Jump to content

Min Drøm "Seile jorden rundt"


Andreas POLKEN

Recommended Posts

Joda, men gammel båt betyr ikke nødvendigvis dårlig båt, dersom den er riktig vedlikeholdt og oppgradert.

Riktig, dessverre kjenner jeg ikke Vegaen så godt, men det fins helt sikkert en liten smørbrødliste med punkter ... på Express er det f.eks. støping av bunnstokker og forsterking av hyttetaket som skal være tatt, og gjerne ny profil på kjølen også. Det fins sikkert noen tilsvarende standardpunkter på Vegaen.

Link to post

Just do it...som de sier i Nike reklamen. Kjøp en klasisk Soling i halden for 10000 kr..

 

Bla opp 10-15000 kr (hvis du slipper å ta opp frobrukslån..) foren eller annen bruktbåt nå og seil på fjorden nå til helgen ! Logg deg ut fra batplassen og få sjøsptøyt i ansiktet nå for eller vil du sitte å teoritisere og filosofere hele vinteren på hva du skal gjøre neste år.

 

Men IKKE bruk 20.000, 30 000, eller 100 000 på båt nå selv om et er "kupp"...maks 15000 kr. (Sparpenger til din nste båt som antagelig koster flere hundre tusen)

 

Poenget er at 15 000 har du råd til å rote bort på en midelrtidig båt og i praksis vil du få noe igjen for den ved salg. Hvis du detimot blar opp 30 000 -40 000 kroner kan det bli bekymringer hvis du ikke får solgt båten.

 

Valget er en liten jolle av noe slag eller kjølbåt. En kjølbåt er ltt mer upraktisk ved vinteropplag og ved transport på henger.

 

 

KONKRET FORSLAG

 

1. Jeg ville vurdert denne Solingen på finn: http://www.finn.no/f...nnkode=36097837

 

 

2. Dra til Halden med en venn og å be om å få en liten prøvetur på fjorden sammen med eier med seil og motor før du betaler 10 000 kr og båten er din.

(Greit å sjekke at motoren starter og når dere drar opp seilene ser du at uttstyret er komplett får du samtidig en følelse om dette er båten for deg.)

 

3. Turen sjøveien Halden - Telemark må planlegges litt selv om det ikke er mange mil....og du må ha med en båtvant venn. Det er en utfording men slett ikke umulig hvis fint vær med kombinasjonen 4 hk og seil. Ikke kryss Oslofjorden ved Færder, men ta omveien nordover på insiden av Hvaler og fjordkryssing ved Missingene eller enda lenger nord. (dette er det andre som vet mer om...)

 

Uansett..løp og kjøp en billig og trygg båt nå for denne og neste sesong...dog meld eg inn i Kystpatruljen (Redningsselskspet) for gratis slepeasistanse hvis trøbbel..

 

Den perfekte båten for deg nå er vel en Laser som er super å seile med og lett å transportere eller ha i opplag (enn en kjølbåt som feks, Solingen) ...men jeg så ingen billige Lasere på finn. Så hvis du får prutet til deg n billig Laser er vel det enda bedre enn Solingen på finn. På en andre side en Soling en flott båt som selveste kong Olav seilte regatta med i sin tid.

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post

Hva med den her?

http://www.finn.no/f...nnkode=36533153

1969 mode 21 fot Primvent

 

Er det noe bra til den prisen?

14800;-

 

Til den prisen er jo nesten hva som helst bra. Fokk og spinnaker er sikkert eldre enn de 2 - max 3 årene man må forvente når det står at de er så godt som nye, selv på en gammel båt. Storseilet må åpenbart byttes, man kan ikke trylle fasongen tilbake i et utblåst seil bare ved å heise det «riktig».

 

Selger spanderer ustyret for båtpussen de neste 43 åra, det er jo verdt mer enn prisen bare der. Og så kan man sikkert prute seg til et bra avslag om man ikke er så nøye med om batteriet er oppladet v. overtakelse .... :diving:

 

Kort oppsummert, det står mye bullshit i annonseteksten, så jeg ville heller konsentrert meg om prisen for å beholde humøret.

 

Båten er veldig gammel og merket har jeg aldri hørt om før. Det er sikkert mulig å selge den uten noe særlig tap om et par år (forutsatt at ikke storseilet revner eller noe sånt), men jeg tror ikke man får igjen eventuelle penger man legger i nye seil eller andre oppgraderinger.

Link to post

 

Løp og kjøp !

14000 kr er vel omtrent det en ny 9.9 hk koster så hvis du får skikk på påhengeren så er selve båten nesten gratis....

 

Dog må du være taktisk ved kjøp. Ikke vær for ivrig slik at selger skrur opp prisen. Selgers perspektiv er at båten ligger i Sandvika hvor markedprisen for årlig båtplassleie vel er omtrent prisfiorlangende for båten (?).

Selger vil nok bli kvitt den nå i høst for å slippe vinterlagring av en kjølbåt.

 

Praktisk å ta tog til Sandvika og putre hjem til Telemark med påhenger hvis du ikke tørr å dra opp seil. Hvis du kjøper kan sikkert andre gi gode råd om turen nedover. Best å ha med kompis med seilerfaring. Nest best å ha kompis uten seilerfaring og gå med påhenger. Første etappe Sandvika- Tønsberg er laaaang og kjedelig med liten motor, men hvis lite bølger er det bare å være tålmodig og ha med nok bensinkanner.

 

Husk medlemskap i Kystpatruljen (redningselskspet). Håndholdt GPS med sjøkart vil gjøre turen tryggere...men de kan vel fort koste nesten like mye som båten....

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post

nå blei jeg lissom satt i et dilema hær.......

 

Hvis du kan skrape sammen 14000 kr og hvis det ikke er katastrofe om du i verste fall teoretisk kan miste intill 14 000kr på prosjektetl er det bare å kjøpe. Fallhøyden er jo liten når beløpet er så lite. Når båten selges videre om et år eller ti får du antagelig tilbake mesteparten av pengene slik at de årlige kostnadene for å eie båten blir begrensede.

 

Dog bør du jo ha en plan om båtplass og vinteropplag før kjøpet avtales.

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post

Har båt plass til max 28 fots båt og da gjelder dette seilbåt og :) penger føler jeg har nok av arv/jobb/konfpenger osv... er lissom noe i denna duren som trekker meg http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36692352 men aner ikke ossen denn er å seile... og etter de tipsa jeg har fått er den tung og j*** om jeg kan skrive det på den måten... men disse to båtene den til 14k og den til 159k hva er forskjellen ? uten om størels og luksus :) hva er best og lære på

Link to post

... men disse to båtene den til 14k og den til 159k hva er forskjellen ? uten om størels og luksus :) hva er best og lære på

 

Forskjellen er at det er billigere å bytte ut båten til 14 000 om et par år enn å bli kvitt båten til 159 000 når du uansett får 3 fotssyken og vet hva slags båt du virkelig vil ha....for laaangturer.

Båten til 159 000 kan få et stort verditap som overstiger totalprisen på 14k båten.

 

For å lære seiling er vel en liten jolle det beste...

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post

Enig med oslofjord, er ikke nødvendigvis lurt å spenne hele budsjettet med en gang, før du finner ut om dette virkelig er noe for deg, men det finnes også ganske mange mellomting mellom 14k og 150k. Min båt ga jeg 33000 for, da fikk jeg en båt romslig nok for turer til sverige og danmark, til en pris jeg er komfortabel å "gamble" med.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

g http://www.finn.no/f...nnkode=36692352 men aner ikke ossen denn er å seile... og etter de tipsa jeg har fått er den tung og j*** om jeg kan skrive det på den måten... men disse to båtene den til 14k og den til 159k hva er forskjellen ? uten om størels og luksus :) hva er best og lære på

Da er tipsa du har fått feil.

 

Forskjellen på disse to båtene er for det første det som alle påpeker; at du nærmest kan kaste båten til 14.000 når du er lei av den eller noe går istykker, og verditapet blir nødvendigvis minimalt når verdien er minimal. Penger du har brukt på reparasjon og oppgradering vil du få svært lite igjen for når du selger. Albin Cumulus til 159k (bør kunne prutes en del) vil det være mer meningsfullt å koste på litt i vedlikehold og reparasjoner. Men man får jo aldri igjen verdien man legger inn 100%

 

Forøvrig ligger prisforskjellen delvis i størrelsen, delvis i alderen og delvis i at Albin er et «kurant» og kjent merke. Relativt «ung» Yanmar trekker også opp.

 

Generelt er en mindre båt enklere å manøvrere og ha kontroll på, dessuten må det jo være svært greit at båten er så billig at man ikke behøver engste seg hele tiden, da blir det morsommere å lære å seile. På den annen side, om seilene er i så dårlig forfatning at båten går dårlig blir en del av morroa borte. Cumulus er jo litt større, men du vil jo ikke ha noe problem med å holde styr på den heller iom. at du har båt fra før av.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post

Hvis valget faller på 14k båten I Sandvika kan du jo be selger om en liten demonstrasjonstur og om båten kan ligge på båtplassen et par uker før den store ekspedisjonen hjem.

 

Da kan du trene et par helger i Bærumsskjergården og gjerne overnatte i Middagsbukta slik at du er litt komfortabel med påhengeren og seilingen før hjemturen.

 

Hvis du tar sjøveien sandvika-Grenland en helg kan jo første stopp være I Sandspollen.

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post

rakke.jpg

 

Tråden handler om å seile jorden rundt, men du trenger ikke seile langt for å oppleve kyster som har tatt knekken på mektige seilskuter.

 

Mølen og Rakkebåene er som du sikkert vet jo farlig farvann som sperrer småbåttrafikken mellom Oslofjorden og Sørlandet når dårlig vær.

 

Hvis du bor i Grenlandsområdet kan bur du lese deg opp om dette farvannet først som sist, for skal du fra Grenland østover retning Vestfold eller Svenskekysten slipper du ikke unna. Sikkert mange tråder om Rakkebåene på båtplassen, men kortversjonen er at du må velge mellom en rute langt til havs eller en led mellom skjær nermere land.

 

Mølen har ikke skjær....men ikke hyggelig å drive med seilskute mot steinstranden der....

 

Andre her på forumet vet sikkert hvor mange fot seilbåten bør være for å være komfotabel utenfor Rakkebåene i solgangsbris/ frisk bris. Denne kysten er ikke stdet for øvelsekjøring

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post

Takk for alle svar folkens :) har nå bestemt meg for og kjøpe en seilbåt men vil vente til våren, grunnet opplags problemer. og tørr ikke la en båt ligge på plassen min i vinter grunnet mye is der jeg har plass. men til våren blir det 110% garantert full rulle med seiling heeeeeeele sommeren og høsten, skal også melde meg på et seilkurs :) så jeg vet det genrelle. btw blir nokk en båt mellom 14k - 25k i starten så kommer jeg til og gå mot 150k vår 2014 da kommer jeg til og starte i det små og bli kjent med helt ny båt osv... bare av og lese det dere har skrivd har hjulpet meg så utrolig myyyye! tusen takk :) 2014 kommer snart!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...