Jump to content

Jeg skal bytte AIS-transponder, men hva anbefales?


Lars H.

Recommended Posts

Som pensjonert elektronikk ingeniør, kjenner jeg godt til OEM problemene(?). Når det gjelder de chipsettene med samme drivere som alle bruker, plager det meg. Men nå sitter jeg med en stein dau transponder, og det er nummer to av samme merke. Nå vet jeg imidlertid at sjefen hos Digital Yacht har reist for å ta kontakt med konstruktøren, så nå roer jeg det ned og ser hva som skjer. For at det skal bli ny enhet fra dem må det bli en løsning på problemet med at enheten dør. Og kanskje Nick (sjefen hos Digital Yacht) også får en løsning på USB/driver problemet? Uansett, - så avventer jeg til alt fungerer. Jeg har jo klart meg uten AIS fra 1987 og frem til nå! Men det hadde jo vært greit å få dette i orden og testet ut før båten skal på land om to måneder.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg forstår Lars H, så inneholder alle omtrent samme innmaten. Altså samme dritten. På den andre siden, hva vi hadde i 1987 begrenset seg til kikkert, parallellforskyver, kompass og klokke. Nå har selbåten Hulda en hel masse elektronikk som vi ikke kan greie oss uten. Og AIS ser jeg på som en meget sentral sikkerhetsdings. Jeg gjør som deg, setter meg på gjerdet og venter litt. Skal ta en prat med Simen hos Seatronic til uken.

Link to post
Share on other sites

setter meg på gjerdet og venter litt. Skal ta en prat med Simen hos Seatronic til uken.

Sitt litt lenger på gjerdet, en ukes tid. Nå står "Båter i sjøen" for tur, og da er nok Siemen og alle andre hos Seatronic svært opptatt med det. De folka hos Seatronic er så greie, så vi får være litt greie mot dem også og ikke stresse dem.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ref Lars H:

 

Ja det har väl alltid varit lite mer risk när man vill vara i framkant på utvecklingen, men det är väl priset man får betala. Men lite roligt oxå!

Jag utgår tills vidare att Nick Heyes kommer att reda ut problemen, det borde ju ligga i deras intresse...

 

Ref Fröken Fryd/Mulligan:

 

Jag trodde inte att det var tillåtet för fritidsbåtar att installera Klass A transpondrar?

 

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

Et gjennomgående problem her er helt klart kommunikasjon mellom AIS og PC vha. USB. Men har det noe med operativsystemet på PC'n å gjøre? Selv bruker jeg en Dell laptop som kjører Win 7 og 64bit. Hva har dere andre som har dette problemet?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vil tro det sitter en serie til usb omformer inne i aisen, da vil det ikke overraske meg om driveren til denne omformeren lager krøll. Finner du en driver som virker må du ta godt vare på den, noter gjerne ned hvilke OS du brukte. Prolific er vel den mest vanlige driveren, finnes selvsagt i mange versjoner :nonod:

Link to post
Share on other sites

Så langt jeg har forstått er det driver for Prolific chip'er som disse AIS'ene bruker. Men det finnes et utall av kopier av disse chipene ute og går som Prolific advarer mot på sine nettsider. Så langt jeg husker, bruker den kabelen med overgang serie til USB jeg fikk fra Digital Yacht et annet chipset og annen driver.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ellers har jo PC'n (eller driveren?) en egen evne til stadig å reservere nye COM-porter etter hva og hvor ofte en kobler til noe på en USB-port. Tror jeg hadde opp til 30 reserverte porter en periode før jeg ryddet opp!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan bara säga att den NMEA till USB kabel som jag köpt av Digital Yacht och tillsammans med drivrutin jag fått från dom, fungerat perfekt hela sommaren upstream och downstream med min salongsdator med Vista.

 

Däremot den fasta USB-porten som sitter som en 1 meters kabel med USB-kontakt från AIT2000 ansluten till en liten bärbar dator med Win7 fungerade perfekt under mars till juli men är nu omöjlig att få igång igen trots flertaliga avinstallation-ominstallationer med dubbla omstarter emellan. Om jag däremot sticker den andra USB-kabeln (den som kommer från NMEA 38400 bps) i samma bärbara dator så går det som ett spjut. Så där passar uppenbarligen befintliga drivrutiner.

 

Båda datorerna 32 bitars system.

Link to post
Share on other sites

PC'ene jeg bruker (og merk at de er i flertall) har XP og 32 bit. Jeg kan ikke tenke meg at feilen ligger i PC'en. Og plotteren kjører AIS slik den skal via NMEA 0183 i dette tilfelle. Den forrige AIS'en konket fullstendig.

 

Joda, jeg regner ikke med at jeg har ny AIS fra Digital Yacht på denne siden av jul. De trenger nok litt tid på å utrede problematikken. Jeg har som tidligere skrevet splitter fra samme foretak. Seatronic ba meg vente med å kjøpe denne, i og med at det skulle komme en oppgradert versjon. Jeg ventet fra påsketider og til midt i juni før den var klar. Og den nye versjonen av spllitter har fungert prikkfritt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

em-trak B100 er nok det beste valget for tiden. Dette er faktisk samme enhet som Raymarine AIS-650 og Navico (Lowrance/Simrad) nais-400, det bare litt variasjon på boksen og om de har SD kort, men på innsiden er de alle like. Si-Tex leverer også en AIS bygd på samme lest. De har alle siste generasjons AIS transponderkort fra SRT som er ledende på AIS. em-trak er et firma som er eid av management i SRT, etter hva jeg har forstått ser ikke alle OEM kundene med blide øyne på at et selskap med så tette koblinger til SRT selger et tilnærmet identisk produkt til lavere pris.

 

Jeg har installert en B100, men har foreløpig ikke brukt båten der det er andre båter med AIS.

Vurderer en AIS-650, evt. en av de andre merkene du refererer. Men hva må til for å kunne kople denne mot en "gammel" C120 classic?

Link to post
Share on other sites

Nesten alle AIS B sendere jeg møter på fjorden dukker opp først på 2-3nm avstand, navnet på båten kommer senere. Posisjonen oppdateres aldri oftere enn 2 ganger i minuttet. Transponder klasse B er dermed ett leketøy å regne i forhold til klasse A.

Da må være noe galt en plass eller to.

 

Har hitentil ikke blitt overrumplet av en båt med AIS.

Og så har det noe med antenne høyden mener jeg.

Tok en test med antennen 3 m over havet. Fikk inn båter på 10 nm avstand.ais_3_m.jpg

Med antennene 10m oppe datt det inn noen flere og en 45nm borte.

ais_10m.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ellers har jeg sjekket så godt det lar seg gjøre. Det ser ut til at min Digital Yacht har greid å kverke den ene USP-porten da transponderen tok kvelden. Porten er komplett død og leser ingenting av det som blir stappet inn i den. Så her er det nok mer ugler enn kun drivere det er snakk om.

 

Ellers så hadde jeg, inntil AIS'en konket, et utmerket dekningsområde. Hos meg sitter antennen ca. 20 moh. Ute i Skagerrak i sommer tok jeg inn signalene fra Kruzenstern før den dukket opp av disen som lå på horisonten. Og jeg oppfattet tydelig at nyttetrafikken ut/inn av Skagerrak forholdt seg til signalet fra Hulda. Før AIS hadde jeg mange, altså oppfattet av meg, for nær kontakt med disse gigantene som pløyer ut/inn av Østersjøen.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vurderer en AIS-650, evt. en av de andre merkene du refererer. Men hva må til for å kunne kople denne mot en "gammel" C120 classic?

 

Du bare kobler den til NMEA 183 porten på C Classic. Hvis porten allerede er opptatt er det inebygd NMEA multiplexer i disse nye modellene.

 

Det er samme innmat i alle de jeg viste i en tidligere post her så det er ingen grunn til ikke kjøpe den billigste.

 

Sannsynligvis er em-trak B100 den billigeste utgaven her hjemme.

Link to post
Share on other sites

Da må være noe galt en plass eller to.

Har hitentil ikke blitt overrumplet av en båt med AIS.

Og så har det noe med antenne høyden mener jeg.

Tok en test med antennen 3 m over havet. Fikk inn båter på 10 nm avstand.

Med antennene 10m oppe datt det inn noen flere og en 45nm borte.

Der jeg har opplevd å kun se båter en kort stund er innaskjærs og gjerne båter på plan, de kommer rundt neset og kommer på kartet etter at de er blitt synlig, gjerne så lite som 3-4 plott før de er forsvunnet igjen. Da spør jeg meg vitsen med transponder. I sommer gikk jeg endel utaskjærs og der var det mange fiskebåter med klasse B, de var godt synlig, ikke så langt som andre båter men tilstrekkelig. Poenget var bare å belyse egenskapene til klasse B.

Link to post
Share on other sites

Der jeg har opplevd å kun se båter en kort stund er innaskjærs og gjerne båter på plan, de kommer rundt neset og kommer på kartet etter at de er blitt synlig, gjerne så lite som 3-4 plott før de er forsvunnet igjen. Da spør jeg meg vitsen med transponder. I sommer gikk jeg endel utaskjærs og der var det mange fiskebåter med klasse B, de var godt synlig, ikke så langt som andre båter men tilstrekkelig. .

 

Det er da jeg setter et stort spørsmålstegn ved dine antenner`s plassering og hele opplegget ditt.

Min verden er ikke slik du beskriver.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg må nok også si at min AIS-verden er nokså forskjellig fra den Frøken Fryd beskriver. Hos meg er nok AIS den mest vektige sikkerhetsgreia som er installert. Jeg ser AIS-signalet fra nyttetrafikk generelt før jeg får visuell kontakt. Når disse 'proffbåtene' får øye på AIS-signalet fra Hulda, skal jeg ikke uttale meg om. Men det virker som om de blir oppmerksom på meg som et AIS-signal før de har visuell kontakt. Og at de legger kursen etter hvordan de ser AIS-Hulda beveger seg over kartet ombord. Nå programmerte jeg Hulda som 'seilfartøy' i transponderen. Mulig at også det har en positiv effekt. Det første jeg kommer til å gjøre når jeg får tilbake min overhalte AIS fra Digital Yacht, er å dra ombord og montere den.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...