SIR DAY Startet 22.August.2012 Link til dette innlegget Startet 22.August.2012 (redigert) Har vært på en 8 ukers hentetur fra Karlstad i Sverige, krysset Skagerak 4 ganger og somla litt her og der. Har tatt 4 avbrekk for jobbing, men har også hjemmekontor ombord. Er nå i Langesund, men vil tusleseile nordover til Oslo. Har ikke hastverk i å komme frem, men nyte plassene og båtlivet underveis.... kanskje en tur igjen til Sverige...osv... Jeg må til Oslo edn dag eller to nesten hver uke, så nærhet til kommunikasjonsmidler fra havner/utehavner er ønskelig. Har noen forslag til gode utehavner, eller gratis gjestehavner på strekningen? Har du ledig kaiplass for ett par dager så tar jeg gjerne imot!! Om du ikke vil offentliggjøre det her, så send meg en melding på BPs meldingssystem. Mvh Magne H SY LADY DAY Redigert 22.August.2012 av Magne H (see edit history) Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
VannTro Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 (redigert) Citadellet rett utenfor Stavern har brygger du kan fortøye i. Det er et sted du absolutt bør avlegge et besøk. Det er brygger på nordsiden hvor du får med kveld-solen. Jeg foretrekker den siden da man har utsikt inn til Stavern. Det er også brygger inne i lagunen, men siden du har seilbåt er det litt begrenset dybde der. Se deg godt for om du går inn. Ingen fare, det er bare gjørmebunn, men du kan sette deg godt fast om du har litt fart. Om du trenger vann/bunkring/mat er det bare å lette anker og gå inn til Stavern på dagtid. De tar ikke betalt før kl. 20.00. Her finner du kartreferanse hvor jeg har merket av plassering av bryggene som er nevnt i innlegget: http://kart.gulesider.no/m/96U6J Det går buss fra Stavern til Larvik og tog derfra til Oslo. du kan jo ligge i Stavern mens du er på jobb uten å betale noe.... Redigert 22.August.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
VannTro Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 (redigert) Så kan jeg nevne et sted til, Kjerringvik rett syd-vest for utløpet av Sandefjord fjorden. Dette er en privat havn(Båtforening), hvor det merkes med grønt skilt om det er noen ledige plasser. Det er det som regel nå i august. Det er strøm og vann på bryggene, men du må betale for å ligge der. Havnen er bevoktet av medlemmer av Kjerringvik båtforening, som også krever inn havneleie. Dette var et sted jeg egentlig ikke tenkte å nevne på BP, da vi selv benytter oss av tilbudet, som i fellesferien ikke er spesielt stort. Dette er et sted folk ikke tenker over at det finnes en mulighet til å ligge. Beliggenheten er helt fantastisk da man ligger helt ute i havgapet, men beskyttet. Stedet har ca 150 fastboende(min kone bodde der tidligere) og langt flere hytter. Det er bussforbindelse til Sandefjord. En riktig bortgjemt perle med strøm og vann ! Kartreferanse: http://kart.gulesider.no/m/96UKO Redigert 22.August.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
SIR DAY Svart 23.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2012 Takk for tips! Visste ikke at det var en lagune innenfor på Citadellet, vil sjekkke den opp når vi kommer dit i ettermiddag! Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
VannTro Svart 23.August.2012 Link til dette innlegget Svart 23.August.2012 Tja, jeg kaller det lagune. Du ser ut fra kart-linken hvordan det er en "kulp" med vann omgitt av øyer. Det er som sagt gjørmebunn og godt dreggfeste, men vær oppmerksom på dybden. Det ligger en bitteliten øy i innløpet som er fra Nord. Her bør du velge vestre løp. Vær også oppmerksom på en liten grunne rett nord for innløpet. Tror den er merket med et eller annet nå. God tur ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bateman Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 Ølbergholmen - godt beskyttet bukt på østsiden av larviksfjorden. fantastisk sted for svai, eller mot bergvegg. innerst mot berget i øst er det kiler ferdig for fortøying. med seilbåt kan det være lurt å gå rundt / nord for havneholmen på vei inn. (det er et skvalpeskjær mellom havneholmen og ølbergholmen). litt lenger nord - bukta sør for Løvøya (rett nord for Horten). gå forbi Horten, rund karjohansværn og helt nord / nordvest i bukta. har lagt mot øya "Lort" tidligere - fredelig sted. Det er også blå bøye i bukten. marina helt innerst - Løvøya camping med 5-6 billige gjesteplasser. (pass på grunne på vei inn til marina!!) Sitér dette innlegget Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera Link to post
SIR DAY Svart 24.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 (redigert) ......men vær oppmerksom på dybden. Det ligger en bitteliten øy i innløpet som er fra Nord. Her bør du velge vestre løp. Vær også oppmerksom på en liten grunne rett nord for innløpet. Tror den er merket med et eller annet nå. God tur ! Ankom hit i går kveld.. Oer Rakkebåene fikk vi bare sjø og lite vind, så det ble for motor de siste Nm. Og det var ikke jeg forberedt på så på innfart mot Stavern kuttet motoren av. Der fikk jeg heldigvis nok vind, så jeg feide inn til havneområdet for full fart. Derfra tok min vennebåt meg på slep mens jeg fortalte hvor han skulle gå, og jeg sa venstre løp, til babord for den røde bøya jeg trodde hadde feil farge ... Bunnen var heldigvis myk ja, vi fikk lirka oss videre og inntil kai. Et DRØMMESTED!!! Og litt spenning når den svære nederlandske katamaranen på bildet skulle gå ut det trange løpet.... Takk for tipset! ...noen like gode forslag nærmere Tønsberg? Redigert 24.August.2012 av Magne H (see edit history) Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
VannTro Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 Se det ja Ja, det er forskjell på vestre og venstre......jeg prøver å holde med unna uttrykk som hører kjemme på landeveien. Fint å høre at dere likte stedet, jeg lå der i 3 uker sommeren 1997. Da hadde vi vindstille, 30 grader og sol hver eneste dag. Tok jolla til Stavern for å bunkre mat og flytende. Den sommeren har gravd seg dypt inn i hukommelsen...... PS. Når du går ut sundet(det vestre) så skal du styre mot styrbord like etter utløpet. Den grunna jeg refererte til ligger rett nord for utløpet og den er IKKE myk God tur videre ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Kristina III Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 Legg deg i Krukehavna (Sandøsund). Der kan du ta Timekspressen til Oslo hver time. http://kart.gulesider.no/m/96tKg Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 (redigert) Om du legger deg i Krukehavna når du skal til byen så har jeg et langt bedre forslag når du skal finne uthavn og det er bare 20 minutter i 5-6 knop unna Krukehavn. Vestre bukten på Vestre Bustein. Her er det fantastisk sandstrand inne i bukten og naturlige fjellhyller m/sprekker som du setter kiler i for å fortøye i land. Det er 2 små sammenhengende skvalpeskjær 100 meter ut i bukten og rett på innsiden av disse slipper du dregg før du går mot land for å sette kiler. Havnen er beskyttet for vind, bortsett fra ren vestavind. Da kan det ta litt, men selv da ligger du ganske beskyttet bak skvalpeskjærene. Link til posisjon: http://kart.gulesider.no/m/96XQv Uansett hva du gjør, ta en tur bortom der og rekognoser........ Jøss, her var det jammen en video på Yutube fra den omtalte bukten(ikke min video). Tror de fleste har pakket sammen teltene nå PS: Spol til slutten av filmen for å se bukten ! http://www.youtube.com/watch?v=GHLTlwyyZsY Sauer er det der også http://www.færderfår...re_bustein.html Redigert 24.August.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Holte End Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 Er det disse skvalpeskjærene som ikke er merket i kartet? Mener å ha barndomsminner om en armada med båter som har grunnstøtt der Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 (redigert) Nei, det er ETT skjær nord-vest for bukta som ikke er merket, det er nok det du har i minnet. For 20 år siden boret telt-folket et hull i det, satte opp en stake med skilt på som viste retningen til London, Paris, Oslo, Syd-Polen etc. Der var det mange som gikk på når ikke merkingen var intakt......det var sånn annet hvert år etter som når isen hadde tatt den ved strenge vintre. Skjæret er selvfølgelig der enda, men ingen merker det lengre, så nå er det litt av en jobb å sitte på øya å fekte med armene hver gang en båt kommer for nær......skjæret er bare merket som en liten prikk på plotteren din..... Redigert 24.August.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.