Jump to content

noen som har erfaringer om Nor Star 290?

gagga29

Recommended Posts

Har selv Marex 290 og har vært veldig godt fornøyd med den (ligger på Finn).

Uansett hva du måtte velge så så pass på og ikke kjøp en med for liten motor, mange av disse som er undermotoriserte og da må du presse motoren

ganske mye for og holde den i plan. Dette bruker mye mere diesel og sliter mere på motor/drev.

Den gangen jeg handlet så prøvekjørte jeg flere av disse. Alle de Joda 310 jeg kikket på hadde for liten motor til at jeg ville gå for den, forøvrig en flott båt

Joda 290 er en flott båt, stort sett plenty med motorkraft og går veldig godt i vannet, de virker dog endel mindre enn Joda 310, Marex 290 og Norstar 290.

Norstar 290 syntes jeg var en veldig bra båt og står ikke tilbake for noen av de andre, men hadde ikke løsningene jeg ville ha (men her er jo smaken som baken)

Når det gjelder Skarpnes 9100 så er det som Bavaria32Sport skriver mange av disse som er selvbygget, går du for en slik bør du gå veldig nøye gjennom båten, det

finnes mye rart som folk har gjort selv. Noen er jo selvfølgelig bedre enn verftsbygget, men de er det vel ikke mange av.

Ang. motor så er det vel mange meninger her også, men noen ting er verdt og tenke på:

2 motorer betyr dobble utgifter til service av motor og drev, dobbelt opp med ting det kan gå galt med, men er jo en sikkerhet og ha 2 hvis den ene streiker. Bruker mere diesel.

KAD32 er 4 sylindret og bråker en del mere enn 6 syl. men er ellers gode motorer.

KAD42/43 hadde litt trøbbel med de første motorene pga. underspyling av stemplene der oljen var ufiltrert. Dette ble utbedret etterhvert, men jeg vet ikke fra hvilke år.

D motorene er vel ikke aktuellt i din prisklasse.

Lykke til med båtkjøp.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

2 motorer betyr dobble utgifter til service av motor og drev, dobbelt opp med ting det kan gå galt med, men er jo en sikkerhet og ha 2 hvis den ene streiker. Bruker mere diesel.

KAD32 er 4 sylindret og bråker en del mere enn 6 syl. men er ellers gode motorer.

KAD42/43 hadde litt trøbbel med de første motorene pga. underspyling av stemplene der oljen var ufiltrert. Dette ble utbedret etterhvert, men jeg vet ikke fra hvilke år.

Har selv hatt KAD32. Gode motorer med lite forbruk.

Når det gjelder KAD42 bør en unngå disse, men mindre de er oppgradert til KAD43. Det var KAD42 som hadde problemene og Volvo brukte mye penger på feilretting her.

Heisann dere,da var Nor-Star 290 på brygga vår,kjørte den hjem i litt go sjø,men gikk greit,smalt noen ganger,men tåler man ikke det får enn holde seg innaskjærs:) Båten holder seg i plan i rundt 15knop,er lettplanende og go å kjøre:D Så etter noen dager med erfaring er jeg fortsatt rornøyd,mye båt for pengene:D Bare å vente på sommeren nå:P

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...