gagga29 Startet 25.August.2012 Link til dette innlegget Startet 25.August.2012 Nå er båten solgt og vi leter etter ny:) Vi har sett på Skarpnes 9100,Joda 310/290 og Norstar 290. Vi så fort at Norstar 290 har den beste uteplassen samt kabinplass,men noen snakker negativt om skroget,men er jo alltid ulemper med noe,MEN er det noen som har Norstar 290 og kan si noe om den???????????? Sitér dette innlegget Link to post
Seajoy Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 (redigert) Har du sett på marex 290 ? Vi har ein marex 290 med D4 300. God plass og billig i drift. Kan anbefale ein slik båt. Redigert 25.August.2012 av Seajoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gagga29 Svart 25.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Heisann og takker for svar:) Joda har vært innom den også,men ligger liksom litt over prisen vi har satt:p men mulig vi må ta oss en tur å se på en:) Men somsagt så er di litt dyre enda,Norstar.en får du for litt under 600 mens marex,en ligger på godt over 700,men vi får se,åssen er marexen i sjøen da? Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Vi hadde en Skarpnes9100 som du nevner. Flott planløsning og god i sjøen. Vi var veldig happy med den båten. Velg en som r verftsbygget. Mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
TICORA Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Marexen er god i sjøen, dog litt markert planingsterskel. Kjørt Nor Star også og vi valgte marex uten tvil. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Har selv Marex 290 og har vært veldig godt fornøyd med den (ligger på Finn). Uansett hva du måtte velge så så pass på og ikke kjøp en med for liten motor, mange av disse som er undermotoriserte og da må du presse motoren ganske mye for og holde den i plan. Dette bruker mye mere diesel og sliter mere på motor/drev. Den gangen jeg handlet så prøvekjørte jeg flere av disse. Alle de Joda 310 jeg kikket på hadde for liten motor til at jeg ville gå for den, forøvrig en flott båt Joda 290 er en flott båt, stort sett plenty med motorkraft og går veldig godt i vannet, de virker dog endel mindre enn Joda 310, Marex 290 og Norstar 290. Norstar 290 syntes jeg var en veldig bra båt og står ikke tilbake for noen av de andre, men hadde ikke løsningene jeg ville ha (men her er jo smaken som baken) Når det gjelder Skarpnes 9100 så er det som Bavaria32Sport skriver mange av disse som er selvbygget, går du for en slik bør du gå veldig nøye gjennom båten, det finnes mye rart som folk har gjort selv. Noen er jo selvfølgelig bedre enn verftsbygget, men de er det vel ikke mange av. Ang. motor så er det vel mange meninger her også, men noen ting er verdt og tenke på: 2 motorer betyr dobble utgifter til service av motor og drev, dobbelt opp med ting det kan gå galt med, men er jo en sikkerhet og ha 2 hvis den ene streiker. Bruker mere diesel. KAD32 er 4 sylindret og bråker en del mere enn 6 syl. men er ellers gode motorer. KAD42/43 hadde litt trøbbel med de første motorene pga. underspyling av stemplene der oljen var ufiltrert. Dette ble utbedret etterhvert, men jeg vet ikke fra hvilke år. D motorene er vel ikke aktuellt i din prisklasse. Lykke til med båtkjøp. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
haugi Svart 26.August.2012 Link til dette innlegget Svart 26.August.2012 Har ingen erfaring med båten du spør om, men vil bare nevne at du også har Nidelv 300 Sport i denne klassen. Den er jeg kjempefornøyd med. Spør om du lurer på noe:) Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 26.August.2012 Link til dette innlegget Svart 26.August.2012 2 motorer betyr dobble utgifter til service av motor og drev, dobbelt opp med ting det kan gå galt med, men er jo en sikkerhet og ha 2 hvis den ene streiker. Bruker mere diesel. KAD32 er 4 sylindret og bråker en del mere enn 6 syl. men er ellers gode motorer. KAD42/43 hadde litt trøbbel med de første motorene pga. underspyling av stemplene der oljen var ufiltrert. Dette ble utbedret etterhvert, men jeg vet ikke fra hvilke år. Har selv hatt KAD32. Gode motorer med lite forbruk. Når det gjelder KAD42 bør en unngå disse, men mindre de er oppgradert til KAD43. Det var KAD42 som hadde problemene og Volvo brukte mye penger på feilretting her. Sitér dette innlegget Link to post
gagga29 Svart 26.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2012 TAKKER SÅ MYE DERE:DD Nå ser det ut til at det blir NorStar 290 2000mod med KAD 43,tror denne motoren er grei nok for denne båten,skal bli moro og se og kommer tilbake med erfaringene etter jeg har prøvd den:)) Sitér dette innlegget Link to post
gagga29 Svart 2.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Heisann dere,da var Nor-Star 290 på brygga vår,kjørte den hjem i litt go sjø,men gikk greit,smalt noen ganger,men tåler man ikke det får enn holde seg innaskjærs:) Båten holder seg i plan i rundt 15knop,er lettplanende og go å kjøre:D Så etter noen dager med erfaring er jeg fortsatt rornøyd,mye båt for pengene:D Bare å vente på sommeren nå:P Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Gratulerer med ny båt! God motor også! Grattis!! Sitér dette innlegget Link to post
gagga29 Svart 3.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Takker så mye Los Endos:DD Ja tipper på at du har samme motor;) Så jeg håper det:D Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.