Hulda Svart 17.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2012 Og når du mister kontakten med det mobile bredbåndet? Hos meg skjer dette når jeg nærmer meg Danmark. Og samtidig som en 10 kolosser på 20 meters bredde skal passere så nær Lesø som mulig. Akkurat der jeg sliter avgårde i 5 knops fart. Og de andre holder 10- til 15 knop. Og det kanskje er dårlig sikt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 17.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2012 (redigert) Kjøpte AIS for å gå endel om vinteren. Tryggheten at noen ser meg på AIS er en av sikkerhetsfaktorene for oss. Det begynte med en AIS-mottaker da den første fra NASA kom for endel år siden, men vi så straks nytten at noen også fulgte oss, som jeg nevnte spesiellt vinterstid da det er få frititidsbåter ute her i fjorden. Lagt til: Jeg har kontrollert mot Marine Trafic mens vi går og ser at Marine Trafic ligger opptil et kvarter etter i vår fart på rundt 8 knop. Noen ganger er den synkron andre ganger ikke. Derfor vil jeg fraråde at denne brukes som hjelp i navigasjon da den ikke er 100% online til enhver tid. Redigert 17.Oktober.2012 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 17.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2012 Det er da jeg setter et stort spørsmålstegn ved dine antenner`s plassering og hele opplegget ditt. Min verden er ikke slik du beskriver. Nå er det faktisk slik at aisen jeg har sier ifra om antennatilpassingen ikke er optimal, det tror jeg alle transpondere gjør, iallefall de jeg har vert borti. Jeg synes det er rart at ingen av dere har opplevd at AIS klasse B kommer senere opp på skjermen enn klasse A. Når man følger med båter som kommer eksempelvis ned Alverstrømmen (en smal tarm nord for Bergen) er alle klasse A båtene på skjermen før klasse B, skulle bare mangle når A sender med dobbel effekt og 15 ganger hyppigere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 17.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2012 Har ikke reagert på det, Frøken Fryd. De jeg er mest 'redd' for er klasse A-båter, uansett. Det er dem jeg i første rekke holder oppsyn med, og som jeg så godt det lar seg gjøre holder meg unna. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Free Lillehammer Svart 17.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2012 Jeg har kontrollert mot Marine Trafic mens vi går og ser at Marine Trafic ligger opptil et kvarter etter i vår fart på rundt 8 knop. Noen ganger er den synkron andre ganger ikke. Derfor vil jeg fraråde at denne brukes som hjelp i navigasjon da den ikke er 100% online til enhver tid. [/b] Veldig godt poeng jeg ikke tenkte på i farten. Ser at mye av nyttetrafikken beveger seg i intervallet 10-20 knop. Det gir en forflytning på gjerne 2 nautiske lia 10 min. Kan ha blitt rent i senk da... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 17.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2012 Marinetraffic er kun egnet til å se etter båter for moro skyld. En ting er at det er tidsforsinkelser, men like stort problemet er at det er alt for få mottakerstasjoner til å fange opp posisjonene til klasse B transpondere. I "my fleet" i marinetraffic har jeg ca 15 vennebåter, men til en hver tid er det sjelden mer en 1-2 som er fanget opp av systemet (typisk ingen). Og det er båter som beveger seg i indre Oslofjord hvor det burde være mulig å ha et tett mottakernett. For klasse A sendere er nok situasjonen vesentlig bedre, så i mangel på egen mottaker har man helt klart nytte av å besøke MT underveis. Men noen garanti om å fange opp trafikken har man altså ikke. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 17.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2012 Skulle man gå ut fra Marine Trafic så ser det ut som vi er "folk i båt" og ute et par turer i løpet av sommeren. he he Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 17.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2012 Jeg har AIS mottaker kun. Men ser nytten av den på nattseilinger til DK. Spes rundt Skagen er det stor trafikk. Men ser radar som det viktigste instrumentet, da flere som meg kun har mottakere. Men radar for med seg alle. På natten kommer båtene "fort". Lett og bli lurt i forhold til dagslys. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 23.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2012 I går var jeg hos Seatronic og hentet AIS'en min som hadde vært inne for reparasjon, bytte av deler i innmaten. Monterte i går kveld og tur på fjorden i dag viste at nå fungerer dingsene i flott samspill. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 23.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2012 Jeg fikk telefon fra Seatronic i dag om at reparert AIS kunne hentes, men da Digital Yacht fremdeles jobber for en fullgod løsning, venter jeg med å få ny enhet til våren. Da burde alt være på stell. Og i morgen skal båten på land, så jeg får ikke testet noe eller brukt AIS'n før i april. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 24.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2012 OK, jeg trodde at de nå var i mål. Slik jeg har oppfattet situasjonen. Vet du hva som mangler? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 24.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2012 Ja hold seg til " B " alle andre båter holdt kurs og fart men ikke Bohus. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 24.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2012 OK, jeg trodde at de nå var i mål. Slik jeg har oppfattet situasjonen. Vet du hva som mangler? Problemet har med jording å gjøre. Og dette er egentlig et problem som er det samme om AIS'n kommer fra Digital Yacht, Raymarine eller andre da de stort sett har samme HW-innmaten. Har en PC'n tilkoblet via USB og PC'n koblet til båtens 12volt via en DC/DC omformer (som i mitt tilfelle gir 19volt til PC'n) eller via en 230volt omformer og lader og AIS'n samtidig er koblet opp mot en kartplotter via RS232, kan det bli spenningsforskjell mellom jord fra PC'n og kartplotteren i enkelte tilfeller. Dersom Tilkoblingen mellom PC og 12volt i båten er galvanisk skilt eller PC'n kjører kun på internt batteri, er det mindre problem. Det ingeniørene hos Digital Yacht arbeider med, er å få enheten mer robust slik at slike spenningsforskjeller og jordsløyfer ikke skal skape problemer. Dette var i hvert fall slik jeg oppfattet Siemen hos Seatronic, og det stemmer godt med opplysninger jeg tidligere i sommer fikk fra Verner hos Pronav: "Vår AIS (B100) har fått programoppdatering som løser et tidligere problemet med ustabil USB. Plugg og kabel for USB er også forbedret for å gi en stabil forbindelse. Hvis du bruker USB forbindelsen under drift bør du sørge for at AIS er tilkoblet en DC/DC omformer slik at den får galvanisk skille. (24 til 12 volt eller 12 til 12 alt etter hvilken spenning du benyttet ombord) Det er for å unngå at jordfeil skader din PC. Gjelder spesielt når PC er tilkoblet 220 volt eller annen strømkilde enn den som benyttes for AIS" Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 24.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2012 Det var en god opplysning, Lars. Jeg bruker omformer fra 12- til 18 volt vanligvis på PC'en. Forrige gang AIS'en gikk ned, knakk den også den ene USB-porten min. Men jeg husker ikke om jeg den gangen var på 220 volt anlegget. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 24.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2012 Hei, Og det er vel hovedgrunnen til at man har laget et eget NMEA HW Grensesnitt for båter Som et eksempel så kan en Ecdis motta telegrammer fra mange forskjellige systemer som igjen snakker med andre systemer...ikke rarty det kan oppstå jordstrømmer om signalene ikke er isolert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 24.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2012 Typisk problem når man benytter RS232 i båt ja. Forstår ikke at produsenter av maritim elektronikk leverer RS232 på produktene sine... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 24.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2012 Nå er det ikke bare ved NMEA183 og standard RS232 signaler Digital Yacht har hatt problemer, også med NMEA2000. Det er derfor kommet ny SW til deres AIT2000 transponder. Dette kan leses i en Technical Note her. Men nå får jeg forlate tastaturet for noen timer for å komme meg til båthavnen. Båten skal på land kl. 1400, grrr! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 27.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2012 Nå er det ikke bare ved NMEA183 og standard RS232 signaler Digital Yacht har hatt problemer, også med NMEA2000. Det er derfor kommet ny SW til deres AIT2000 transponder. Dette kan leses i en Technical Note her. Men nå får jeg forlate tastaturet for noen timer for å komme meg til båthavnen. Båten skal på land kl. 1400, grrr! Lars H. Da får du ha en hyggelig vinter på land. Så skal jeg titte bortom og sjekke ståa når jeg er på de kanter. Ellers så hentet jeg ut min nyoverhalte Digita Yact AIS transponder hos Seatronic på fredag. Monterte den opp, den ble konfigurert ombord og alt var i skjønneste orden. Inntil at jeg i dag plugget inn USB'en for å ta en titt etter en båt. Da gikk alt i svart, og nok en PC med knekt USB-port. Jeg begynner å bli lei av dette. Betenkelig at Digital Yact reparerer for tredje gang, og feilen ligger allikevel der. Da burde de snart komme på banen og fortelle eksakt hva som må til for at produktet deres skal kunne fungere. Mulig at Digital Yacht åker ut til fordel for Garmin, hvis den er mer holdbar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 27.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2012 Au, au au! Tror neppe det blir Digital Yacht til våren for min del dersom de ikke kan komme opp med virkelig store forbedringer! Jeg har nå hatt to enheter og du tre enheter som har måttet returneres. At Seatronic med Siemen og Ketil er velvilligheten selv, hjelper ikke. Jeg skal gjøre mitt med det elektriske opplegget for at det skal bli bra. PC og kartplotter skal i hvert fall få samme pluss og minus 12volt fra batteriet slik at det ikke blir noen spenningsforskjeller mellom USB på AIS'n og RS232 på AIS'n. Det er fint at du holder øye med Trudelutt utover vinteren. Hun står i ytterste rad (klar for utsetting når isen går) på venstre side utover litt etter traversopptaket. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 27.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2012 Tipper det er jordingstrømmer som kneler de, Hvordan er spenningstilførselen på pcen du brukte Hulda? Laptop/stasjonær, 12V/220V strømforsyning? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 27.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2012 Jeg bruker omformer fra CO som setter opp spenningen fra 12 V til 18 V. Laptopene er Toshiba Sattelite Pro, de er vel ca. fire år gamle. Det underlige er imidlertid at AIS'en villig lar seg konfigurere. Deretter er jeg inne og titter og ordner litt. Dagen etter skal jeg inn å sjekke hvor en båt befinner seg. Dermed kneler dingsen. Men jeg kan godt tenke meg at det er spenningspeaker som AIS'en ikke takler. Til min AIS er også liket Garmin nettverk (NMEA 2000), GPS-antenne (NMEA 183), antennesplitter (Digital Yacht som problemfritt overlever) og VHF der kassen er jordet til sjø. I dag var i tillegg ICE innkoblet via nettverkskabel. Laptop'ene har ikke vært tilkoblet båtens 220 V på noe tidspunkt. Samtidig med at AIS'ene ryker nå, så går også USB-porten som den er tilboblet til dundass. Det skjedde ikke ved første havariet. Alt er pent og pynlelig lagt opp med korrekt polaritet og loddede forbindelser i et tørt miljø. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 27.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2012 Vet du om denne CO omformeren har galvanisk skille mellom inn og ut? Da tenker jeg særlig på om minus inn er koblet sammen med minus ut internt i omformeren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 27.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2012 Nei, det vet jeg ikke. Nytter vel ikke å spørre CO heller. Men jeg nevnte denne omformeren for Simen hos Seatronic, så ut som han kjente produktet, og det skulle ikke være noe problem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 27.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2012 Kan man ikke bare måle motstanden mellom minus inn og minus ut med et multimeter? Hvis de er galvanisk skilt skal det vel være stor motstand? Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 28.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 (redigert) Det er som regel godt nok ja. Redigert 28.Oktober.2012 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.