Jump to content

Hvor mye luft trenger min Yanmar 4JHXE ? ca 40 hester.

glalaksen

Recommended Posts

Til motoren i seg selv går det ca 60 liter luft pr hk pr minutt ved 20 grader lufttemperatur. Det tar høyde for "overlading" ved høyere turtall.

Det vanskelige svaret, du trenger forbrenningsluft + ventilasjonsluft. For at luften i maskinrommet skal holde lav temperatur må du bytte ut luften rundt motoren, og det krever nesten dobbelt så mye luft som det motoren forbruker. (for kjøling av dynamo, borttransport av strålevarme, osv..) Varm luft utvider seg, og inneholder derved mindre oksygen pr volumenhet, så for hver 10 grader over 20 taper du 5% effekt. En lufttemperatur på 50 grader gir deg 15% effekttap.

Så blar jeg litt i monteringsanvisningene jeg har liggende, og oppdager at de har laget en tabell som CE anbefalinger til båtprodusenter. Tabellen er utarbeidet i Tyskland av en motorprodusent.

Her er tallene for en 50 hk 2 liter diesel uten turbo fra tabellen

Forbrenningsluft 3,2 m/3 / minutt

Ventilasjonsluft 7,8 m/3 / minutt

Totalt 11 m/3 / minutt

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Må selfvfølgelig dele på 2 som du sier Vestkystseiler.

1,817 x 3600 / 1000 / 2 = 3,28m3 pr. minutt, som stemmer veldig bra med det Toroa sier.

Når det gjelder størrelse på motorroms lufting så er det mange båter (med mindre diesel motorer) som ikke har lufting i det hele tatt, da motoren får nok luft

fra alle sprekker og åpninger som er i båten.

Hvis du har laget "vegger" rundt motoren under dekk så er det vel bare og bore inn et 80mm hull i hver ende, det burde holde plenty.

Det er nå min mening.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...