Jump to content

Jeg skal bytte AIS-transponder, men hva anbefales?


Lars H.

Recommended Posts

Hvis du skal koble den mot en multifunksjonskjerm bør du gå for en med NMEA 2000 interface, da dette er et mye mer robust kablingssystem. Om det står Navico, Raymarine, em-trak eler Si-Trek på boksen er det samme AIS mottager på innsiden så lenge det er siste modell fra respektive firmaer. Bortsett fra disse er det bare Garmin som har AIS med NMEA 2000 som vil virke med alle nye multifunksjonskjermer.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 4 måneder senere...

dette var en interessant tråd om ais transpondere, men hvordan gikk det?Ble Lars ved den opprinnelige ais'n eller byttet han?

Etter en sesong, nå på vestkysten, er han fornøyd med valget?

Det hadde som sagt vert av interesse å vite.

Har blitt litt mere fokusert på ais transponder etter tu over skagerakk i tåke. Brukte marine traffic via ais-net og var relativt ukomfortabel med det!

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

AIS via Marinetraffic er kun en indikasjon på i hvilket område man befinner seg i. Spesielt under fart. Ved landligge er den mer stabil da forflyttning ikke er noe problem. Men som " aileenli"" skriver, så er han realtivt ukonfortabel med det.

Marinetraffic er til fornøyelse mens en AIS transponder kan være til god nytte.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har samme erfaring som Gunga Din :-) (trivelig å se deg igjen på BP foresten).

 

AIS'en min (Ray 650) monterte jeg med en egen Glomex 2,4 meters antenne som står høyt og vertikalt (fatter ikke hvorfor mange setter antennene i GT-rånestilling 10-15 grader bakover).

Synes jeg ser andre båter tidlig og har en formening om at jeg også blir sett tidlig av andre båter som legger om kursen og holder CPAen konstant.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Man mister noe rekkevidde. I nære områder spiller det ikke noen stor rolle.

Kort og enkelt kan man si at omniantenner (pisker) har dårligst effekt ut fra endene og best 90 grader ut og en variabel overgang mellom de to ytterpunktene.

 

Et par eksempler jeg fant i farten.

Jeg er ingen ekspert på dette, men LarsH kan mye om dette tror jeg.

 

bilde

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

her er ett strålningsdiagram for en 2,8m VHF antenn

 

http://www.procom.dk/products/marine-antennas/144-175-mhz/gain-antennas-omnidirectional/cxl-2-3lw

 

dette er en proff fartøys antenn, med en GAIN 5 dBi 3 dBd vid 0gr men lutar du antennen bare 15gr så er GAIN 0 dBd, dvs ingenforsteking alls jmf en dipolantenn. o luter du 30gr så er Gain -9dBd, dvs rent av dårlig

2000x1955-0-0-280x274-udstraalling-3-db-

 

en normal båt VHF antenn ca 1,15 m lang ('blind-stokken') har følgende diagram

du har GAIN 2 dBi 0 dBd vid 0gr o kanskje bare -1dBd vid 15gr og -1,5dBd vid 30gr

dette er en bra båtantenn.

http://www.procom.dk/products/marine-antennas/144-175-mhz/omnidirectional-antennas/cxl-2-1

2000x1964-0-0-280x275-udstraalling-0-db-

rette meg gjerne om jeg har feil, det var en del år sen jeg tok sertifikatet

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...