Jump to content

Dalla Pieta vs. Hurricane 470 vs Argo 17. Fordeler og ulemper?

tomzern

Recommended Posts

Hei!

Nå som jeg er ferdig med Dracoen i første omgang, vurderer jeg å sette igang med et nytt prosjekt iløpet av vinteren. Det blir da snakk om en lekebåt som jeg kan ha på henger og sette ut når jeg vil ha det gøy. Dracoen blir den sosiale kosebåten;)

Har siden jeg var liten guttunge siklet på hurricane 470, men etter jeg så tråden om dalla pietaen til Lars K her inne, og bildene av honduras sin dalla pieta, så må jeg jo si at det ser ut som en helt rå lekebåt:)

Har også sett på et par Argo 17 på finn, men den båten har jeg ingen kjennskap til.

Det jeg altså er ute etter er en båt som tåler mye motor og fart, og er spennende å kjøre:)

Hvilken båt bør jeg velge? Er også åpen for andre forslag til speedbåter i samme klasse som de jeg har nevnt.

Håper på å finne et skrøpelig oppussingsobjekt iløpet av vinteren, så får vi se:)

Mvh Tomzern

Jeg ville tenkt på hva du skal bruke båten til,jeg kikket lenge rundt på nettet før jeg kjøpte noe.

Jeg hadde motoren (60hk) stående fra før og ville finne en båt som ble passe frisk med denne på.

Endte opp med å se etter Winrace,Bella Arrow og Dalla Pieta.

Det ble Dalla Pieta på meg fordi jeg synes denne så mest racing ut,og at de greier oppimot 50knop med 50 hk i V50klassen.

En kamerat hadde en Hurrycane 470 med 90 Yamaha,den greide ikke mer enn 47 knop men var fin til kompiskjøring og vannski osv.

Jeg skal kun kjøre fort alene eller med en "navigatør" :)

Jeg tror du må ha mye mer motor hvis du går for en 17-19 fot speedbåt,ser disse ofte har 150-200 hk.

Jeg har egentlig samme formål som deg Lars, men en ribbet hurricane med midtstilt ratt og lette seter vil vel også kunne gå ganske heftig. Den har jo blitt brukt i V50 den også? Tviler uansett ikke på at dallaen er en råere båt. Ser mer racing ut ja!:) hvor holder du til? Vil gjerne sitte på en tur når du er ferdig hvis det er mulig?:)

Bella Arrow kanskje?

http://www.finn.no/f...nnkode=35410178

Ellers er det vel andre morsomme V-50 klasse båter vil jeg tro. F.eks Beecraft (?) men lå ingen på finn nå

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg bor rett sør for Kongsberg,fullt mulig å sitte på en tur men vet ikke når jeg blir ferdig med den.

Min båt er et lite hobbyprosjekt som jeg driver litt med nå og da...

Ville tro en ribbet 470 burde gå like bra,den kameraten min hadde var det masse stasj i,basskasse, seter, sofa, osv.

Kikket litt på denne på finn,må jo være ganske billig?

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36693312

noe av det råeste olle har laga!!

Og antakeligvis så og si umulig å få tak i. Ihvertfall som et billig oppussingsobjekt som jeg er ute etter, men takk for tips :smiley: Så ut som en grom båt.

Har en Danza 18 med 100 hk yamaha til salgs :) ta kontakt for mer info :)

Hvis det er den du har liggende på autoDB, så er det nok en helt annen prisklasse enn jeg hadde tenkt pluss at jeg ikke skal kjøpe helt enda, men iløpet av vinteren :wink:

Bella Arrow kanskje?

http://www.finn.no/f...nnkode=35410178

Ellers er det vel andre morsomme V-50 klasse båter vil jeg tro. F.eks Beecraft (?) men lå ingen på finn nå

Den der har jeg sett, og den var jo billig, men syns ikke den ser no særlig bra ut. Liker ikke linjene i det hele tatt :nonod: takk for tipset anyway :thumbsup:

Så den du linket til også Lars K, og det er definitivt en god pris hvis alt er som annonsen tilsier, men er som sagt ute etter noe å pusse opp på. Benytter vinteren til å finne et eksemplar som trenger omsorg, så får vi se om jeg ender opp med noe!.

Har også falt for linjene på Marshan! Den ser helt rå ut syns jeg :smiley:

Etter å ha vært med en kamerat en del i startet på 80-tallet i hans Hurrycane 470, kjøpte jeg DP-skroget for et par tusen kroner i 2007, da jeg var lysten på et vinterprosjekt. Hadde aldri råd til speedbåt når jeg var ungdom.

Planen var å ha en speedbåt liggende på hytta vi kunne ha det litt moro med. Det var en del å gjøre på den, men i løpet av en vinter fikset jeg den til slik jeg ville ha den.

Rent kjøpsmessig er DP'en kjempebra. Det vitner selvsagt også resultatlistene i V50 offshore klassen om. Den har i mange år dominert klassen.

Men den blir jo litt ekstrem.... på godt og ondt.

Ute på hytta hos oss må jeg fortøye med bøye bak og baugen mot brygga. Baugen er lang og spiss. Når man etter å ha rundet 40 og nærmere 100kg skal hoppe ned på dekket og klamre seg fast når baugen dupper, finner man raskt ut at dette var enklere når man var 17. For ikke å snakke om når man har fortøyd og skal balansere seg fram på dekk med den ene foten foran den andre. I det man tar sats for å hoppe opp på brygga forsvinner selvsagt baugen nedover pga frasparket...

Hadde vi hatt bryggeplass hvor man kan gå opp og ned i båten fra siden av cockpit ville dette selvsagt ikke være et tema. Før man skal legge til mot et svaberg.

Dernest kommer formen på dekket fra midten og bakover. Bakre del av dekket ligger under vann når man ligger stille. Så hvis du skal ligge inntil en flytebrygge kan du ikke gå fra båten, for da kan den havne inn under flytebrygga, med skrapeskader i lakk osv. I tillegg består siden på båten bare av en skarp kant, slik at det har ingen hensikt å legge ut en fender hvis du skal ligge mot en vanlig brygge eller en annen båt, den forsvinner bare innunder dekket.

Så det ble til at guttungen måtte ligge og holde båten fra brygga hver gang vi kjøpte bensin og is.

Dette har ingen betydning når man bruker båten til race, de får så mye riper og småskader at det ikke betyr noe. Men hvis man legger litt arbeid i å få den fin, er det litt kjedelig at det blir ødelagt etter et par fortøyninger. Å legge fra seg båten for å gå en tur ble veldig uaktuelt.

Så jeg solgte den igjen, og kjøpte snekke... :)

Hvis (når) jeg skal ha en speedbåt igjen, ville jeg antageligvis gått for en Hurrycane 470 eller tilsvarende. Der får man med seg 4-5 personer og man kan legge ut fender og forlate båten siden den har skrogsider over vann. Det blir rett og slett en høyere bruksverdi i det daglige. Selv om den ikke går like fort med samme motorstørrelse. Med 70-90hk går den fort nok for meg.

Men helst ville jeg hatt en Argocat på rundt 18 fot :)

PS. Ligger en DP på autodb.no nå for kr 9.000,- (før pruting)

Når det gjelder speedbåter og speedbåt-prosjekter synes jeg det er flere av dem på Autodb kontra Finn.

Redigert av Honduras (see edit history)

Har også lagt merke til at det ligger flere speedbåtprosjekter på Autodb enn Finn,kanskje lettere å gjøre et kupp der?

Jeg myste vel rundt i et år før jeg kjøpte noe,siden jeg også var ute etter et billig prosjekt.

Jeg har ikke så god peiling på det,men jeg ville ha en båt på minst 15 fot,synes 12-13fotere ser veldig ustabile ut å kjøre når man begynner å få skikkelig fart.

Takk for tips folkens! Du har noen gode poeng Honduras, men samtidig så er jeg ute etter noe som rett og slett bare går noe J***** :giggle: . Har jo dracoen som gjør 36 knop og har plass til folk, så det er jo kosebåten. Denne blir en "henger-båt" som jeg skal ha det gøy med en gang i blant :wink:

Hva er dette for en sak mon tro?

http://bat.autodb.no/autodb/search.wa2?_cmd=results;AdItemId=1488684;AdItemText_Match=speedb%E5t

Så jo veldig billig ut! Noe selvlaget?

Så den dallaen til 9000. Absolutt vurderbart, men er ikke klar for kjøp helt enda. Driver foreløpig bare å vurderer forskjellige båter opp mot hverandre for å finne en å satse på :)

Mvh Tomzern

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...