Jump to content

Hvordan få vekk gammel bunnventil?


Stephan

Recommended Posts

Forbindelsen mellom hendel og kule i bunnventilen som brukes til septikktømming, er ødelagt. Kulen står fast i stengt posisjon. Jeg vil skifte både ventil og skroggjennomføring (1,5 tom), men når jeg dreier på kuleventilhuset med rørtang, følger skroggjennomføringen med rundt, og det er ikke plass til to tenger. Utvendig får man ikke grep på gjennomføringen. Må man ty til brutale ting som kappeskive?

 

Stephan

Link to post

................. Utvendig får man ikke grep på gjennomføringen. Må man ty til brutale ting som kappeskive?

 

Stephan

 

Har du sjekka hullet i gjennomføringen fra utsiden ?

 

Av og til så har slike gjennomføringer noen istøpte "lipper" på innsiden av hullet. Nettopp for å holde igjen fra utsiden ved monering ved å stikke inn f.eks. et tilpasset flattjern e.l.

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

 

mateco : Av og til så har slike gjennomføringer noen istøpte "lipper" på innsiden av hullet. Nettopp for å holde igjen fra utsiden ved monering ved å stikke inn f.eks. et tilpasset flattjern e.l.

 

Jepp, akkurat slik byttet jeg. En mann på utsiden holdt fast det tilpassede flatjernet med rørtang, og meg selv på innsiden skrudde av kuleventil, og deretter mutteren på innsiden som holdt selve gjennomføringen fast.

 

 

Link to post

Proffene kapper sikkert fra utsiden, det tar minst tid, men lager lett skader i gelcoat. Som amatør med god tid kappet jeg mine med luftdreven vinkelsliper fra innsiden. Kappet først hele gjennomføringen tvers av, rett over mutteren. Deretter kappet jeg 2 små hakk i mutterten og delte den. Til slutt var det bare å dytte ut den gamle gjennomføringen, uten at det ble skader på yttersiden av skroget. Dremel vil også fungere perfekt til denne jobben.

 

img_0161_1.jpg

img_0162.jpg

img_0159_1.jpg

img_0158_1.jpg

dsc_0066.jpg

dsc_0069.jpg

Redigert av Fergu (see edit history)
Link to post

Jeg søkte masse på nettet omkring dette og fant ut at Sikaflex og Tec7 ble anbefalt. Endte opp med å bruke Sikaflex. Regner med at dette er minst like godt som det originale tettemiddelet som ble brukt da båten ble produsert i 1988. Har motor med drev, der er kjølevannsinntaket løst på en annen måte.

 

Jeg har også benyttet samme tettemiddel ved montering av et nytt vindu i skroget og ved montering av gearhus til baugpropell.

 

Til stor ergrelse for mange eksperter kan jeg også opplyse at giver til ekkolodd er limt fast innvendig i skroget med Sikaflex. Både dybde og temperatur fungerer meget bra. Om følsomheten for fisk er redusert bryr jeg meg ikke om, jeg kjøper fisken i butikken....

 

Både Sikaflex og Tec7 er sikkert fine produkter, men det er noe klin å drive med.

 

img_2172.jpg

Redigert av Fergu (see edit history)
Link to post

Sånne slanger er svindyre. Hadde ikke råd til lenger slange :giggle: . Kunne kjøpt ny i ettertid. Ville tatt 10 minutter å bytte. Løser det heller med store inntak av vin, øl og annet lurium. Da blir det som skal gå gjennom slangen veldig tynt.

 

Det er begrenset med plass på stedet. Hadde slangen vært lenger ville det blitt 180 grader bend på den. Slangen fungerer, det er heller ingen spenninger i den som belaster pumpe, eller ventil. Var under montering i tvil om manuell pumpe skulle erstattes med eletrisk, da måtte slangen uansett byttes. Nå får den bli som den er. Den fungerer utmerket.

Link to post

Slå en treplugg i utenfra, finn en hullsag som passer og borr utenfra, enkeltog risikofritt :))

 

Artig forslag. Mener du å sette hullsagens sentrumsbor midt i trepluggen og bruke hullsag med noe større diameter enn gjennomføringen slik at falsen som ligger an mot utsiden av skroget blir gjennomskåret? Jeg tror at gjennomføringen er av messing.

 

Stephan

Redigert av Stephan (see edit history)
Link to post
Slangen fungerer, det er heller ingen spenninger i den som belaster pumpe, eller ventil. Var under montering i tvil om manuell pumpe skulle erstattes med eletrisk, da måtte slangen uansett byttes. Nå får den bli som den er. Den fungerer utmerket.
Det er alltid en fordel å unngå trekkspill i bøyene så slangen blir glatt innvendig.
Noen som har lang erfaring med gjennomføringer av kompositt? Slitesterkt? Blir materilet sprø i lengden?
Leste en plass at en skulle montere de i to step, tetningsmasse på utsiden og skru til for hånden dag eller to senere når massen var herdet, løsne mutteren på innsiden og legge tetningsmassepå innsiden og skru til for hånd.

 

Derfor brakk Oddvar Brå staven

http://www.sintef.no...var-Bra-staven/

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...