glalaksen Startet 24.August.2012 Del på Facebook Startet 24.August.2012 Hei Driver og bygger om litt ute på dekk på båten vår og i den forbindelse så blir motorrommet helt tett og får ikke lengre inn lufting som før. Jeg må derfor lage en luftelur. Og da lurer jeg på hvor mye luft trenger motoren? Eventuelt hvor finner jeg ut hva slags behov den har? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 24.August.2012 Del på Facebook Svart 24.August.2012 Slagvolum på motor x maks rpm x 60 / 1000 = m3/time motoren må ha. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
glalaksen Svart 24.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2012 Takker for kjapt svar. I boka til motoren står det: Slagvolum 1817 Maks rpm 3600 Blir regnestykket da: 1,817*3600*60/1000 =392,5 kubikk luft. Noen som synes dette ser riktig ut? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 24.August.2012 Del på Facebook Svart 24.August.2012 Jeg tror du må dele på to (dersom du ikke har en totaktsmotor) Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 24.August.2012 Del på Facebook Svart 24.August.2012 Til motoren i seg selv går det ca 60 liter luft pr hk pr minutt ved 20 grader lufttemperatur. Det tar høyde for "overlading" ved høyere turtall. Det vanskelige svaret, du trenger forbrenningsluft + ventilasjonsluft. For at luften i maskinrommet skal holde lav temperatur må du bytte ut luften rundt motoren, og det krever nesten dobbelt så mye luft som det motoren forbruker. (for kjøling av dynamo, borttransport av strålevarme, osv..) Varm luft utvider seg, og inneholder derved mindre oksygen pr volumenhet, så for hver 10 grader over 20 taper du 5% effekt. En lufttemperatur på 50 grader gir deg 15% effekttap. Så blar jeg litt i monteringsanvisningene jeg har liggende, og oppdager at de har laget en tabell som CE anbefalinger til båtprodusenter. Tabellen er utarbeidet i Tyskland av en motorprodusent. Her er tallene for en 50 hk 2 liter diesel uten turbo fra tabellen Forbrenningsluft 3,2 m/3 / minutt Ventilasjonsluft 7,8 m/3 / minutt Totalt 11 m/3 / minutt Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
glalaksen Svart 24.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2012 Takker for gode svar, men hvordan skal jeg klare å finne ut hvor stor(e) luftekanaler jeg trenger? Noen forslag Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 24.August.2012 Del på Facebook Svart 24.August.2012 Må selfvfølgelig dele på 2 som du sier Vestkystseiler. 1,817 x 3600 / 1000 / 2 = 3,28m3 pr. minutt, som stemmer veldig bra med det Toroa sier. Når det gjelder størrelse på motorroms lufting så er det mange båter (med mindre diesel motorer) som ikke har lufting i det hele tatt, da motoren får nok luft fra alle sprekker og åpninger som er i båten. Hvis du har laget "vegger" rundt motoren under dekk så er det vel bare og bore inn et 80mm hull i hver ende, det burde holde plenty. Det er nå min mening. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.