en reserve er anbefalbart. Dersom man ikke har det bør det vurderes en billigere båt og reserve. Og der tror jeg ikke det har stor betydning om det er snakk om gammel eller ny båt. Feriebudsjettet mitt økte med 42000,- i deler i år grunnet uforutsett i løpet av selve ferien. Ikke billigst å handle med levering over natten, men slik ble det. Og det var deler som jeg leser her på baatplassen at flere har skiftet på vesentlig nyere båter enn min, så jeg tror ikke nødvendigvis en 10-15 år nyere båt hadde hjulpet. Det som gjør det hele litt vanskelig er ofte at man gjør ting man ikke "trenger". Men man har lyst og "trenger" det nok. Og da drar det fort på seg. F.eks hadde jeg ikke radar for forrige båten. Men jeg "trengte" å sette inn en ny når den gamle ikke virket i den je har nå. Trengte jeg egentlig det? Og med plotter på samme skjerm? Og nye kart? Og de titusnene som da fløy? Jeg trengte det ikke, men jeg "trengte" det nok, da båten brukes i andre værforhold enn den forrige båten. Men jeg kunne ha latt være. Det er lett å la seg rive med. Og lett å rettferdiggjøre overfor seg selv. For det er jo "nødvendig" med slike innkjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Elektroniske duppedingser er morsomme å ha! Så de er absolutt nødvendige.....! Sitér dette innlegget Link to post
winum Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Jeg tror det mange gange er bedre og billiger at købe en der er lavet for der kender man jo udgiften. Køber man en hvor der skal laves meget er 200 til 300000 jo hurtig væk. Så det kan nok bedre give lidt mere for en der er iorden også kan man jo bruge den med det samme- Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv-28 Svart 28.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2012 Samtlige jeg har sett på har "fillette" skai på sidene(oppe ved samling ol), noen som veit om man må løsne sidevinduene ved bytte skaien? Hva må evnt gjøres? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 1.September.2012 Del på Facebook Svart 1.September.2012 P35 er en populær båt og vil kanskje ligge noe over tilsvarende fra andre fabrikanter, men jeg tror disse båtene med mindre og gamle motorer må lenger ned i pris. Skal vi si 600 000 til våren...? :-) Et alternativ til P35 er Nimbus 4000 som jeg har sansen for. Her er en som ikke ble solgt til kr 799 000: http://www.finn.no/f...nnkode=34806700 Pluss for eget dusjrom inne! Kk Noen som har formening om kvalitet på Nimbus 4004/4000 iforhold til feks P35, P360, synes spes Nimbus 4004 står høy i pris.. har fulgt med på to 4004`er pris på 1150` og 1250` ingen av dem solgt og 22år gamle med TAMD 41 motorer. Til samenligning ligger det en Princess 360 1998model til 1190 000kr på finn nå med Cat 306hk motorer... Kunne godt tenkt meg en Nimbus 4004/4000 om et års tid, men synes de står høyt i pris med tanke på alder og sammenlignbare båter. Mulig jeg på begynne å se etter eldre Princess eller Fairline istede.. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 23.September.2012 Del på Facebook Svart 23.September.2012 Dette er kanskje et alternativ til p35? Birchwood 33 satt ned fra 675k til 500k... http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35699605 Kk Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv-28 Svart 25.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2012 Hei KongKing.. Kjenner svært lite til merke "Birchwood". Båten i seg selv ser grei ut den med brukbar utstyrsliste.. Er synd at den ikke kommer med 2 lugarer som jeg "må" ha til min familie på 4 :-) Drømmen er som sagt en PEN P35, med riklig utstyr og oppgraderte motorer.. (ingen har sagt jeg ikke er storforlangende...hehe) m/2 lugarer selvsagt! Likte dog Prisen på båten godt Konking, mye båt for penga! Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.September.2012 Del på Facebook Svart 25.September.2012 Opphavet kikket på Birchwood ts33 i '85. Konklusjonen var at det var en trang båt med dårlig planløsning og flybridge som ga campingstol-på-taket følelse. Dårlig med skap og stueplass også. BMW motorene som stort sett sitter i 33 og 37 har også vist seg å være noe ræl. Endte med at de kjøpte P35 isteden. Denne hadde i 10 år fra ny og sier selv at det er den båten de har vært mest fornøyd med. Uansett, nå som dette er snart 30 år gamle båter, så er det viktig at du ser realistisk på hva du velger med tanke på utgifter og arbeidstid og utskiftninger som ofte må til. Er ikke alltid billig og handle billig og gammelt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.