Jump to content

Jeg skal bytte AIS-transponder, men hva anbefales?


Lars H.

Recommended Posts

Tidligere i sommer kjøpte jeg en AIS klasse B transponder etter i noen år å ha hatt kun mottaker. Men etter kort tid, døde transponderen helt. Jeg fikk imidlertid uten problemer et nytt eksemplar hos Seatronic der transponderen var kjøpt. Dette var en stund før ferien, og den nye så ut til å virke bortsett fra et driverproblem for å få data via USB inn på PC og ikke kun til kartplotteren. Dette problemet hadde jeg også på det første eksemplaret. Dette ble imidlertid løst med en overgang direkte fra NMEA-utgangen til USB på PC som jeg fikk kostnadsfritt fra produsenten i England. Og for ordenskyld, så er produsenten anerkjente Digital Yacht og AIS-transponderen AIT2000 Class B (ny modell av året).

 

Men første dag av ferien for 4 uker siden, døde også denne enheten. Jeg kan få ny enhet, velge en av annet fabrikat fra Seatronic eller få pengene tilbake og kjøpe et merke de ikke forhandler hos annen forhandler. Dette er avklart med Seatronic. Ny av samme modell er jeg skeptisk til da Digital Yacht nå begynner å få inn flere døde enheter uten at jeg så langt har fått vite om hva årsaken til at enhetene dør er. Og driverproblemet er jeg heller ikke fornøyd med.

 

Alternativet med annet merke hos Seatronic er Raymarine AIS 650 til kr.7795,- mens den døde jeg nå har kostet kr.5990,- (og det syntes jeg var nok). Men er det noen som har erfaring med denne eller andre AIS-transpondere?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke så oppe på AIS, Lars, men tittet på denne her om dagen http://www.seatronic.no/vhf-fastmontert-vhf-c-47_202/standard-horizon-gx-p-2223

Tenkte da jeg leste denne tråden din, på hvorfor ikke denne kunne være aktuell ? Den koster jo ikke hele verden og er jo både bil-båt og fly i samme pakke...

 

* Integrert dual channel AIS mottaker med en VHF-antenne tilkobling

• Kontakt AIS ut med DSC

Link to post
Share on other sites

Vel, nå var jeg ikke ute etter ny VHF (med eller uten AIS-mottaker) da min utmerkede 24 år gamle Sailor VHF nok holder i nye 24 år.

 

Mitt spørsmål var nok om type AIS sender/mottaker

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som Lars også hinter om er Standard Horizon VHFen kun en mottaker, men han var på jakt etter transponder (sender). Forøvrig, angående Standard Horizon GX2100 - hvor konseptet med integrert VHF/AIS mottaker på mange måter virker besnærende - bør man muligens velge GX2150 hvis man ønsker å integrere dette med andre enheter:

 

http://www.navagear.com/2012/06/29/standard-horizon-matrix-gx2150-installed/

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har den samme erfaringen som Lars H, med det samme produktet. Først fikk vi en antenne der fabrikken hadde glemt å klemme fast antennepluggen. Dette førte til periodiske feil som voldte meget hodebry før vi fant årsaken. Den første transponderen ble montert rett før ferien, og gikk i sort etter en måned. Den andre varte i 40 timer før den crashet mot USB. Vi har altså hatt tre feil på rappen. Seatronic behandler dette på absolutt beste måte. Ifølge Digital Yacht virker det kun som at det er Norge som har dette problemet. Jeg skal ringe Simen hos Seatronic i begynnelsen av neste uke. Hvis Digital Yacht ikke har kommet opp med en plausibel løsning, kommer jeg til å heve kjøpet og heller gå for transponderen til Raymarine. Noe dyrere, men skulle jeg regne meg 50 kroner timen for alt plunder og heft, så ville jeg uansett tjent inn differansen. Nå har også Garmin en slik dings, men der mener jeg at antennesplitteren er inkludert i dingsen. Jeg har antennesplitter fra Digital Yacht, og den har fungert prikkfritt så langt (ble montert juni i år), kan ikke reklamere på den.

Redigert av Jernbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, Jeg har ProAis B100, den er noe ustabil og detter ut på usb porten innimellom. Det var sagt at firmwareoppdatering skulle hjelpe, men det hjalp ikke hos meg. Utenom dette så er det en kjempe AIS til den prisen.

 

Når det gjelder USB-problemne, har jeg nettopp hatt kontakt med Verner hos ProNav som sier at dette er løst ved oppdatering av SW for enheten og nye drivere. Har du ikke disse, kan de lastes ned hos ProNav her nederst på siden.

Hva jeg velger, er fortsatt usikkert. Jeg har sendt en mail til Ketil hos Seatronic og bedt om råd, og han diskuterer dette sikkert også med Siemen. Men jeg heller til å få byttet ut Digital Yacht transponderen med den de har fra Raymarine dersom ikke mellomlegget blir for stort. Så vidt jeg forstår har Raymarine sin enhet vært på markedet et par år og er stabil??

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har hatt denne i snart 3 år, AMEC CAMINO-101 Class B AIS har ikke noe å utsette på den.

 

Det var da et godt tilbud, 4790,- Og den vil sikkert funke mot min kartplotter, men hvordan få data inn til en laptop uten RS232? Min laptop har kun USB innganger. Og firmaet som leverer den, er det seriøst? Har aldri hørt om dem før.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det var da et godt tilbud, 4790,- Og den vil sikkert funke mot min kartplotter, men hvordan få data inn til en laptop uten RS232? Min laptop har kun USB innganger. Og firmaet som leverer den, er det seriøst? Lars H.

Det fulgte med RS232 til USB ledning i pakken fra USA.

Ikke hørt noe negativt om Panomarine.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det fulgte med RS232 til USB ledning i pakken fra USA. Ikke hørt noe negativt om Panomarine.

 

En slik overgangskabel var det jeg fikk tilsendt fra England til min AIS som nødløsning. Jeg forsøkte først med en slik kabel jeg hadde allerede, men driveren for den overgangen funket ikke mot AIS'n. Drivere er tydeligvis et stort problem når det gjelder USB og virtuelle COM-porter med Windows. Kabelen fra Digita Yacht fungerte fint for å få data inn til programmet AIS Dispatcher for via ICE å sende data til MarineTrafic, men ikke til det medfølgende programmet for å liste opp andre båter på PC'n og å sette opp AIS'n.

 

Jeg etter hvert litt sur og oppgitt. Kjøper man en AIS-sender/mottaker til 5 - 8000 kroner, burde det være "plug and play and that's it!"

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En slik overgangskabel var det jeg fikk tilsendt fra England til min AIS som nødløsning. Jeg forsøkte først med en slik kabel jeg hadde allerede, men driveren for den overgangen funket ikke mot AIS'n. Drivere er tydeligvis et stort problem når det gjelder USB og virtuelle COM-porter med Window

Jeg etter hvert litt sur og oppgitt. Kjøper man en AIS-sender/mottaker til 5 - 8000 kroner, burde det være "plug and play and that's it!"

 

Testet ikke den mot USB, men det er vel bare å spørre Panomarine.

Skulle tro at USB er mer vanlig enn RS232 i dag.

Og fordelen med Panomarine er at de setter den opp for deg.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jag har också haft en Digital Yachts AIT2000 sedan i våras.

 

AIT2000 transpondern har varit igång i stort sett H24 sedan i våras och är kopplad till en Banten 2,7 m VHF-antenn.

Har fungerat u/a.

Räckvidd bedömt c:a 10 nm.

 

AIT2000 är dessutom kopplad via den snabba NMEA-porten och en NMEA/USB omvandlare från Digital Yachts till en dator/TV med stor skärm och OpenCPN i salongen, som är igång i stort sett hela den vakna tiden ombord.

Har fungerat u/a så här långt.

 

AIT2000 är dessutom kopplad via USB-porten till en bärbar dator som användes på styrplatsen som navigerings-back up speciellt vid situationer när man behöver intensivare AIS övervakning.

Kör oxå i OpenCPN.

Denna koppling mellan AIT2000 och datorn lade av under semestern i år.

 

Får bli en tur till England under vintern för rep av USB-porten.

 

Allmänt har jag intrycket att Digital Yachts är ett mycket litet innovationsföretag under ledning av Nick Heyes som man träffar på mässor och som verkar sköta det mesta på företaget.

Inget ont i det men det har hänt att serviceärenden blivit orimligt fördröjda när Nick har varit på tjänsteresa och en AIS-antenn som jag returnerade i våras försvann spårlöst utan kreditering till mig.

 

Men sammantaget så är jag väl någorlunda nöjd om dom rättar till USB-problemen till vintern.

 

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sønnen min, som jobber med denslags, forteller også om 'sure' forhold com- til USB-port. Jeg har en slik som virket en periode, men som nå har kuttet. Og til ebonita: Det er USB-tilkoblingen som feilet på den siste AIS'en. Og det betyr at jeg mistet styringen, og ikke visste om den sendte ut signaler. Eller om den kun virket som en mottaker.

Link to post
Share on other sites

Jernbåten:

 

Eftersom jag även har en dator som är kopplad via NMEA så vet jag ju att transpondern fungerar.

På den kan jag öppna AISPro2 och kolla diagnostiken.

Plus jag kan se andra fartyg i närheten.

Och den gröna kontrollampan på AIT2000 lyser ständigt.

 

Sändningen kan man ju kontrollera via MarinTraffic.com

Fungerar u/a

 

Ja allt utom den bärbara datorn som är kopplad via USB. Den tappade plötsligt kontakten med AIT2000 för en månad sedan.

Har gjort otaliga försök att ominstallera drivrutinerna mm.

Och kopplar jag denna 'problemdator' till den andra NMEA/USB förbindelsen så fungera det problemfritt.

 

Min slutsats är att det måste vara USB-utgången som har lagt av.

 

:nonod:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er det tydeligvis et gjennomgående problem med kommunikasjon til PC via USB for Digital Yacht sine produkter som de så langt ikke har løst. Em-trac sine transpondere har også har/har-hatt dette problemet. Antallet produsenter world wide for AIS er faktisk ganske begrenset, så de bruker nok stort sett de samme chip settene med de samme driverne alle sammen, og får de samme problemene.

 

Så om jeg velger et annet fabrikat når jeg leverer inn min døde transponder, - blir det noe bedre med det (bortsett at enheten kanskje ikke dør etter noen uker)?

 

Det du sier om Digital Yacht ebonita, stemmer med mine erfaringer. Men Nick Heyes er i hvert fall en hyggelig kar å kommunisere med, selv da han var på messe i Kina og tok seg tid til å svare på mail! Men kanskje de ikke har nok ingeniører til å fikse problemer? Min første transponder fra dem døde tidlig i sommer, og ennå har de ikke funnet ut av problemet. Og stadig nye døde enheter strømmer inn til dem.

 

Hadde ikke den siste AIS-transponderen dødd, hadde jeg vel godtatt å bruke den USB/serial kabelen jeg fikk fra Digital Yacht iom. at hovedpoenget med min AIS er å sende ut data om egen posisjon vha. VHF og å se andre båter på dedikert kartplotter. Men hadde jeg brukt en PC som kartplotter og mistet data, hadde jo dette gått på sikkerheten løs da jeg ikke hadde fått inn posisjonene fra andre båter i sterkt traffikert farvann.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nesten alle AIS B sendere jeg møter på fjorden dukker opp først på 2-3nm avstand, navnet på båten kommer senere. Posisjonen oppdateres aldri oftere enn 2 ganger i minuttet. Transponder klasse B er dermed ett leketøy å regne i forhold til klasse A. Hadde heller kjøpt en gammel brukt A enn en ny B for å si det enkelt.

Link to post
Share on other sites

Poisjons oppdatering hvert 30 sekund er jo en begrensning med B sant nok, men akkurat skipsnavn beskjeden kringkastes hvert 6 min både på klasse B og klasse A sendere. Merkeligste er jo at du opplever rekkevidden så kort, for selv med bare 2W effekt og kringkasting hvert 30 sekund burde de jo dukke opp på lengre avstand.

Link to post
Share on other sites

Frøken Fryd: Det er ikke min erfaring. Hos meg dukker fartøyer opp før jeg blir oppmerksom på dem på horisonten. Det fikk jeg testet da jeg plasket rundt i Skagerrak i sommer. Blant annet møtet med Krusenstern (stor seilskute) fikk jeg inn på skjermen før jeg kunne se den. Og det er virkelig en vegg av seil som kommer. Og jeg plukker opp båter som ligger på Koster når jeg ligger på bryggeplassen min i Strömstad. Rekkekvidden min klager jeg ikke på. Heller frekvensen på oppdatering. Det holder til mitt bruk, vi er i 6-knop-klassen.

 

På den siste Digital Yacht jeg sendte inn, så fikk jeg andre båter inn på plotteren, men transponderen konket (gikk i svart) når USB ble koblet til. PC'en fikk derfor ingenting. Dessuten liker jeg å ha kontroll av AIS'en via programmet, og kunne slå av egne signaler ut via samme program.

Redigert av Jernbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Når det gjelder USB-problemne, har jeg nettopp hatt kontakt med Verner hos ProNav som sier at dette er løst ved oppdatering av SW for enheten og nye drivere. Har du ikke disse, kan de lastes ned hos ProNav her nederst på siden.

Hva jeg velger, er fortsatt usikkert. Jeg har sendt en mail til Ketil hos Seatronic og bedt om råd, og han diskuterer dette sikkert også med Siemen. Men jeg heller til å få byttet ut Digital Yacht transponderen med den de har fra Raymarine dersom ikke mellomlegget blir for stort. Så vidt jeg forstår har Raymarine sin enhet vært på markedet et par år og er stabil??

 

Lars H.

 

Hei igjen, jeg har den seneste fw installert. Usb'en er desverre dobbelt så ustabil som ved den fw som den kom med når jeg kjøpte den. Skulle ønske jeg kunne tilbakedatert fw.

Link to post
Share on other sites

em-trak B100 er nok det beste valget for tiden. Dette er faktisk samme enhet som Raymarine AIS-650 og Navico (Lowrance/Simrad) nais-400, det bare litt variasjon på boksen og om de har SD kort, men på innsiden er de alle like. Si-Tex leverer også en AIS bygd på samme lest. De har alle siste generasjons AIS transponderkort fra SRT som er ledende på AIS. em-trak er et firma som er eid av management i SRT, etter hva jeg har forstått ser ikke alle OEM kundene med blide øyne på at et selskap med så tette koblinger til SRT selger et tilnærmet identisk produkt til lavere pris.

 

 

 

Jeg har installert en B100, men har foreløpig ikke brukt båten der det er andre båter med AIS.

 

78_453595082.jpg

 

Alt_NAIS%20400%20top1.jpg

 

23_1618921103.jpg

 

 

 

 

 

 

 

sitex-mda-1.jpg

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...