Jump to content

Projet 19 Byggetråd

Jetling

Recommended Posts

Broder som sitter på filmen... Har ikke fått den enda.

ja var utpå fra klokka 18 til 21 i dag.

Prøvde å dra litt makrell, men dårlig fangst.

Jeg har forresten fått liv i turtelleren... koblet meg inn på den hvite ledningen som kom fra konsollen.

Den fæle pipingen er også borte nå. Det var en deffekt tempmåler.

Men nå lekker det i tilt'en!!!!

5700-5800 når jeg drar den helt ut. Min er oppgitt med full throttle range 5200-5700. Men får for øyeblikket toppfarten rundt 5400. Slippet på propellen blir for høyt når jeg løfter den ut. Så jeg kjører på 2" heising, men har ikke målt hva det er i forhold til kjølen. Skal få gjort det etterpå.

Redigert av NoWaK (see edit history)

Jan Fredrik

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle), Yamarin 4220 også et par slepejoller.

Skal få gjort det etterpå.

Eller i morra. :-)

Er noe med det. Når det høres ut som det kommer en speedbåt, også viser det seg å være en jolle. He he. For ikke å snakke om å kjøre med 5-6m høy og 10-12m lang roster tail. He he. De gærne har det godt.

Jan Fredrik

Da har jeg fått kjørt ned motor til der jeg pleier å ha den. Både tilt og heis er der jeg har kjørt i det siste. Jeg har da også gjerne en 30-40 liter vann i ballasttanken, for å begrense chinewalken.

Kjører jeg den høyere blir slippet for stort, og kjører jeg den lavere synker farta.

Og når det gjelder turtallet vet jeg ikke hvor nøyaktig det er. Jeg har et Tohatsu kombi instrument, så turtallet vises digitalt med kun to siffer så 5800 rpm vises som 58. Og det er sikkert ikke nøyaktigheten selv.

bilde

Jan Fredrik

Skal se om jeg får byttet pakkboksen på tiltsylinderen i morra, så skal jeg få dratt den helt ut på turtallet :thumbsup:

Den gir fra seg skikkelig godlyd når turtallet kryper oppover og eksosen kommer over vann!!!

blir interessant å høre hva du får av fart når du får fikset - er nok sikkert noen som kommert til å spekulere litt når det kommer en forvokst steadyjolle susende forbi :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei dere.

Har nå bestemt meg for at propellen min er for stor, så derfor dro jeg til "Gisken" i Arendal for å låne en mindre en.

Tok med meg en 13 3/4 23x4 Ballistic, men også denne er for stor. Men likte godt hvor jevt å fint denne 4-bladeren dro...

Drar nok bort igjen i dag for å låne en endre mindre en... Men kjenner jeg er sugen på en 4-blader.

Jeg trenger en båt som kommer lett i plan og som har lavest mulig planingsterskel, og da tror jeg 4-blader er best.

Men tror faktisk jeg må ned på en 21" før turtallet drar seg oppover. Båten er nok ikke så lettdrevet som jeg håpet på....

På bildet i #86, er det pickup til kjølevann du har på transom? Som så ledes inn i motor over kavitasjonsplata? I så fall, er det for å kunne heve motor mer?

Eller er det kun til ballasttank, som automatisk fylles i fart?

Litt beskrivelse hadde jeg satt pris på :-D

Tøft prosjekt

Jolla mi ja, mer beskrivelse her: https://baatplassen.no/i/topic/104262-puslingn-mitt-forsoek-paa-aa-faa-en-wesling-over-50-knop/

Hva med denne æ Trond? http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=43096289&folderId=2775074

Jan Fredrik

Fin den, men har fått så veldig sansen for 4-bladet Ballistic... Slipper aldri, og planer i 15 knop (mot 20 knop med 3-blader) og helt uten vibrasjoner.

Satser på en 21" 4-blader Ballistic med andre ord.

Slik den er nå kjører jeg 40 knop på 4500rpm......

Og da har jeg tiltet og løftet og stått i!!

Blir nok mer fart med mindre propell ja :yesnod:

Redigert av Jetling (see edit history)
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Har hatt motoren min ute for salg, men lite respons. Så velger å bruke Tohatsu'en frem til noen vil kjøpe den...

Har fått tak i en 4-bladet Turbo propell fra en her på forumet. Men får den ikke før neste uke. Skal bli interresant å se hva den kan gjøre!

Akkurat nå gjør båten nytte for seg i hummerfiske, og der er den uslåelig! Utrolig deilig å kunne stå støtt å trekke teiner.

Planingsterskelen er også fenomenal, den ligger greit i plan ned i 14-15 knop.

Når båten skal opp til våren skal det gjøres litt med bunnen.

Pontongene skal forlenges ca 1 fot. Dette gjøres lett ved å fjerne steppet som er der nå.

Deretter skal det lages ei kraftig steglist som skal gå hele veien på utsiden av pontongene.

Dette burde gi nok løft til at skroget i midten er minst mulig nedi vannet i høy fart.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...