Chris H Startet 23.August.2012 Del på Facebook Startet 23.August.2012 (redigert) Kjenner til noen som har jobbet en stund med å puste nytt liv i linge skråget. Tenkte meg kansje at noen av dere ville dra glede av denne sneak peaken av Fjordling C-Tech! Det er så vidt jeg vet samme skråget som den gode gamle 17'fots fjordlingen, men som sjærgårdsjeep. Den er støpt i carbon!! En prototype av Fjordling C-Tech. 17 fot sjærgårdsjeep med evinrude e-tech 75hk! Med maxfart på ca 35knop. Testet utenfor Mandal i sommer 2012. Redigert 23.August.2012 av Chris H (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 23.August.2012 Del på Facebook Svart 23.August.2012 På tide, men altfor liten motor!! Min onkel, som produserte både Musling og Fjordling på 80-tallet sammen med min far, bygde en 18 fots skjærgårdsjeep av Fjordlingskroget. Ikke så lenge siden jeg så den til salgs på Finn.no. Sitér dette innlegget Link to post
Chris H Svart 23.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2012 (redigert) Det blir vist testen en med 60hk, denne med 75hk og en med 90hk. At skroget takler motorer på 300hk er jo fakta, men det er jo ikke noe disse båtene blir levert med. Når det er sagt er den jo i prototype-stadie fortsatt.. Jetling: har du et blide av 18 fotern? EDIT: den er vist 18 fot. Redigert 23.August.2012 av Chris H (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 23.August.2012 Del på Facebook Svart 23.August.2012 Nei har ingen bilder... Den var rød i skroget og veldig "hjemmelaget" oppi. Etter min onkel solgte den ble det montert en 140hk tohatsu på den. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 23.August.2012 Del på Facebook Svart 23.August.2012 Linge-skrog eller ei, den der var ikke spesielt pen.. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
ivar Svart 23.August.2012 Del på Facebook Svart 23.August.2012 prototyper er som regel ikke bygd med utseende som 1.pri (jeg syns den var tøff - bortsett fra at motoren sto på brakett - ser IMO litt corny ut men har jo sine fordeler mtp innvendig plass m.m) Ang motorstørrelse - mener å ha lest at skroget opprinnelig var lagd for å kunne plane greit med så lite som 35hk. Men enig i at det fortjener mer... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
littmild Svart 24.August.2012 Del på Facebook Svart 24.August.2012 prototyper er som regel ikke bygd med utseende som 1.pri Sant nok, men her er jo forsåvidt skroget allerede testet nokså grundig i "noen" år? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
ivar Svart 24.August.2012 Del på Facebook Svart 24.August.2012 joda, men med annen innredning og vektfordeling så må det gjerne litt ny testing til Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
DieselDahl Svart 24.August.2012 Del på Facebook Svart 24.August.2012 Det mangler litt på design, særpreg, linjer..... Skal dette skroget komme til sin rett må det jobbes med overbygget, innredningen, anvendeligheten. Sitér dette innlegget Link to post
k73 Svart 24.August.2012 Del på Facebook Svart 24.August.2012 Er det samme båten som er beskrevet her? http://www.l-a.no/nyheter/article6461.ece Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 24.August.2012 Del på Facebook Svart 24.August.2012 (redigert) Helt fantastisk å se. Måten det skroget går opp i plan på skal man lete lenge etter. Jeg lurer på hvor sakte man kan gå med den båten og fremdeles ligge i plan. Den må jo ha et utrolig lavt forbruk. Hvis man sammenligner med tilsvarende Askeladden (525 Excel som har et kritikerrost og lettdrevet skrog) så gjør den 37knop med 90hk 2-takt. Jeg kjenner ikke farten på Askeladden med 75hk, men går ut fra at man skal slite med å komme særlig over 30. Braketten til motoren ser kanskje ikke pen ut, men det er jo en genistrek med tanke på plassen om bord. Lett å montere heis for den som skulle fristes av større motor/fart også. Jeg ser det fokuseres på større motor og fart, men jeg synes faktisk det er mest imponerende at man antagelig klarer seg i lange baner med 75kg ! Redigert 24.August.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Chris H Svart 5.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2012 Er det samme båten som er beskrevet her? http://www.l-a.no/ny...article6461.ece Ja, det er vist samme båten. Føreren ramla ut, i og med at det er en prototype funka ikke dødmannsknappen. :/// Sitér dette innlegget Link to post
martin93 Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 Er det denne båten? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.