Jonas78 Startet 26.August.2012 Del på Facebook Startet 26.August.2012 Hei! Jeg har en Ibiza 24 med utenbords motor. Den er noe tung på rattet, spesiellt til den ene siden, og jeg har lurt på om det kan ha noe sammenheng med hydraulikkoljen (for lite?) Jeg tok et bilde av slagen som går fra rattet og til påfyllingshullet. Jeg så da at det var lite olje i slangen (bildet viser mye luft, og på venste siden er opp til påfyllingshullet er det enda mer luft) Gjør dette styringen tyngre, og bør jeg etterfylle olje slik at det er olje helt opp til kanten? Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
pipp Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Tydlig for lite olje. Tåler slangen trykket? Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 26.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2012 Takk for svar :-) Usikker på hva du mener om slangen tåler trykket. Den buler ikke ut noen steder om det er det du tenker på. Når du sier det tydelig er for lite, betyr det at slangen skal være helt full til oppfyllingspunktet? Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
pipp Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Er det egen beholder eller reservoar i pumpa? Viss det ikke er peilepinne skal den sansynligvis være nesten full. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Dette bildet får meg til å lura på to ting: Når du skriv at slangen går til påfyllingshullet - er det då ein ekspansjonstank der? Uansett, slangen må ligga slik at oljen renner frå påfyllingshullet og NED i rattpumpen, slik at det ikkje blir liggande slike luftlommer. Men om dette hjelper på ei treg styring, veit eg ikkje. Hvis der er dødgang på rattet so hjelper det i alle fall mot denne. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 26.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2012 :-) Burde kanskje tatt flere bilder. På bildet ser man slangen koblet i rattet. (bildet er tatt under dashbordet) Slangen går fra der vi ser luftboblen, videre nedover (ca 10-15 cm) hvor det er olje, så ca 20 cm til opp igjen gjennom et hull til påfylling i dashbordet. På det stykke som ikke er i bildet ca 20 cm, er det også luft. Ingen ekspansjonstank, beholder eller reservoar, bare slange med påfylling i enden gjennom dashbordet. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
68 GT Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 (redigert) Slik ja..... Normalt skal det sitte en plugg i rattklokka,denne blir montert etter påfylling og lufting av systemet er utført...... Ikke en slange med en oljeskvett..... Har du undersøkt hvordan oljen i slangen oppfører deg under ratting? For lite olje/luft gjør normalt ikke at sving til ene siden blir tyngre.men heller at pumpa "glipper" og ikke gir utslag ved ratting, Sjekk heller om det er knekk eller klem på slangene mellom klokka og sylinder,eller om kabelpakka inn til motor lager motstand. Redigert 26.August.2012 av 68 GT (see edit history) Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
rffr Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 hadde samme utfordringen på lik båt 2007 modell med originalmontert styring, men dog ikke før i plan. Hverken lufting eller bytte av olje hjalp, ingen slanger i klem, og "ventiler" virket å fungere tilfredstillende. Båten ble imidlertid overtatt og brukes av andre, og så vidt jeg kjenner til er det likt den dag i dag. mvh Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Luft i systemet kan gi utslag i tung styring og merkelig oppførsel ved rolig kjøring. Man må liksom sitte å korrigere styringen hele tiden. På min båt måtte jeg lufte skikkelig ved å legge over hard på rattet når jeg luftet. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 På bildet ser man slangen koblet i rattet. (bildet er tatt under dashbordet) Slangen går fra der vi ser luftboblen, videre nedover (ca 10-15 cm) hvor det er olje, så ca 20 cm til opp igjen gjennom et hull til påfylling i dashbordet. Såpass, ja. Slangen må i alle fall ligga med fall frå påfyllinga til rattet, slik at rattet får olje ved påfylling, at der ikkje går inn ein masse innestengt luft først. Luften må få open slange, for å komma heile veien ut. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.