Jetling Svart 8.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 sånn er det når man prøver å bygge båt på egenhånd Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 Venter på oppdatering ;) Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 3.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2013 Venter fortsatt på deler til motoren, så det har ikke skjedd for mye her... Har blitt avbrutt av ferietur også. Men fikk gjort litt i går faktisk! Kontrollboksen er montert og kabler/vaiere trekt, alle 3 lensepumpene er montert, har trekt litt kabler frem til konsollen. Har også løftet motoren til de øverstre hullene for å få mer klaring mellom liften og styresylinderen, men skal fortsatt vri styrearmen litt for å få så mye klaring som mulig. Tanken er at sylinderen går helt fri av liften med motoren tiltet ut av vannet. I mellomtiden har Polarisen til guttungen blitt ferdig!! Han er en meget fornøyd 3-åring nå http://www.youtube.com/watch?v=_pQDkoVUsNE&feature=c4-overview&list=UUmcnqNfec_UyP64eYJ-nimQ Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 3.August.2013 Del på Facebook Svart 3.August.2013 (redigert) Har ikkje vurdert 'sykkelstyre' med fingergass på styret i en eller annen form ? Synes det blir litt så der med kontrollboks montert slik både mht kontroll og holde seg fast Redigert 3.August.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 3.August.2013 Del på Facebook Svart 3.August.2013 En sidemontert på siden av styrekonsollen kunne gjort seg, omvendt av den som er der da. Men uten mann ombord er det vanskelig å danne seg et bilde av hvordan det egentlig er, kanskje er det helt ok? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Bearded Beast Svart 3.August.2013 Del på Facebook Svart 3.August.2013 (redigert) kansje litt seint med denslags input da hydraulisk styring hele tiden vil endre seg mht hva som er rett frem. Men en gasshendel løsning type amerikansk rattgir / traktor kunne nå vært lekkert og vil ikkje komme i konflikt med noe av styringen Redigert 3.August.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NoWaK Svart 4.August.2013 Del på Facebook Svart 4.August.2013 Ja stemmer det, har funnet pluggen. Regner med man lar det normale vanninntaket være åpent? Bruk original pluggen, det er M10x1,25 gjenger, ikke tett original inntaket ellers får du dårlig/ingen kjøling på tomgang/sakte fart. Jeg har en trykkmåler koblet med t-stykke på slangen til kjøleindikatoren. Det gir plenty nok utslag til å se at det er trykk i kjølesystemet. Kjører med pickup laget av Johnmatrix på gamle-forumet. Motorn min er også skrudd på. Det er utført av forrige eier, men jeg kan se at de har byttet ende stoppen på gassoverføringa. Hva de evt har gjort med tenning/gassere vet jeg ikke. Men har vanskelig for å tru at det er mye deler å bytte, foruten kanskje noe dyser å litt justering. Da kvitteringa på oppjusteringa er på 3000,- Sitér dette innlegget Jan Fredrik Jeg bor her, du æ? Badegjest? Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle), Yamarin 4220 også et par slepejoller. Link to post
Jetling Svart 18.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2013 Det funker meget fint med kontrollboksen slik... Det eneste alternativet som kanskje hadde vært en tanke bedre er en innfelt boks på styrbord side av konsollen. Boksen er strategisk plassert slik av både stående og sittende blir greit. Jeg tror ikke båten blir så rask at man trenger å holde seg fast hele tiden, så sykkelstyre blir unødvendig... Det er jo en 2.4m bred "katamaran" dette!! Båten skal brukes til fisking, teinefiske og dykking, og til det kommer den til å bli superpraktisk!! Jeg var egentlig på jakt etter en 50-60hk, men endte opp med 140 Takker for info Nowak! Åssen går det med Weslingen? Har fått delene fra usa nå og blokka blir borret neste uke. I dag fikk jeg koblet tankmålerne, og lift-instrumentet. Mangler litt ledning for å få alt ferdig, så det blir i morra. Liften er testet, og kjører fint. Når motoren er helt nede er kavitasjonsplata ca 1" over bunnen, så kan det heves 5" derfra. Propellen er også montert. Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 20.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2013 Da begynner det å nærme seg... Har fått tilbake blokka og toppen, så saster på å sette det sammen i morra. Instrumentene er ferdig koblet. Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 21.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2013 Stadig fremskritt... Har aldri vært nærmere sjøsetting Har slipt og sparklet hele skroget under fenderslista, drittjobb!! I morra tidlig legges det epoksyprimer, og så starter motorbyggingen. Fikk forresten kjørt blokka i en skikkelig delevasker i dag... utrolig effektiv!! Satser på prøvetur til helga Stay tuned Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.August.2013 Del på Facebook Svart 21.August.2013 Spennende. . Må kansje være forsiktig på fjorden i helga. Grått lyn.. :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
ivar Svart 21.August.2013 Del på Facebook Svart 21.August.2013 Det funker meget fint med kontrollboksen slik... Det eneste alternativet som kanskje hadde vært en tanke bedre er en innfelt boks på styrbord side av konsollen. Boksen er strategisk plassert slik av både stående og sittende blir greit. Har kjørt Musling med konsollmontert- og sidemontert kontrollboks, foretrakk helt klart sidemontert slik som her Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jetling Svart 21.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2013 Ja hold utsikt!! Kan jo hende jeg må taues inn igjen.... Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 22.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2013 (redigert) Da er motoren nesten sammen igjen. Mangler bolter til toppen, men det skaffes i morra. Satser fortsatt på sjøsetting i morra.... evt lørdag. Det var litt av en kamp å få ned stemplene... var helt alene. Jeg tok ei stropp to ganger rundt bjelken i taket og bandt en ende i veiva, og den andre holdt jeg i kjeften. Så firte jeg den ned mens jeg brukte hendene til å dytte inn stempelringene.... Så sikker ikke så lurt ut, men det funka som bare det!! De av dere som skal på sjøen i kr.sand / Lillesands områdene i helga... Ta med slepetau og hold utkikk Redigert 22.August.2013 av Jetling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 23.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2013 Da var boltene på plass og monteringen kan fortsette Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 Lykke til.. keep up photo.. spennende å følge.. :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Jetling Svart 23.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2013 It's alive!!! Startet på under 1 sekund!!! Tohatsu på sitt beste Sjøsettingen ble klokka 2100 i kveld, det har gått i ett i hele dag. I morra blir det tur på fjorden Sitér dette innlegget Link to post
NoWaK Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 Takker for info Nowak! Åssen går det med Weslingen? Bare gleden, men stakkars Puslingen har kun hatt vann under kjølen to ganger i år. Burde kanskje kuttet litt ned på antall prosjekter. He he. Åssen propell kjører du? Sitér dette innlegget Jan Fredrik Jeg bor her, du æ? Badegjest? Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle), Yamarin 4220 også et par slepejoller. Link to post
Jetling Svart 24.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2013 (redigert) Kjenner meg godt igjen i det med antall prosjekter.... hehe Propellen er en quicksilver lightspeed 26".... Diameteren er målt til 14" med tommestokken. Etter litt testing i dag så synes jeg propellen er litt i største laget. Med 5 personer er den tung å få i plan, men når den først er i plan er det bare å løfte motoren og tilte ut litt så livner det til!!! til de grader også!! Har ikke holdt max pådrag mer enn noen sekunder av gangen, men det er virkelig potenensiale her! Ellers så maler motoren som en katt Redigert 24.August.2013 av Jetling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NoWaK Svart 24.August.2013 Del på Facebook Svart 24.August.2013 Kjekt med lift, så en kan justere turtallet litt. :-) Fått lufta jolla litt i dag jeg au. Klarer å holde den stabil i opptil 48/49 knop, så lenge jeg har litt vann i tanken. Men så fort jeg tilter ut få hente siste rest kommer chinewalken. Kjører for øyeblikket med en Lazer II 24". Må nok frem med vinkelsliper, dukk og polyester hvis jeg skal kunne cruise i 50+. Åssen har det gått med jolla til bror din? Er veldig nysgjerrig på åssen det blir. Sitér dette innlegget Jan Fredrik Jeg bor her, du æ? Badegjest? Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle), Yamarin 4220 også et par slepejoller. Link to post
Jetling Svart 25.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2013 Ja 24" hadde nok vært bedre... kanskje Olle Terjesen kunne senket den til 25" og gjort litt "magi" med den. Må først få den innkjørt. Broder er ikke ferdig enda... han har ligget på latsiden. Sitér dette innlegget Link to post
NoWaK Svart 25.August.2013 Del på Facebook Svart 25.August.2013 Kanskje vi skulle byttelånt litt. Er litt langt til Kristiansand, men frister å hekte på hengeren og ta en tur. Har ikke kjørt båt på det blide sørland før. Sitér dette innlegget Jan Fredrik Jeg bor her, du æ? Badegjest? Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle), Yamarin 4220 også et par slepejoller. Link to post
Jetling Svart 25.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2013 Jeg er klar!! Skroget mitt eliminerer i allefall chinewalk, hehe Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 25.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2013 (redigert) Da har jeg svidd av 120-130liter bensin. Motoren oppfører seg utmerket. Kutter stadig ned på olja i bensinen, så det ryker ikke fullt så blått lengre. Vi har hatt et nydelig vær på sørlandet de siste dagene, så det har vært deilig å komme seg utpå. Begynner å tro at propellen alikavel er riktig... Må få koblet til turtelleren slik at jeg kan få tunet den helt inn. Min gode venn Marius bak spakene... Og fruen i baugen Trenger litt hjelp... Alarmen på motoren hyler konstant når jeg setter motoren i gir. Den har antakelig gjort det siden jeg satt den ut, men alarmen er litt klein i lyden så har ikke lagt merke til det før i dag. Den har nok blitt sterkere etter å ha hylt noen timer. Men det er altså kun når jeg setter den i gir, forover eller bakover, at den hyler. Selv om motoren er av og kun tenningen er på trigges alarmen. Noen som har en ide? Redigert 25.August.2013 av Jetling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 25.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2013 En ting til... Er det noen som kan hjelpe med hvilken ledning som er signal for turteller og tilt-meter? har strekt signalledninger bak til motoren, men sliter med å finne ut hvor jeg skal koble meg på henne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.