Jump to content

Har jeg vann i Oljen på drevet (Bilde). Yanmar SD20

Erik

Recommended Posts

Jeg oppdaget rett før ferien at oljen i seilbåtdrevet hadde en matt farge, ulik slik jeg er vant til at olje ser ut.

Tømte det jeg klarte fra oversiden (med pumpe), og fylte på ny. Etter kort tid ser denne lik ut.

Tok ett bilde av dette i går, se også dråpene jeg la på siden for å se konsistens/farge :

img_0728.jpg

Er dette vann i olja ? Jeg har hatt sprukket topppakning på en annen motor tidligere, og da ble det nærmest majones. Det er det ikke her.

Den er lettflytende og smaker og lukter og kjennes ut som olje.

Hvis det er vann, hvordan kan jeg teste om det er salt eller ferskvann (har forsøkt å smake, men oljesmaken overskygger evt andre smaker)

Er det kritisk å kjøre noen turer til med dette ? Har vært sånn i ferien, uten merkbare problemer, og uten at det har hverken steget eller sunket i nivå.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Hei

Me har to like motorar i båten vår. Eg er ikkje i tvil om at det er vatn i olja.

Eg har opplevd det same sjølv 4-5 gonger.

Vatnet kan berre koma frå to stadar.

Det er frå dreneringsholet/pluggen nederst på drevet og/eller langs propellakslingen. Det siste er mest truleg.

Du får ikkje ut all olja ved å pumpa. Båten må opp og du må ta jobben frå utsida.

Jobben er ikkje vanskeleg og krev ikkje spesialverkty.

Dersom du er ein stad med tilstrekkeleg stor tidevasskilnad kan du la båten fjøra tørr og skifta zimmerringar på fjøre sjø.

Det er sjølvsagt ikkje nokon føremon med vatn i olja, men eg har køyrt litt med same problem og det gjekk fint.

Lykke til.

Ask

Svaret er altså at det ER olje, båten MÅ på land, og det er mest sannsynlig Zimmeringer som må byttes.

Tilleggs spørsmål : Kan det være andre, mer kompliserte ting som er galt og fører til lekkasjen og som krever spesial kompetanse å utbedre ?

Jeg kan nemlig slippe i Jåttåvågen for ca 2500,- eller jeg kan gjøre det hos Stavanger Yathing for ca 5000,- Forskjellen er at hos Stavanger Yathing er det Yanmar verksted, som kansje evt kan bistå.

Kan jeg ta sjansen på at dette fikser jeg selv tro...?

Jeg vet ikke nøyaktig hvor lenge dette har vært sånn, men at det er minst en mnd tror jeg nok sikkert.

Hvilke følge skader kan evt ha oppstått ?

Og når jeg først er oppe, vil bunnsmøring nå ha noen effekt til Våren, eller bør jeg opp igjen neste år uansett....?

Hei

Ta båten opp der det er lettast og rimlegast. Du må ta av propellen og ta ut eit stykke/ ein del som er skrudd fast til sjølve seglbåtdrevet. Denne delen, som består av akslingen og zimmerringane m.m. er ca. 25 cm og veg neppe meir enn eit par kilo. Du kan såleis ta den i veska og ta den med til ein verkstad om du treng hjelp.

Det er såleis ingen grunn til å slippa nær yanmarverkstaden.

Det er eit par o-ringar mellom dette stykket og sjølve drevet/drevhuset, men det er neppe desse som lek.

Ja, du kan få ut olja ved å ta ut denne delen. Eg tilrår å legga litt arbeid i å få ut oljelensepluggen. Du bør skifta olja kvar gong du har båten på land. Det er enklast med pluggen. Dunk litt på den med ein hammar og bruk eventuelt ein slagskrutrekkar. Sporet i

pluggen er langt og smalt. Eg har slipt eit stort skrujern litt smalare, slik at det ikkje glipp frå sporet i pluggen.

Det blir fort litt søl når du opnar opp. Det er difor greit å ta av oljepåfyllingspluggen på toppen av drevet etter at du har opna på nedsida.

Eg tvilar på at du har nokon følgeskadar.

Eg hadde smurt no, eller venta med opptak til våren dersom båten ikkje skal brukast mykje i vinter.

Det er viktig at zimmerringane blir montert rett veg. Rett veg er med spiralfjørene frå kvarandre.

Eg trur eg har skreve ei bruksrettleiing her på BP tidlegare. Du kan jo søka.

Lykke til.

Ask

Tusen takk for alle gode råd :cheers:

Jeg bruker båten hele året, så jeg vil ha den opp og fikse det nå i høst, men oppfatter jeg at jeg kan vente noen uker, til feks midten av september, uten at det gjør så stor forskjell, og kanskje tilogmed bruke den en helg innen da, uten at det utgjør en dramatisk forskjell ? Passer utrolig mye bedre i kalenderen om noen uker å slippe, men hvis det er kritisk å ta det snarest må jeg jo omprioritere litt...

Jeg har jobba endel med å løse pluggen, både med varme og slagtrekker, men har ikke fått den løs før. Har skiftet olje fra topp, men får jo ikke ut alt da.

Kan jeg kanskje skifte olje via akslingen hver sesong ? Kanskje disse zimmer ringene uansett bør byttes jevnlig , og da må det jo åpnes der uansett?

Hei

Du kan ta ut nevnte del utan å ta ut zimmerringane, men du må nok bruka banka og kila eit skrujern mellom stykket og drevhuset. Det blir fort spor i aluminiumen, så eg vil tilrå at du ikkje gjer dette oftare enn naudsynt. (Du filer lett av eventuelle grader med ei handfil.)

Kanskje det blir lettare å få laus pluggen når du òg kan varma innanfrå?

Men er det noen lunne trygt å utsette reparasjonen noen uker tror du, selv om båten brukes litt (enda en god grunn for å seile og ikke kjøre motor da, selv om her er vindknapphet for tiden).

Jeg hadde slik lekkasje en gang på mitt VP-120s -drev.

Det passet meg serdeles dårlig å utbedre dette med en gang, så jeg valgte å pumpe ut det jeg klarte av olje fra toppen og erstatte det med frisk olje. Hos meg tok det ganske lang tid før oljen viste tegn til vann igjen og jeg vurderte det dithen at: Så lenge olja er glatt, så smører den. Når jeg til slutt fikk skiftet pakningen på oljetappeskruen og Simringene, så jeg overhodet ingen tegn til hverken jernfilspon eller rustdannelse på noen av delene i drevet.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

På mitt drev av samme type hadde simmeringene laget slitespor i akslingen, det hjalp altså ikke å kun bytte simmeringene. Da har da følgende muligheter:

1. Sette inn nye simmeringer men forskyve dem litt slik at de tetter mot uskadet flate på akslingen(billig løsning)

2. Ta ut aksling av lagerhus(det krever bl.a. en "C-nøkkel" e.l.) og lever den til firma som kan sprøyte på nytt metall og dreie ned til opprinnelig tykkelse(f.eks. Metalock i Drammen, koster rundt 5000 kroner)

3. Kjøpe ny aksling(dyrt, tipper > 10.000)

Jeg kjørte en sesong med vann i olja uten å registrere noen skade av det. Som RSL sier så smører den godt selv med noe vann i.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Tusen takk for alle innspill og info. :flag_bp:

Da tar jeg sjansen på å vente noen uker før jeg slipper. Håper bare inderlig at det ikke er spor i akslingen da.

Hvor mye kjørt var de akslingene dere hadde spor i ?

Mitt er 2004 modell (8 år altså) og kjørt ca 600 timer tror jeg sist jeg sjekket (men endel av det er tomgang/fri kjøring for strøm og da er jo ikke akslingen belastet).

Er det sannsynlig at den er slitt da ?

Jeg hadde samme "feilen" på mitt SD20 drev, og fikset dette enkelt ved å "kløyve" drevet og la Stavanger yachtsenter (eller hva det er de heter nå) ta seg av simmerringen. Hvorvidt det faktisk var nødvendig, vet jeg ikke; jeg angrer ihvertfall på at jeg ikke i det minste forsøkte meg på en reparasjon selv!

Jeg ville nok tilstrebet meg å fått ut tappepluggen, samt bytte O-ringen på denne. Det er en såppass billig forsikring å skifte drevolje når båten er på land for den årlige bunnsmøringa; atj eg har aldri vært i tvil selv.

Det er ikke bestandig man vil oppdage at det er en lekkasje i drevet ved å kun ta ut peilepinnen; slik jeg forstår det vil vann og olje skille seg og vannet legget seg på bunn?

Det var dessuten betryggende å se at det ikke var metallspon i "girkassen" og/eller slitasje av annet slag som følge av vann i olja; når du klyver drevet får du god tilgang til å inspisere innvendig i nedre halvdel.

Du kan også se denne tråden på forumet til Hanseklubben: http://www.hanseklubben.no/hanseforum/viewtopic.php?f=11&t=15

Hei

Eg er samd med shaukaas, men vil tilføya at lekkasje kan skje dersom ein får fiskesnøre eller liknande i propellen/ rundt propellakslingen.

Eg kan òg nemna at vakuum gjer det vanskeleg å opna peilepluggen, når motoren har vore brukt. Eg har laga meg eit enkelt "spesialverkty" for å opna pluggen. Det er ein bit av eit tjukt kostaskaft der eg har saga eit spor i den eine enden, og satt i ei tversgåande trestang i den andre enden.

Ask

Ask

Eg har laga meg eit enkelt "spesialverkty" for å opna pluggen. Det er ein bit av eit tjukt kostaskaft der eg har saga eit spor i den eine enden, og satt i ei tversgåande trestang i den andre enden.

Bra tips, det skal jeg nok lage meg selv også. :thumbsup:

Ellers kan nevnes at det en periode manglet o ring på oljelokket. Fant den i kjølsvinet, er nok falt av i mørket uten at jeg har sanset det ved oljesjekk tidligere), som har ført til noe olje lekkasje, og manglende trykk på innsiden, og jeg tipper det er årsaken til problemene hos meg :headbang:

• 2 uker senere...

For fremtidige lesere og de som har deltatt :

Da er båten ute av vannet, og sannsynlig feilkilde funnet å være tæreskader på selve drevhuset, ikke zimmer ringer (uten at jeg har åpnet og sett på dem enda).. :cryin:

Akkurat nå angrer jeg på at jeg ikke slippet ved den lokale Yanmar forhandler/verkstedet likevel, selv om det er 5 ganger dyrere å slippe der :worry:

Prosessen videre har egen tråd her :

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...