Jump to content

Hydraulikkolje styring Ibiza 24, for lite?


Jonas78

Recommended Posts

Hei! Jeg har en Ibiza 24 med utenbords motor. Den er noe tung på rattet, spesiellt til den ene siden, og jeg har lurt på om det kan ha noe sammenheng med hydraulikkoljen (for lite?) Jeg tok et bilde av slagen som går fra rattet og til påfyllingshullet. Jeg så da at det var lite olje i slangen (bildet viser mye luft, og på venste siden er opp til påfyllingshullet er det enda mer luft)

 

Gjør dette styringen tyngre, og bør jeg etterfylle olje slik at det er olje helt opp til kanten?

 

 

 

img_0421.jpg

Bruk vest!

Link to post

Dette bildet får meg til å lura på to ting:

Når du skriv at slangen går til påfyllingshullet - er det då ein ekspansjonstank der?

Uansett, slangen må ligga slik at oljen renner frå påfyllingshullet og NED i rattpumpen, slik at det ikkje blir liggande slike luftlommer.

Men om dette hjelper på ei treg styring, veit eg ikkje. Hvis der er dødgang på rattet so hjelper det i alle fall mot denne.

 

Magne

Link to post

:-) Burde kanskje tatt flere bilder.

På bildet ser man slangen koblet i rattet. (bildet er tatt under dashbordet) Slangen går fra der vi ser luftboblen, videre nedover (ca 10-15 cm) hvor det er olje, så ca 20 cm til opp igjen gjennom et hull til påfylling i dashbordet. På det stykke som ikke er i bildet ca 20 cm, er det også luft. Ingen ekspansjonstank, beholder eller reservoar, bare slange med påfylling i enden gjennom dashbordet.

Bruk vest!

Link to post

Slik ja..... Normalt skal det sitte en plugg i rattklokka,denne blir montert etter påfylling og lufting av systemet er utført...... Ikke en slange med en oljeskvett..... Har du undersøkt hvordan oljen i slangen oppfører deg under ratting?

 

For lite olje/luft gjør normalt ikke at sving til ene siden blir tyngre.men heller at pumpa "glipper" og ikke gir utslag ved ratting,

 

Sjekk heller om det er knekk eller klem på slangene mellom klokka og sylinder,eller om kabelpakka inn til motor lager motstand.

Redigert av 68 GT (see edit history)

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post

hadde samme utfordringen på lik båt 2007 modell med originalmontert styring, men dog ikke før i plan. Hverken lufting eller bytte av olje hjalp, ingen slanger i klem, og "ventiler" virket å fungere tilfredstillende. Båten ble imidlertid overtatt og brukes av andre, og så vidt jeg kjenner til er det likt den dag i dag.

 

mvh

Link to post

På bildet ser man slangen koblet i rattet. (bildet er tatt under dashbordet) Slangen går fra der vi ser luftboblen, videre nedover (ca 10-15 cm) hvor det er olje, så ca 20 cm til opp igjen gjennom et hull til påfylling i dashbordet.

Såpass, ja. Slangen må i alle fall ligga med fall frå påfyllinga til rattet, slik at rattet får olje ved påfylling, at der ikkje går inn ein masse innestengt luft først. Luften må få open slange, for å komma heile veien ut.

 

Magne

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...