Jump to content

Fjord Terne - Hvordan legge i vinteropplag? Hva skal man gjøre?


FjordTernemann

Recommended Posts

Hei godtfolk,

 

Har akkurat kjøpt en Fjord Terne og lurer på hva man skal gjøre med vinteropplag. Det er en Yanmar dieselmotor som sikkert skal gjøres noe med. Jeg bare aner ikke hva. Hjelp en amatør!

 

Burde man sette bort alt og lagre inne. Det koster over 20 000 og er litt for pricey for meg.

 

Har også mulighet til å vinterlagre ute på Skøyen. De stiller med krybbe, men ikke noe annet. Jeg har en vinterpresenning. Er det eneste man skal gjøre å mose vinterpresenningen rundt båten og krysse fingra??

 

Takk for hjelp!

Link to post

Det viktigse er å kjøre gjennom saltvannssiden av kjølesystemet med frostvæskeblanding, samt å tømme evt. vanntank, varmtvannstank og pumper/slanger for ferskvann som kan fryse. Det anbefales også å bytte olje og filter før opplaget.

 

Ellers så ville jeg anbefale deg å tenke på at presenningen både skal slippe snøen og sitte såpass godt at ikke vinden tar den. Så å bare "mose" den rundt båten hørte veldig lettvint ut...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hvis dette er en helt ny båt, så ville jeg ha kontaktet forhandler/verksted for service/konservering p.g.a. garantien etc. Er det ellers en brukt båt og du er helt uerfaren med hensyn til vedlikehold o.l., så ville jeg vel også ha fått en mekaniker/verksted til å utføre denne jobben som tross alt er uhyre viktig for et problemfritt båtliv i mange år. Fjord Terne med Yanmar er jo helt topp når det gjelder båt!

Link to post

Hei

jeg er i samme situasjon som deg - fersk Terne eier i år, og har kun erfaring fra 9.9Hk på 14 fot.

 

Opplag innendørs viser seg å koste skjorta - når de i tillegg skal polere/stoffe båten.

 

Lagrer båten utendørs hos en som henter og setter ut båten. Han har ansvar for å måke snø og se etter presenning.

Dette koster kr 8000.- + mva

I tillegg tar han seg av motoren :Bytte av olje, oljefilter, impeller og dieselfilter samt motorkonservering ca 2500 + mva.

Redigert av Hesnes61 (see edit history)
Link to post

Ei brukt Terne koster vel fra 350' og oppover, for å begynne i den rimelige enden. Nå er vi forskjellige, men jeg ville vel lagt arbeid i å ta vare på en såpass kostbar båt (for meg i det minste) at jeg nok hadde skaffet ei skikkelig krybbe eller vogge samt en kvalitetspressening og stativ hvis jeg skulle lagre den ute på egen hånd. Dere har vel en tidshorisont på hvor lenge dere ser for dere å behold båten. Da blir det ikke så mye pr år kanskje hvis man fordeler kostnaden. Verdiforringelsen ved dårlig opplagsutstyr kan fort koste mer.

Link to post

Er det ellers en brukt båt og du er helt uerfaren med hensyn til vedlikehold o.l., så ville jeg vel også ha fått en mekaniker/verksted til å utføre denne jobben som tross alt er uhyre viktig for et problemfritt båtliv i mange år.

 

Dette syns jeg var en noe merkelig påstand. Ingenting er bedre enn å gjøre jobben selv, da kan du gjøre den så nøye og bra som mulig, og ikke minst VET du hva du har gjort. Vinterkonservering og lett vedlikehold er lett å lære seg, bl.a. ved å spørre om hjelp her på baatplassen, å gjøre dette selv er også en kjempegod måte å lære om motoren sin, så man er mer kjent med den om uhellet skulle være ute på sjøen.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Jet har sett endel av arbeidet utført av folk som tilbyr opplagstjenester. Også såkalt velrenommerte aktører som anbefales av forhandlere av diverse store og dyre merker.

Det jeg har sett er sjokkerende dårlig og samvittighetsløst arbeid og slurv. Dette samtidig som det skrives fakturaer med gaffel. Det finnes sikkert noen som gjør bedre arbeid, men det er unntaksvis så langt jeg har sett.

Har endel bekjente som har hatt opplag div steder. Stort sett bare sorgen når man går etter i sømmene.

 

Ikke vasket ved opptak, ikke ferskvannskjørt (varmtlager), ikke byttet anoder på motor, drevolje/ belger ikke byttet, oljefilter ikke byttet, feil oljekvalitet osv. Når våren kommer er det en lett shine med bruktbilvoks som er lett og jobbe med, med holdbarhet som en melkekartong slik at den kjennes polert ut for eier ved overtakelse.

 

Min påstand er at svært mange som leverer båtene til all-inclusive service blir rundlurt. Ofte har ikke disse eierene heller kompetanse til å finne ut dette, derfor kan aktørene holde på som de vil.

 

Hadde opplag et år i hangar på Fornebu, der jeg var den eneste som gjorde alt selv. Jeg var mye tilstede der og la merke til hva som (ikke) ble gjort med de andre båtene. Her var det fullt av nyere båter til 2-5 mill som betalte 50-90k for lagring og service.

 

Stakkars eiere tenkte jeg. Kunne ikke fallt meg inn å levert båten til slik type lagring. Selvgjort er velgjort!

Mvh. SAP

Link to post

Dette syns jeg var en noe merkelig påstand. Ingenting er bedre enn å gjøre jobben selv

 

Vel, jeg kjenner et par karer som absolutt ikke bør styre med tekniske ting på egen hånd, og hvor resultatet garantert blir bedre når de setter det bort.

Så jeg synes nå LM605's forslag om at man setter det bort HVIS man er uerfaren (og ikke har evnen til å lære tekniske ting heller) i mange tilfeller er et godt råd. Her må den enkelte selv vurdere sine evner. Noen kaster seg glatt ut i vedlikehold av en motor til 200', andre synes dette er såpass mye penger å sjonglere med at de lar fagfolk ordne, med de garantier som da medfølger.

Men så gjelder det å velge riktig verksted....

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

Er helt enig med "littmild" at vinterkonservering av båt er lett å lære seg, og en god mulighet til å lære seg å kjenne båten. Noe jeg synes er en forutsetning for å bruke båten på en trygg måte. De fleste produsenter av båter og motorer leverer også med brukermanualer som inneholder gode tips. Viktig er det også å vinterkonservere resten av båten, slik at ikke ting fryser i stykker, eller eller øvrig utsrtyr forringes. God lufting og et knippe med tørrballer pleier å gjøre susen for at interiøret skal bevares.

Link to post

Egentlig ikke.

Bytte olje, oljefilter og sinkanoder,, sjekke/ bytte reimer, kompressorolje (på de med kompressor), og på de med drev belger, drevolje, smøre opp aksel, sjekke simring og øvrig.

 

Ikke komplisert i det hele tatt, og fullt mulig selv med en 3-4 tommeltotter.

Det viktigeste er at det blir gjort, og at det brukes foreskrevne oljer/ deler ihht. spec. ikke hvem som gjør det.

 

Det er heller ikke noe krav ihht. garanti at et verksted skal gjøre jobben. Kun at originaldeler samt riktige oljer/ spec. brukes og at man skal kunne dokumentere i form av kvitteringer.

Dette fra VP D-serie manualen.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

En forslag til en liten oppsummering:

 

Sjekk selvsagt først båtens og motorens bruksanvisning. Mange krav/tips der!

Forøvrig helt generelt for en båt med diesel innenbordsmotor og fast aksling:

 

MOTOR:

- Skifte olje og oljefilter (bra for motor å gjøre dette om høsten)

- Sjekke, evnt etterfylle eller bytte frosvæske

- Fyll opp tanken med diesel for å unngå kondens

- "Dynke" motor + batterier med CRC 5-55/6-66 for å fordrive fukt og hindre rust.

- Ferskvannskjøre motor m/50% blanding med frostvæske til det tyter ut eksosen. :-)

 

BÅTEN FORØVRIG:

- Vask av båt utvendig inkl polering (før frosten kommer - hindrer "vinterskitten" å få feste)

- Vask av båt innvendig med eks salovann

- Tømme vanntank og varmtvannstank og la kranene stå åpne

- Helle på litt frostvæske i toalettet/septikkanken

- Sørge for god lufting i båten

- Frostvakter i kabiner og motorrom (200W fra Claes Ohlsson duger)

- Legg en presenning over kalesjen, men sørg for lufting (ellers så slår det seg og blir fuktig inne i båten). Tips: Legg liggeunderlag mellom kalesje og presenning - det gir tørr og lun båt om vinteren.

 

Lykke til! Heldigvis leeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeenge til vinteren ennå!

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post

Kjære alle sammen,

 

Tusen takk for alle tilbakemeldinger! Det er hyggelig å få hjelp!

 

Jeg var borte på Skøyen og snakket med sjøulkene der ute. Dette er hva de sa i korte trekk:

 

1. De ville ha rundt 7000 spenn ink moms for å ta høstservice/vinterkonservering som inkluderer frostsikring og bytting av forskjellige filtre. De kunne også frostsikre motoren på timer som ville koste rundt 1500 spenn ink moms. Båten har totalt bare gått 230t. Burde jeg ta alternativ 2? Dieselfiltrene er jo sikkert helt fine..

 

2. Opplaget kostet 2500 spenn inkludert krybbe

 

3. Vaske hele båten, teak som plastikk med Jif båtshampo (dette var den beste)

 

4. Sette inn plastikken med vaselinolje så den skal bli fin

 

5. Ikke gjøre noe med teaken bortsett fra å vaske den. Når våren kommer skal man behandle den. Men hvilke middel er best å behandle med? Har hort om et nytt middel man kan male teak med kun ett strøk og ser helt nytt ut. Hva heter det?

 

6. Til sommeren må man vel polere opp plastikken. Hva heter det middelet?

 

7. Det er et copper coat bunnstoff på båten fra 2004, men det var allikevel endel groing på båten i sommer. Kan ha vært noe med at den lå i Moss. Hørte at det lønner seg å lettslipe coppercoaten for å aktivere den. Noen som har hørt det samme?

 

Takk for all hjelp folkens! Dere er supre! Kharmapoints kommer deres vei!

 

Og lykke til med Terna Hesnes61!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...