Jump to content

Hvor lang kabel for 220 volt? Landstrøm

Ktveiten

Recommended Posts

Hei!

Har ett dilemma når det gjelder 220v landstrøm.

Er avhengig av 220v, da jeg bor i båten.

Har nå 75 meter med 2,5 mm2, og da fungerer alt.

Men, kan ikke ha kabelen der den ligger nå, og da må jeg opp i ca 125meter kabel.

Dermed lurer jeg på om noen vet hvor tykk kabel jeg må ha?

Tenker selvfølgelig da på dette med spenningsfall og strøm.

Har 16A kurs.

På forhånd takk!

MVH Ktveiten

Det kommer an på hvor mye spenningsfall du vil akseptere og hvor mye strøm du trekker. Det at du har 16A kurs har ingen betydning i seg selv, hvis du trenger landstrøm kun til vedlikeholdslading går det ikke så mye strøm og spenningsfallet blir lite selv med lang kabel. Dersom du derimot bruker 16A blir spenningsfallet større. Ved maks aktuell belastning kan du måle spenningen i en kontakt i båten.

Fikk beregnet dette på 60m kabel og 2,5 kvadrat selv hos en elektroinstallatør, grunnen var at jeg ville være sikker på at vernet løste ut innenfor tilfredsstillende tid ved kortslutning, altså at lengde og spenningsfall ikke medførte at kortslutning strømmen ble for lav.

Hadde gleden av å se en 100m meter skjøte ledning kortslutte, tilkoblet en 16A kurs i en byggstrømskasse, vernet løste ikke ut. Aldri mer.

Jeg er elektrikker og jobber med.denne problemstillingen ofte . problemet er som det sies at sikkringen ikke vil løse ut om ledningen blir for lang . kommer mye an på kortsluttnings verdiene på anlegget du skal koble til . men noe over 50 m på 16A sikkring begynner å bli tvilsomt . Jeg har ofte måtte gått opp til 4kvadrat på slike lengder for å komme innenfor utkoblingstidene.

Skjønner dette :) Kortsluttet ene skjøteledningen, og da smalt sikringen. 75meter, 2,5mm2. Så dette gikk bra. Men vil ikke strekke grensene, dermed spør jeg heller kloke hoder her inne :)

Grunnen til at jeg må ha lengre kabel, er fordi sånn son den ligger nå blir den mye overkjørt av tungt lastet semitrailere, samt store trucker. Vil dermed ha stort forbruk av kabel, hvis jeg ikke gjør noe...

MVH Ktveiten

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...