ko-stens Startet 27.August.2012 Del på Facebook Startet 27.August.2012 Har en gammel Evinrude 6 hk. Denne har en tobladspropell. Om jeg bytter til en treblads. Vil det ha noe å si for farten egentlig? Har enda ikke rukket å prøve jolla mi med denne motoren, men regner med at den kan plane med denne motoren. Det er en tifotsjolle med lettplanende skrog, sågar med et lite "step" som avslutning bak. Det stod en annonse på en slik båt (Norva heter den) på Finn.no for en tid tilbake, og der stod det 13 - 15 knop med 5 hk. Om det stemmer aner jeg ikke, men er litt skeptisk. Men, hvor mye sånn i teorien kan jeg oppnå med trebladspropell kontra toblads, om i det hele tatt er noen forskjell? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 det er stigninga som avgjør farta, ikke antall blader eller diameter. (antall blader/diameter/bladareal gir grep i vannet / skyvekraft - og må stå noenlunde i forhold til størrelse på motor og båt) Prøv med 2-vingeren først, kan godt være at den passer bra Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Free Lillehammer Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Ta en telefon til gutta på Maritim. Der bør du få et realt og begrunnet svar. Valg av stigning etc henger jo også sammen med hva påhengeren blir satt til å jobbe med. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 I teorien absolutt ingenting. Heller tvert imot. I praksis, tjah... Må være litt av en båt iallefall som greier 15 knop med 5 hk, ville vært glad om eg fikk 10 Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 27.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2012 (redigert) Ok. Takker for svar. Burde tenkt på det med stigning før jeg spurte selv. Det er for øvrig original propell som sitter på. Den har 8" diameter og har 7,25" stigning (pitch). Kan bli interessant å se hvordan båten går med denne motoren. Planer den er jeg i hvert fall fornøyd! Så får en se hvor mye over planefart den går. 15 knop med 5 hk høres mye ut, ja. Redigert 27.August.2012 av ko-stens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.