Jump to content

Projet 19 Byggetråd

Jetling

Recommended Posts

• 3 uker senere...

Venter fortsatt på deler til motoren, så det har ikke skjedd for mye her... Har blitt avbrutt av ferietur også.

Men fikk gjort litt i går faktisk!

Kontrollboksen er montert og kabler/vaiere trekt, alle 3 lensepumpene er montert, har trekt litt kabler frem til konsollen.

Har også løftet motoren til de øverstre hullene for å få mer klaring mellom liften og styresylinderen, men skal fortsatt vri styrearmen litt for å få så mye klaring som mulig.

Tanken er at sylinderen går helt fri av liften med motoren tiltet ut av vannet.

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

I mellomtiden har Polarisen til guttungen blitt ferdig!!

Han er en meget fornøyd 3-åring nå :thumbsup:

http://www.youtube.com/watch?v=_pQDkoVUsNE&feature=c4-overview&list=UUmcnqNfec_UyP64eYJ-nimQ

En sidemontert på siden av styrekonsollen kunne gjort seg, omvendt av den som er der da. Men uten mann ombord er det vanskelig å danne seg et bilde av hvordan det egentlig er, kanskje er det helt ok?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Ja stemmer det, har funnet pluggen. Regner med man lar det normale vanninntaket være åpent?

Bruk original pluggen, det er M10x1,25 gjenger, ikke tett original inntaket ellers får du dårlig/ingen kjøling på tomgang/sakte fart. Jeg har en trykkmåler koblet med t-stykke på slangen til kjøleindikatoren. Det gir plenty nok utslag til å se at det er trykk i kjølesystemet. Kjører med pickup laget av Johnmatrix på gamle-forumet.

Motorn min er også skrudd på. Det er utført av forrige eier, men jeg kan se at de har byttet ende stoppen på gassoverføringa. Hva de evt har gjort med tenning/gassere vet jeg ikke. Men har vanskelig for å tru at det er mye deler å bytte, foruten kanskje noe dyser å litt justering. Da kvitteringa på oppjusteringa er på 3000,-

bilde

Jan Fredrik

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle), Yamarin 4220 også et par slepejoller.

• 2 uker senere...

Det funker meget fint med kontrollboksen slik... Det eneste alternativet som kanskje hadde vært en tanke bedre er en innfelt boks på styrbord side av konsollen.

Boksen er strategisk plassert slik av både stående og sittende blir greit.

Jeg tror ikke båten blir så rask at man trenger å holde seg fast hele tiden, så sykkelstyre blir unødvendig... Det er jo en 2.4m bred "katamaran" dette!!

Båten skal brukes til fisking, teinefiske og dykking, og til det kommer den til å bli superpraktisk!! Jeg var egentlig på jakt etter en 50-60hk, men endte opp med 140 :giggle:

Takker for info Nowak!

Åssen går det med Weslingen?

Har fått delene fra usa nå og blokka blir borret neste uke.

I dag fikk jeg koblet tankmålerne, og lift-instrumentet.

Mangler litt ledning for å få alt ferdig, så det blir i morra.

Liften er testet, og kjører fint.

Når motoren er helt nede er kavitasjonsplata ca 1" over bunnen, så kan det heves 5" derfra.

Propellen er også montert.

Stadig fremskritt... Har aldri vært nærmere sjøsetting :giggle:

Har slipt og sparklet hele skroget under fenderslista, drittjobb!! :puke:

I morra tidlig legges det epoksyprimer, og så starter motorbyggingen.

Fikk forresten kjørt blokka i en skikkelig delevasker i dag... utrolig effektiv!!

Satser på prøvetur til helga

Stay tuned :thumbsup:

Det funker meget fint med kontrollboksen slik... Det eneste alternativet som kanskje hadde vært en tanke bedre er en innfelt boks på styrbord side av konsollen.

Boksen er strategisk plassert slik av både stående og sittende blir greit.

Har kjørt Musling med konsollmontert- og sidemontert kontrollboks, foretrakk helt klart sidemontert slik som her

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Da er motoren nesten sammen igjen. Mangler bolter til toppen, men det skaffes i morra.

Satser fortsatt på sjøsetting i morra.... evt lørdag.

Det var litt av en kamp å få ned stemplene... var helt alene.

Jeg tok ei stropp to ganger rundt bjelken i taket og bandt en ende i veiva, og den andre holdt jeg i kjeften.

Så firte jeg den ned mens jeg brukte hendene til å dytte inn stempelringene.... Så sikker ikke så lurt ut, men det funka som bare det!!

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

De av dere som skal på sjøen i kr.sand / Lillesands områdene i helga... Ta med slepetau og hold utkikk :pray:

Redigert av Jetling (see edit history)

Takker for info Nowak!

Åssen går det med Weslingen?

Bare gleden, men stakkars Puslingen har kun hatt vann under kjølen to ganger i år. Burde kanskje kuttet litt ned på antall prosjekter. He he.

Åssen propell kjører du?

Jan Fredrik

Kjenner meg godt igjen i det med antall prosjekter.... hehe

Propellen er en quicksilver lightspeed 26".... Diameteren er målt til 14" med tommestokken.

Etter litt testing i dag så synes jeg propellen er litt i største laget.

Med 5 personer er den tung å få i plan, men når den først er i plan er det bare å løfte motoren og tilte ut litt så livner det til!!! til de grader også!!

Har ikke holdt max pådrag mer enn noen sekunder av gangen, men det er virkelig potenensiale her!

Ellers så maler motoren som en katt :thumbsup:

bilde

bilde

Kjekt med lift, så en kan justere turtallet litt. :-)

Fått lufta jolla litt i dag jeg au. Klarer å holde den stabil i opptil 48/49 knop, så lenge jeg har litt vann i tanken. Men så fort jeg tilter ut få hente siste rest kommer chinewalken. Kjører for øyeblikket med en Lazer II 24".

Må nok frem med vinkelsliper, dukk og polyester hvis jeg skal kunne cruise i 50+.

Åssen har det gått med jolla til bror din? Er veldig nysgjerrig på åssen det blir.

Jan Fredrik

Da har jeg svidd av 120-130liter bensin. Motoren oppfører seg utmerket. Kutter stadig ned på olja i bensinen, så det ryker ikke fullt så blått lengre.

Vi har hatt et nydelig vær på sørlandet de siste dagene, så det har vært deilig å komme seg utpå.

Begynner å tro at propellen alikavel er riktig... Må få koblet til turtelleren slik at jeg kan få tunet den helt inn.

Min gode venn Marius bak spakene...

bilde

Og fruen i baugen :thumbsup:

bilde

Trenger litt hjelp...

Alarmen på motoren hyler konstant når jeg setter motoren i gir. Den har antakelig gjort det siden jeg satt den ut, men alarmen er litt klein i lyden så har ikke lagt merke til det før i dag. Den har nok blitt sterkere etter å ha hylt noen timer.

Men det er altså kun når jeg setter den i gir, forover eller bakover, at den hyler. Selv om motoren er av og kun tenningen er på trigges alarmen.

Noen som har en ide?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...