Stephan Startet 25.August.2012 Del på Facebook Startet 25.August.2012 Forbindelsen mellom hendel og kule i bunnventilen som brukes til septikktømming, er ødelagt. Kulen står fast i stengt posisjon. Jeg vil skifte både ventil og skroggjennomføring (1,5 tom), men når jeg dreier på kuleventilhuset med rørtang, følger skroggjennomføringen med rundt, og det er ikke plass til to tenger. Utvendig får man ikke grep på gjennomføringen. Må man ty til brutale ting som kappeskive? Stephan Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 25.August.2012 Del på Facebook Svart 25.August.2012 Vinkelsliper og slipeskive(ikke kappeskive) fra utsiden er det mest praktiske og helt uproblematisk. Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 25.August.2012 Del på Facebook Svart 25.August.2012 Eller Dremel med slipestein og slipe ned rundt kanten inni hullet fra utsiden. Dårlig forklart, men du forstår sikkert;) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 25.August.2012 Del på Facebook Svart 25.August.2012 ................. Utvendig får man ikke grep på gjennomføringen. Må man ty til brutale ting som kappeskive? Stephan Har du sjekka hullet i gjennomføringen fra utsiden ? Av og til så har slike gjennomføringer noen istøpte "lipper" på innsiden av hullet. Nettopp for å holde igjen fra utsiden ved monering ved å stikke inn f.eks. et tilpasset flattjern e.l. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
hegra Svart 25.August.2012 Del på Facebook Svart 25.August.2012 mateco : Av og til så har slike gjennomføringer noen istøpte "lipper" på innsiden av hullet. Nettopp for å holde igjen fra utsiden ved monering ved å stikke inn f.eks. et tilpasset flattjern e.l. Jepp, akkurat slik byttet jeg. En mann på utsiden holdt fast det tilpassede flatjernet med rørtang, og meg selv på innsiden skrudde av kuleventil, og deretter mutteren på innsiden som holdt selve gjennomføringen fast. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 25.August.2012 Del på Facebook Svart 25.August.2012 Som MATECO og HEGRA sier, pleier det å være "lipper", og da er det bare å være to på jobben. Evt. kappe gjennomføringen på innsiden med en juniorbaufil, og deretter kappe muttern på innsiden med den samme baufilen. Drittjobb, men helt kontrollert. Sitér dette innlegget Link to post
Stephan Svart 25.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2012 (redigert) Takk for alle svar! Da får det bli slipeskive eller flattjernmetoden. Jeg skal få sjekket om det er mothold inne i røret. Hvis ikke blir det slipeskive. Stephan Redigert 25.August.2012 av Stephan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 25.August.2012 Del på Facebook Svart 25.August.2012 Pass på varmgang hvis du bruker slipeskive! Pleier ikke være noe problem hvis du tar det med ro, men kjører du på risikerer du å svi glassfiber/gelcoat rett rundt hullet. Skader ikke å ha en våt fille du dytter borti for å kjøle ned etter litt sliping. Sitér dette innlegget Link to post
Stephan Svart 25.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2012 Pass på varmgang hvis du bruker slipeskive! Varmgang er jeg oppmerksom på, men takk likevel! Stephan Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 (redigert) Proffene kapper sikkert fra utsiden, det tar minst tid, men lager lett skader i gelcoat. Som amatør med god tid kappet jeg mine med luftdreven vinkelsliper fra innsiden. Kappet først hele gjennomføringen tvers av, rett over mutteren. Deretter kappet jeg 2 små hakk i mutterten og delte den. Til slutt var det bare å dytte ut den gamle gjennomføringen, uten at det ble skader på yttersiden av skroget. Dremel vil også fungere perfekt til denne jobben. Redigert 26.August.2012 av Fergu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Fine bilder Fergu. Hvilket tettemiddel brukte du på tru design-gjennomføringene ? Skal sette inn det selv i høst. Har du brukt det på kjølevann inn til motor også? om du har det... Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 (redigert) Jeg søkte masse på nettet omkring dette og fant ut at Sikaflex og Tec7 ble anbefalt. Endte opp med å bruke Sikaflex. Regner med at dette er minst like godt som det originale tettemiddelet som ble brukt da båten ble produsert i 1988. Har motor med drev, der er kjølevannsinntaket løst på en annen måte. Jeg har også benyttet samme tettemiddel ved montering av et nytt vindu i skroget og ved montering av gearhus til baugpropell. Til stor ergrelse for mange eksperter kan jeg også opplyse at giver til ekkolodd er limt fast innvendig i skroget med Sikaflex. Både dybde og temperatur fungerer meget bra. Om følsomheten for fisk er redusert bryr jeg meg ikke om, jeg kjøper fisken i butikken.... Både Sikaflex og Tec7 er sikkert fine produkter, men det er noe klin å drive med. Redigert 26.August.2012 av Fergu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Den 1 1/2" slangen burde vært en 1/2 m lenger. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Fergu Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Sånne slanger er svindyre. Hadde ikke råd til lenger slange . Kunne kjøpt ny i ettertid. Ville tatt 10 minutter å bytte. Løser det heller med store inntak av vin, øl og annet lurium. Da blir det som skal gå gjennom slangen veldig tynt. Det er begrenset med plass på stedet. Hadde slangen vært lenger ville det blitt 180 grader bend på den. Slangen fungerer, det er heller ingen spenninger i den som belaster pumpe, eller ventil. Var under montering i tvil om manuell pumpe skulle erstattes med eletrisk, da måtte slangen uansett byttes. Nå får den bli som den er. Den fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Noen som har lang erfaring med gjennomføringer og kraner av kompositt? Slitesterkt? Blir materilet sprø i lengden? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Jeg har en båt fra 1983 med originale gjennomføringer og kraner av marelon. Har ikke hatt noen problemer. Tror heller ikke det blir sprøtt, men nå har jeg ikke akkurat prøvd å bruke slegge på gjennomføringene. Sitér dette innlegget Link to post
Higre Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Slå en treplugg i utenfra, finn en hullsag som passer og borr utenfra, enkeltog risikofritt :)) Sitér dette innlegget Link to post
Stephan Svart 27.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2012 (redigert) Slå en treplugg i utenfra, finn en hullsag som passer og borr utenfra, enkeltog risikofritt :)) Artig forslag. Mener du å sette hullsagens sentrumsbor midt i trepluggen og bruke hullsag med noe større diameter enn gjennomføringen slik at falsen som ligger an mot utsiden av skroget blir gjennomskåret? Jeg tror at gjennomføringen er av messing. Stephan Redigert 27.August.2012 av Stephan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Higre Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Stemmer, de fleste eldre er av myk legering, værre om du kommer borti rustfritt selvsagt, men messing eller bronse går som smør :) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 (redigert) Slangen fungerer, det er heller ingen spenninger i den som belaster pumpe, eller ventil. Var under montering i tvil om manuell pumpe skulle erstattes med eletrisk, da måtte slangen uansett byttes. Nå får den bli som den er. Den fungerer utmerket.Det er alltid en fordel å unngå trekkspill i bøyene så slangen blir glatt innvendig. Noen som har lang erfaring med gjennomføringer av kompositt? Slitesterkt? Blir materilet sprø i lengden?Leste en plass at en skulle montere de i to step, tetningsmasse på utsiden og skru til for hånden dag eller to senere når massen var herdet, løsne mutteren på innsiden og legge tetningsmassepå innsiden og skru til for hånd. Derfor brakk Oddvar Brå staven http://www.sintef.no...var-Bra-staven/ Redigert 27.August.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.