chiko Startet 8.Februar.2005 Del på Facebook Startet 8.Februar.2005 Kjøpte brukt båt for 2 år siden med en Koden MDL-7 radar installert. Jeg har ikke fått denne til å fungere skikkelig, den registrerer veldig lite. Har prøvd å stille inn etter alle kunstens regler, men det hjelper ikke. Er det noen som har noen efaring med denne radaren? Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 8.Februar.2005 Del på Facebook Svart 8.Februar.2005 Kjøpte brukt båt for 2 år siden med en Koden MDL-7 radar installert. Jeg har ikke fått denne til å fungere skikkelig, den registrerer veldig lite. Har prøvd å stille inn etter alle kunstens regler, men det hjelper ikke. Er det noen som har noen efaring med denne radaren? <{POST_SNAPBACK}> Har Koden selv ombord, men ikke helt sikker på typebenevnelsen. Skal sjekke til helgen når jeg går ombord .... litt følsom på "gain", "sea clutter" og "rain filter" ... (som kan fjerne radarbildet helt hver for seg, men spesielt ved feil bruk kombinert). Prøv å stille alt til null (Venstre), med rundt 4 eller 8 NM, når du ligger stille på fjorden ... for deretter å justere inn "brightness" intil du ser en svak roterende strek, med sterk blink på "kurs opp". Deretter justere du "gain" opp slik at du får et godt radar bilde. "sea clutter" gir du inn ved gange med litt tillegg av "Gain" for å fjerne støy fra sjøen og lett etter sjøforholdene ... men går ut ifra at du ikke beveger deg ute for dette hvis det er mer enn et par meter med bølger, så av mindre betydning her. "rain" filteret bør ligge på null med mindre det er sterk nedbør i området ... da også med balanse av "gain" og "sea clutter". Kanskje for detaljert dette, og med en eldre radar enn hva din er, så mulig helt irrelevant.... Har du noen som du kjenner eller i båthavnen som har radar ombord... hvis så, kan vel de også hjelpe litt... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
chiko Svart 8.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2005 Hei Divemaster. Takker for rask tilbakemelding. Det tekniske har jeg sånn noen lunde kunnskap om. Min far har vært sjøkaptein i mange år, og han får den heller ikke til å fungere. Lurer på om radaren egentlig bare er et "leketøy" (har den minste radarantennen jeg noen gang har sett tror jeg), eller om andre har samme dårlige erfaringen med akkurat den typen. Dersom andre har gode erfaringer med akkurat denne radaren, kan det jo tyde på at det er noe feil på den jeg har. Hadde tidligere en Raytheon på en annen båt. Den var meget bra. Sitér dette innlegget Link to post
gruff Svart 8.Februar.2005 Del på Facebook Svart 8.Februar.2005 Har selv hatt samme radar, og var meget fornøyd med den. Alt må selvsagt sees i relasjon til hva man skal bruke den til, behov, erfaring med å bruke radar osv. Den gangen sammenlignet jeg med JRC sine "billigmodeller, og fant ut at Kodenradaren var vesentlig bedre. Selv vil jeg betegne meg som i overkant av middels når det gjelder bruk og forståelse av radar, (har hatt sjøen som yrke) men har blitt ganske rusten etterhvert. Det kan jo hende at noe er feil med din radar, men så vidt jeg husker, er det en prosedyre for Factory Reset, (det skal stå i brukarrettleiinga dersom du da fikk den med) jeg ville prøvd det først dersom noen har justert den helt ut på viddene, mener å huske at det gikk an, og da var det mye prøving og feiling for å få bildet tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
chiko Svart 8.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2005 Hei Gruff. Tusen takk for svar. Jeg skal sjekke bruksanvisningen nøye for å se om jeg kan finne det du nevner. Har i tillegg fått sjekket hos en Koden-forhandler, og de mente det var mulig at magnetronen er gåen. Jeg får begynne i en ende og se hva som kommer ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 8.Februar.2005 Del på Facebook Svart 8.Februar.2005 Kjøpte brukt båt for 2 år siden med en Koden MDL-7 radar installert. Jeg har ikke fått denne til å fungere skikkelig, den registrerer veldig lite. Har prøvd å stille inn etter alle kunstens regler, men det hjelper ikke. Er det noen som har noen efaring med denne radaren? <{POST_SNAPBACK}> Har ikke erfaring med nettopp denne typen radar, men prinsippene er like for alle radarer. At du ikke får ekko tilbake kan skyldes at magnetronet (senderrøret) er utslitt og må skiftes. Eller at det er feil på mottakerdelen. Ta kontakt med service verksted for tips/overslag på rep. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
gruff Svart 8.Februar.2005 Del på Facebook Svart 8.Februar.2005 Hei Gruff. Har i tillegg fått sjekket hos en Koden-forhandler, og de mente det var mulig at magnetronen er gåen. <{POST_SNAPBACK}> Så prisen på ny magnetron lå på ca 600 USD "over there" Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 8.Februar.2005 Del på Facebook Svart 8.Februar.2005 ...... Lurer på om radaren egentlig bare er et "leketøy" (har den minste radarantennen jeg noen gang har sett tror jeg),..... Hei igjen, Da er vi tilbake til diskusjonen fra ifjor - bare søk på "kakeboks" så finner du helt sikkert mange kommentarer I fullt alvor: når antennen er virkelig liten, da er den horisontale strålen virkelig bred - med små muligheter til å gi detaljerte tilbakemeldinger. Men er radaren gammel og magnetronen slitt, da er nok et radarskifte ofte en bedre løsning enn en reparasjon. Lykke til! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.