Jump to content

Jeg skal bytte AIS-transponder, men hva anbefales?


Lars H.

Recommended Posts

Og når du mister kontakten med det mobile bredbåndet? Hos meg skjer dette når jeg nærmer meg Danmark. Og samtidig som en 10 kolosser på 20 meters bredde skal passere så nær Lesø som mulig. Akkurat der jeg sliter avgårde i 5 knops fart. Og de andre holder 10- til 15 knop. Og det kanskje er dårlig sikt.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte AIS for å gå endel om vinteren. Tryggheten at noen ser meg på AIS er en av sikkerhetsfaktorene for oss.

Det begynte med en AIS-mottaker da den første fra NASA kom for endel år siden, men vi så straks nytten at noen også fulgte oss, som jeg nevnte spesiellt vinterstid da det er få frititidsbåter ute her i fjorden.

 

Lagt til: Jeg har kontrollert mot Marine Trafic mens vi går og ser at Marine Trafic ligger opptil et kvarter etter i vår fart på rundt 8 knop. Noen ganger er den synkron andre ganger ikke. Derfor vil jeg fraråde at denne brukes som hjelp i navigasjon da den ikke er 100% online til enhver tid.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er da jeg setter et stort spørsmålstegn ved dine antenner`s plassering og hele opplegget ditt.

Min verden er ikke slik du beskriver.

Nå er det faktisk slik at aisen jeg har sier ifra om antennatilpassingen ikke er optimal, det tror jeg alle transpondere gjør, iallefall de jeg har vert borti.

Jeg synes det er rart at ingen av dere har opplevd at AIS klasse B kommer senere opp på skjermen enn klasse A. Når man følger med båter som kommer eksempelvis ned Alverstrømmen (en smal tarm nord for Bergen) er alle klasse A båtene på skjermen før klasse B, skulle bare mangle når A sender med dobbel effekt og 15 ganger hyppigere.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kontrollert mot Marine Trafic mens vi går og ser at Marine Trafic ligger opptil et kvarter etter i vår fart på rundt 8 knop. Noen ganger er den synkron andre ganger ikke. Derfor vil jeg fraråde at denne brukes som hjelp i navigasjon da den ikke er 100% online til enhver tid. [/b]

 

Veldig godt poeng jeg ikke tenkte på i farten. Ser at mye av nyttetrafikken beveger seg i intervallet 10-20 knop. Det gir en forflytning på gjerne 2 nautiske lia 10 min. Kan ha blitt rent i senk da...

 

Link to post
Share on other sites

Marinetraffic er kun egnet til å se etter båter for moro skyld. En ting er at det er tidsforsinkelser, men like stort problemet er at det er alt for få mottakerstasjoner til å fange opp posisjonene til klasse B transpondere. I "my fleet" i marinetraffic har jeg ca 15 vennebåter, men til en hver tid er det sjelden mer en 1-2 som er fanget opp av systemet (typisk ingen). Og det er båter som beveger seg i indre Oslofjord hvor det burde være mulig å ha et tett mottakernett. For klasse A sendere er nok situasjonen vesentlig bedre, så i mangel på egen mottaker har man helt klart nytte av å besøke MT underveis. Men noen garanti om å fange opp trafikken har man altså ikke.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg har AIS mottaker kun. Men ser nytten av den på nattseilinger til DK. Spes rundt Skagen er det stor trafikk. Men ser radar som det viktigste instrumentet, da flere som meg kun har mottakere. Men radar for med seg alle. På natten kommer båtene "fort". Lett og bli lurt i forhold til dagslys.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk telefon fra Seatronic i dag om at reparert AIS kunne hentes, men da Digital Yacht fremdeles jobber for en fullgod løsning, venter jeg med å få ny enhet til våren. Da burde alt være på stell. Og i morgen skal båten på land, så jeg får ikke testet noe eller brukt AIS'n før i april.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

OK, jeg trodde at de nå var i mål. Slik jeg har oppfattet situasjonen. Vet du hva som mangler?

 

Problemet har med jording å gjøre. Og dette er egentlig et problem som er det samme om AIS'n kommer fra Digital Yacht, Raymarine eller andre da de stort sett har samme HW-innmaten. Har en PC'n tilkoblet via USB og PC'n koblet til båtens 12volt via en DC/DC omformer (som i mitt tilfelle gir 19volt til PC'n) eller via en 230volt omformer og lader og AIS'n samtidig er koblet opp mot en kartplotter via RS232, kan det bli spenningsforskjell mellom jord fra PC'n og kartplotteren i enkelte tilfeller. Dersom Tilkoblingen mellom PC og 12volt i båten er galvanisk skilt eller PC'n kjører kun på internt batteri, er det mindre problem. Det ingeniørene hos Digital Yacht arbeider med, er å få enheten mer robust slik at slike spenningsforskjeller og jordsløyfer ikke skal skape problemer. Dette var i hvert fall slik jeg oppfattet Siemen hos Seatronic, og det stemmer godt med opplysninger jeg tidligere i sommer fikk fra Verner hos Pronav:

 

"Vår AIS (B100) har fått programoppdatering som løser et tidligere problemet med ustabil USB.

Plugg og kabel for USB er også forbedret for å gi en stabil forbindelse.

Hvis du bruker USB forbindelsen under drift bør du sørge for at AIS er tilkoblet en DC/DC omformer slik at den får galvanisk skille. (24 til 12 volt eller 12 til 12 alt etter hvilken spenning du benyttet ombord)

Det er for å unngå at jordfeil skader din PC. Gjelder spesielt når PC er tilkoblet 220 volt eller annen strømkilde enn den som benyttes for AIS"

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke bare ved NMEA183 og standard RS232 signaler Digital Yacht har hatt problemer, også med NMEA2000. Det er derfor kommet ny SW til deres AIT2000 transponder. Dette kan leses i en Technical Note her. Men nå får jeg forlate tastaturet for noen timer for å komme meg til båthavnen. Båten skal på land kl. 1400, grrr!

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke bare ved NMEA183 og standard RS232 signaler Digital Yacht har hatt problemer, også med NMEA2000. Det er derfor kommet ny SW til deres AIT2000 transponder. Dette kan leses i en Technical Note her. Men nå får jeg forlate tastaturet for noen timer for å komme meg til båthavnen. Båten skal på land kl. 1400, grrr!

Lars H.

 

Da får du ha en hyggelig vinter på land. Så skal jeg titte bortom og sjekke ståa når jeg er på de kanter.

 

Ellers så hentet jeg ut min nyoverhalte Digita Yact AIS transponder hos Seatronic på fredag. Monterte den opp, den ble konfigurert ombord og alt var i skjønneste orden. Inntil at jeg i dag plugget inn USB'en for å ta en titt etter en båt. Da gikk alt i svart, og nok en PC med knekt USB-port. Jeg begynner å bli lei av dette. Betenkelig at Digital Yact reparerer for tredje gang, og feilen ligger allikevel der. Da burde de snart komme på banen og fortelle eksakt hva som må til for at produktet deres skal kunne fungere. Mulig at Digital Yacht åker ut til fordel for Garmin, hvis den er mer holdbar.

Link to post
Share on other sites

Au, au au! Tror neppe det blir Digital Yacht til våren for min del dersom de ikke kan komme opp med virkelig store forbedringer! Jeg har nå hatt to enheter og du tre enheter som har måttet returneres. At Seatronic med Siemen og Ketil er velvilligheten selv, hjelper ikke. Jeg skal gjøre mitt med det elektriske opplegget for at det skal bli bra. PC og kartplotter skal i hvert fall få samme pluss og minus 12volt fra batteriet slik at det ikke blir noen spenningsforskjeller mellom USB på AIS'n og RS232 på AIS'n. Det er fint at du holder øye med Trudelutt utover vinteren. Hun står i ytterste rad (klar for utsetting når isen går) på venstre side utover litt etter traversopptaket.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker omformer fra CO som setter opp spenningen fra 12 V til 18 V. Laptopene er Toshiba Sattelite Pro, de er vel ca. fire år gamle. Det underlige er imidlertid at AIS'en villig lar seg konfigurere. Deretter er jeg inne og titter og ordner litt. Dagen etter skal jeg inn å sjekke hvor en båt befinner seg. Dermed kneler dingsen. Men jeg kan godt tenke meg at det er spenningspeaker som AIS'en ikke takler. Til min AIS er også liket Garmin nettverk (NMEA 2000), GPS-antenne (NMEA 183), antennesplitter (Digital Yacht som problemfritt overlever) og VHF der kassen er jordet til sjø. I dag var i tillegg ICE innkoblet via nettverkskabel. Laptop'ene har ikke vært tilkoblet båtens 220 V på noe tidspunkt.

 

Samtidig med at AIS'ene ryker nå, så går også USB-porten som den er tilboblet til dundass. Det skjedde ikke ved første havariet. Alt er pent og pynlelig lagt opp med korrekt polaritet og loddede forbindelser i et tørt miljø.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...