FjordTernemann Startet 27.August.2012 Link til dette innlegget Startet 27.August.2012 Hei godtfolk, Har akkurat kjøpt en Fjord Terne og lurer på hva man skal gjøre med vinteropplag. Det er en Yanmar dieselmotor som sikkert skal gjøres noe med. Jeg bare aner ikke hva. Hjelp en amatør! Burde man sette bort alt og lagre inne. Det koster over 20 000 og er litt for pricey for meg. Har også mulighet til å vinterlagre ute på Skøyen. De stiller med krybbe, men ikke noe annet. Jeg har en vinterpresenning. Er det eneste man skal gjøre å mose vinterpresenningen rundt båten og krysse fingra?? Takk for hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.August.2012 Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 Det viktigse er å kjøre gjennom saltvannssiden av kjølesystemet med frostvæskeblanding, samt å tømme evt. vanntank, varmtvannstank og pumper/slanger for ferskvann som kan fryse. Det anbefales også å bytte olje og filter før opplaget. Ellers så ville jeg anbefale deg å tenke på at presenningen både skal slippe snøen og sitte såpass godt at ikke vinden tar den. Så å bare "mose" den rundt båten hørte veldig lettvint ut... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
LM 605 Svart 27.August.2012 Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 Hvis dette er en helt ny båt, så ville jeg ha kontaktet forhandler/verksted for service/konservering p.g.a. garantien etc. Er det ellers en brukt båt og du er helt uerfaren med hensyn til vedlikehold o.l., så ville jeg vel også ha fått en mekaniker/verksted til å utføre denne jobben som tross alt er uhyre viktig for et problemfritt båtliv i mange år. Fjord Terne med Yanmar er jo helt topp når det gjelder båt! Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 27.August.2012 Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 Ta et søk på nettet for sjekkliste når det gjelder vinterkonservering av båt. Disse er ofte veldig fokusert på motoren, men det henger også sammen med at her kan mest gjøres galt med de største kostnadene. Utover dette er behovet for god lufting ofte unvervurdert. Sitér dette innlegget Link to post
Hesnes61 Svart 27.August.2012 Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 (redigert) Hei jeg er i samme situasjon som deg - fersk Terne eier i år, og har kun erfaring fra 9.9Hk på 14 fot. Opplag innendørs viser seg å koste skjorta - når de i tillegg skal polere/stoffe båten. Lagrer båten utendørs hos en som henter og setter ut båten. Han har ansvar for å måke snø og se etter presenning. Dette koster kr 8000.- + mva I tillegg tar han seg av motoren :Bytte av olje, oljefilter, impeller og dieselfilter samt motorkonservering ca 2500 + mva. Redigert 27.August.2012 av Hesnes61 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 27.August.2012 Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 Ei brukt Terne koster vel fra 350' og oppover, for å begynne i den rimelige enden. Nå er vi forskjellige, men jeg ville vel lagt arbeid i å ta vare på en såpass kostbar båt (for meg i det minste) at jeg nok hadde skaffet ei skikkelig krybbe eller vogge samt en kvalitetspressening og stativ hvis jeg skulle lagre den ute på egen hånd. Dere har vel en tidshorisont på hvor lenge dere ser for dere å behold båten. Da blir det ikke så mye pr år kanskje hvis man fordeler kostnaden. Verdiforringelsen ved dårlig opplagsutstyr kan fort koste mer. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
littmild Svart 27.August.2012 Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 Er det ellers en brukt båt og du er helt uerfaren med hensyn til vedlikehold o.l., så ville jeg vel også ha fått en mekaniker/verksted til å utføre denne jobben som tross alt er uhyre viktig for et problemfritt båtliv i mange år. Dette syns jeg var en noe merkelig påstand. Ingenting er bedre enn å gjøre jobben selv, da kan du gjøre den så nøye og bra som mulig, og ikke minst VET du hva du har gjort. Vinterkonservering og lett vedlikehold er lett å lære seg, bl.a. ved å spørre om hjelp her på baatplassen, å gjøre dette selv er også en kjempegod måte å lære om motoren sin, så man er mer kjent med den om uhellet skulle være ute på sjøen. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
sap_2000 Svart 27.August.2012 Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 Jet har sett endel av arbeidet utført av folk som tilbyr opplagstjenester. Også såkalt velrenommerte aktører som anbefales av forhandlere av diverse store og dyre merker. Det jeg har sett er sjokkerende dårlig og samvittighetsløst arbeid og slurv. Dette samtidig som det skrives fakturaer med gaffel. Det finnes sikkert noen som gjør bedre arbeid, men det er unntaksvis så langt jeg har sett. Har endel bekjente som har hatt opplag div steder. Stort sett bare sorgen når man går etter i sømmene. Ikke vasket ved opptak, ikke ferskvannskjørt (varmtlager), ikke byttet anoder på motor, drevolje/ belger ikke byttet, oljefilter ikke byttet, feil oljekvalitet osv. Når våren kommer er det en lett shine med bruktbilvoks som er lett og jobbe med, med holdbarhet som en melkekartong slik at den kjennes polert ut for eier ved overtakelse. Min påstand er at svært mange som leverer båtene til all-inclusive service blir rundlurt. Ofte har ikke disse eierene heller kompetanse til å finne ut dette, derfor kan aktørene holde på som de vil. Hadde opplag et år i hangar på Fornebu, der jeg var den eneste som gjorde alt selv. Jeg var mye tilstede der og la merke til hva som (ikke) ble gjort med de andre båtene. Her var det fullt av nyere båter til 2-5 mill som betalte 50-90k for lagring og service. Stakkars eiere tenkte jeg. Kunne ikke fallt meg inn å levert båten til slik type lagring. Selvgjort er velgjort! Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Honduras Svart 27.August.2012 Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 (redigert) Dette syns jeg var en noe merkelig påstand. Ingenting er bedre enn å gjøre jobben selv Vel, jeg kjenner et par karer som absolutt ikke bør styre med tekniske ting på egen hånd, og hvor resultatet garantert blir bedre når de setter det bort. Så jeg synes nå LM605's forslag om at man setter det bort HVIS man er uerfaren (og ikke har evnen til å lære tekniske ting heller) i mange tilfeller er et godt råd. Her må den enkelte selv vurdere sine evner. Noen kaster seg glatt ut i vedlikehold av en motor til 200', andre synes dette er såpass mye penger å sjonglere med at de lar fagfolk ordne, med de garantier som da medfølger. Men så gjelder det å velge riktig verksted.... Redigert 27.August.2012 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
sap_2000 Svart 27.August.2012 Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 Problemet er mange av de som tar på seg slikt arbeid hverken er fagfolk eller har peiling. Men skrive fakturaer kan de ;) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
jabra Svart 27.August.2012 Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 Er helt enig med "littmild" at vinterkonservering av båt er lett å lære seg, og en god mulighet til å lære seg å kjenne båten. Noe jeg synes er en forutsetning for å bruke båten på en trygg måte. De fleste produsenter av båter og motorer leverer også med brukermanualer som inneholder gode tips. Viktig er det også å vinterkonservere resten av båten, slik at ikke ting fryser i stykker, eller eller øvrig utsrtyr forringes. God lufting og et knippe med tørrballer pleier å gjøre susen for at interiøret skal bevares. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 27.August.2012 Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 Selve vinterkonserveringen er jo en ting, og sikkert greit for de fleste "amatører", men en årlig service på en f.eks. større Yanmar eller Volvo er jo "noe mere komplisert" for en "ukyndig"? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 27.August.2012 Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 (redigert) Egentlig ikke. Bytte olje, oljefilter og sinkanoder,, sjekke/ bytte reimer, kompressorolje (på de med kompressor), og på de med drev belger, drevolje, smøre opp aksel, sjekke simring og øvrig. Ikke komplisert i det hele tatt, og fullt mulig selv med en 3-4 tommeltotter. Det viktigeste er at det blir gjort, og at det brukes foreskrevne oljer/ deler ihht. spec. ikke hvem som gjør det. Det er heller ikke noe krav ihht. garanti at et verksted skal gjøre jobben. Kun at originaldeler samt riktige oljer/ spec. brukes og at man skal kunne dokumentere i form av kvitteringer. Dette fra VP D-serie manualen. Redigert 27.August.2012 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Free Lillehammer Svart 27.August.2012 Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 En viktig ting til ang å gjøre jobben selv: Dette er en suveren måte å bli kjent med båt og motor på. Vil overraske meg om du ikke får behov for denne kunnskapet i løpet av ditt båtliv. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 27.August.2012 Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 (redigert) En forslag til en liten oppsummering: Sjekk selvsagt først båtens og motorens bruksanvisning. Mange krav/tips der! Forøvrig helt generelt for en båt med diesel innenbordsmotor og fast aksling: MOTOR: - Skifte olje og oljefilter (bra for motor å gjøre dette om høsten) - Sjekke, evnt etterfylle eller bytte frosvæske - Fyll opp tanken med diesel for å unngå kondens - "Dynke" motor + batterier med CRC 5-55/6-66 for å fordrive fukt og hindre rust. - Ferskvannskjøre motor m/50% blanding med frostvæske til det tyter ut eksosen. :-) BÅTEN FORØVRIG: - Vask av båt utvendig inkl polering (før frosten kommer - hindrer "vinterskitten" å få feste) - Vask av båt innvendig med eks salovann - Tømme vanntank og varmtvannstank og la kranene stå åpne - Helle på litt frostvæske i toalettet/septikkanken - Sørge for god lufting i båten - Frostvakter i kabiner og motorrom (200W fra Claes Ohlsson duger) - Legg en presenning over kalesjen, men sørg for lufting (ellers så slår det seg og blir fuktig inne i båten). Tips: Legg liggeunderlag mellom kalesje og presenning - det gir tørr og lun båt om vinteren. Lykke til! Heldigvis leeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeenge til vinteren ennå! Redigert 27.August.2012 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
FjordTernemann Svart 28.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2012 Kjære alle sammen, Tusen takk for alle tilbakemeldinger! Det er hyggelig å få hjelp! Jeg var borte på Skøyen og snakket med sjøulkene der ute. Dette er hva de sa i korte trekk: 1. De ville ha rundt 7000 spenn ink moms for å ta høstservice/vinterkonservering som inkluderer frostsikring og bytting av forskjellige filtre. De kunne også frostsikre motoren på timer som ville koste rundt 1500 spenn ink moms. Båten har totalt bare gått 230t. Burde jeg ta alternativ 2? Dieselfiltrene er jo sikkert helt fine.. 2. Opplaget kostet 2500 spenn inkludert krybbe 3. Vaske hele båten, teak som plastikk med Jif båtshampo (dette var den beste) 4. Sette inn plastikken med vaselinolje så den skal bli fin 5. Ikke gjøre noe med teaken bortsett fra å vaske den. Når våren kommer skal man behandle den. Men hvilke middel er best å behandle med? Har hort om et nytt middel man kan male teak med kun ett strøk og ser helt nytt ut. Hva heter det? 6. Til sommeren må man vel polere opp plastikken. Hva heter det middelet? 7. Det er et copper coat bunnstoff på båten fra 2004, men det var allikevel endel groing på båten i sommer. Kan ha vært noe med at den lå i Moss. Hørte at det lønner seg å lettslipe coppercoaten for å aktivere den. Noen som har hørt det samme? Takk for all hjelp folkens! Dere er supre! Kharmapoints kommer deres vei! Og lykke til med Terna Hesnes61! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.