Jori Startet 26.August.2012 Link til dette innlegget Startet 26.August.2012 Uansett hva jeg mener om det nærmer tiden seg nå sakte for å tenke vinterlagring. Jeg skal ha båten opp og i krybbe. Har i den forbindele noen praktiske spørsmål: Jeg har i dag ett krybbesett som tar 5 tonn. Jeg må nok regne med at båten veier mellom 6,5-7 tonn når jeg tar den opp. 1.Hvis jeg kjøpte en enhet til av krybbene slik at jeg får 3, vil det være godt nok, eller vil jeg slite med at de uansett er for svake fordi de er beregnet for 5 tonn? Jeg tenkte at med 3 stykk fordeler jeg mer på belastningen enn med 2 stykk krybber. 2. Er det kanskje bedre å kjøpe eller lage ett par støttebukker og supplere med? 3. Andre smarte løsninger? Forrige eier hadde flere bukker 4 eller 6 også stod den på tompaller foran og bak, fungerte bra det i vinter. Da jeg har en krybbe hadde det vært kjekt å kunne benytte denne videre, så tar imot kloke innspill. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 26.August.2012 Link til dette innlegget Svart 26.August.2012 (redigert) Der jeg ligger har marinaeieren selvbygde krybber som består av en 8x8" stokk på tvers som ligger oppå lecablokker. Kjølen ligger nedpå denne og 2"x8" på hver side danner krybben, disse er da støttet opp med en stokk som kan tilpasses båten. På små båter holder det med en slik bak og kun lecablokker under kjølen foran, litt større båter har to stykk. Båten ved siden av min står på ilaskrybber (scand 29 baltic) og der er steglistene knust, båten står skjevt i krybba, den heller forover og det hele ser usikkert ut. Med flere krybber er det ikke sikkert du får fordelt vekten skikkelig. Står også noen femtifotere der på isopor men det blir vanskelig å stoffe.... Redigert 26.August.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 26.August.2012 Link til dette innlegget Svart 26.August.2012 Støttebukker fra Seaequip og et par treklosser av industritømmer er min favoritt. Hver støtte tåler 8 tonn. Treklossene "uendelig". Dersom jeg var i din situasjon tror jeg at jeg heller ville supplert med et par Seaequip, eller tilsvarende, støttebukker. Men det er min personlige mening Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 26.August.2012 Link til dette innlegget Svart 26.August.2012 (redigert) Ved bruk av leca-blokker må man være obs på at disse kan holde på vann mellom "boblene". Og når vann fryser blir det større og kan sprekke blokkene. Litt dumt hvis man da har 6-7 tonn båt balanserende på sprekte leca-blokker. Min båt veier 6 tonn, og jeg laget meg 9 store treklosser av 2x8 biter som jeg skrudde sammen med lange og solide skruer. Ved å sette bitene sammen på rett måte blir de rektangulære og man kan "justere" høyden ved å snu dem. Satte fire støttepunkter under båten med disse og laget støttebukker, to på hver side. Viser litt her: Sidebukkene er sammenleggbare og justerbare ved at støttestaget som går fra skråbjelken ut til støttebjelken på tvers har flere hull i lengderetningen. Vekten av båten hviler på klossene under kjølen og sidestøttene har liten belastning. De er kun der for at båten ikke skal velte. Men til spørsmålet ditt. Har du 6,5 tonn fordelt på 2 krybber vil du dele vekten på de to. Har du tre, deler du vekten på tre, men siden motor(ene) er bak vil den bakre ta litt mer vekt enn den fremre, men jeg vil anta at du har marginene på din side. Krybbesett som tåler 5 tonn blir vel 2,5 t på hver. Har du en til vil samlet bæreevne bli 7,5t og da er du innenfor. Beregner du da at bakre krybbe tar 2,5t og de to andre 2-2,2 tonn burde du være sikker... Kjetil S Redigert 26.August.2012 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Oteren Svart 26.August.2012 Link til dette innlegget Svart 26.August.2012 (redigert) Sjekk på finn.no for opplagshenger, det finnes mange meget solide utgaver. Redigert 26.August.2012 av Oteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 26.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2012 Takker for input. Noe av utfordringen er også at je gskal lagre båten samme med en rekke andre, og de krever godkjente lagringssystemer som de skal inspisere selv. Dette er fornuftig, sett fra forenings side, og også for alle som har båt der, da man slik sett sikrer seg bedre for velt. Kjetil 1 svarte på det jeg lurte. Den ene av mine krybber har stålsenter og således tåler den mer belastning og bør plasseres bak med motorene. Nå vet jeg at med krybbe til så er jeg vektmessig i mål. Jeg tror jeg uansett vil lage meg ett par bukker på hver side som ekstra støtte. Alternativt kan jeg gjøre som NF27 forelår, kjøpe meg en solid krybbe til av seaquip eller goliat variant f. eks. Nå vet jeg at dette er en farbar vei, og min forutsetning om at jeg sprer mer på vekten ved flere krybber blir tolket slik av andre også. Har noen motforestillinger mot denne konklusjonen, så si ifra, bedre å få alt frem nå en den dagen båten henger i stroppene. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 26.August.2012 Link til dette innlegget Svart 26.August.2012 Setter du tre krybberunder båten bør det ikke være store tele-hiven i bakken før den midterste bærer svært mye vekt, og båtens punkt på denne blir ganske stort. Tenk i allefall meget nøye på hvor du plasserer tre punkter, og hvor stabil bakken er der du setter den Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 26.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2012 Ja du har rett NF 27. Nå er dette en asfaltert plass, men du har rett. Kanskje ett par bukker, og en 2"x8" kloss som midstøtte er en bedre løsning, ved siden av de to krybbene jeg har. Synes Kjetil1 sin løsning med snekkret kloss er elegant, da kan jeg også skjære til klossen i samme høyde som støttebena på krybbene. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 26.August.2012 Link til dette innlegget Svart 26.August.2012 Hjemmelagde "lecablokker" å isopor støtter, båten står som fjell.Når jeg stoffer trekker jeg ut isoporblokkene litt å legger båten på den ene siden. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 26.August.2012 Link til dette innlegget Svart 26.August.2012 Jeg setter aldri båten på mer enn to punkter under kjølen. En jeg kjenner satte en stor tung båt på tre punkter hvor det midterste var bittelitt høyere enn det bak og det foran. Båten ble skadet og fikk delaminering i bunnen. Er du uheldig med tre punker vil all last havne på ett punkt i visse situasjoner. Det kan bli for mye. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Jori Svart 26.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2012 Samtidig selges jo Goliat krybben med tre punkter. Sikkert fordi tunge båter trenger flere punkter å fordele vekt på. Tenkte på krybbe foran + bak og blokk i midten, den kan man jo justere til, eller bygge litt lavere slik at man må fore opp for å klemme den fast. Tror egentlig krybbene med ekstra bukker holder. Alternativt lage ekstrapunkt ved krybbene i bunn. slik at man er med og avlaster litt ekstra der. Fått mange gode innspill Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 26.August.2012 Link til dette innlegget Svart 26.August.2012 Der jeg hadde opplag i vinter var det et båt som var slik det er bilde av i innlegg 9. Under stormen vippet fronten av treklossene. Etter det fikk båten støtte også foran Sitér dette innlegget Link to post
Rune Gustavsen Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Er det noen som har bilder, tegninger , forslag til lagring av 37 fot båt. Tenker på høyde og løsning. Hadde tenkt på leca blokker som jeg støpte igjen hullene på, men det er kanskje ikke den beste løsningen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.