Jump to content

Skarpnes 28 og 30, hva er forskjellene?

mormalv

Recommended Posts

Har forstått det slik at Skarpnes 28 og 30 er ganske like bortsett fra lengden.

Men når jeg ser på bilder av de to, ser det jo ut som 28 er mer butt i baugen, og kanskje er litt mer tradisjonell under vannlinja.

30 fotern er jo en halvplaner, og har ganske bra fartspotensiale.

Grunnen til at jeg spør er at jeg tenker å se på en 28 versjon, som har en MD40 med 85HK. Denne skal klare 11 knop iflg annonsen.

Er det max for det skroget?

Stemmer det at det er forparten på 28 versjonen som er kortere enn 30 fotern? (kortere lugar).

Bak og uteplass ser ganske lik ut. Virker som det er meget god plass i disse da de er brede (330cm).

Erfaringer? Har funnet litt om Skarpnes 30 her på forumet, men ikke så mye om lillesøstra...

I mine øyne ser 28-foteren temmelig mislykket ut i sammenligning med 30-foteren. Jeg mener også å ha hørt at det er noen skjevheter i skroget på 28-foteren, men usikker på om det gjelder alle.

Jeg ville vurdert en Agder 840 fremfor begge egentlig. Særlig p.g.a. targabøylens fordeler, samt smartere utnyttelse av akterkabin. Det er mange til salgs, og helt sikkert noen gode kjøp. Lykke til.

Takk for alle svar! Enig i at Skarpnes 28 ikke er det vakreste som flyter på fjorden, men funksjon går foran form på en familiebåt mener jeg. Det virker som dere sier at det er baugen på båten som er største forskjellen. Kortere fordekk og butt baug på 28 versjonen. Regner med det spruter litt i motsjø ja.

Agder 840 er veldig lik skarpnes på planløsninga ser jeg, men den er mye dyrere... Den er også bred.

Skal prøve å få sett på to vidt forskjellige båter som ligger nære hverandre. En Skarpnes 28 og en Fjord 27. Farta på sistnevnte frister. Samtidig frister plassen i Skarpnesen. Vi får vel se ;-)

Redigert av mormalv (see edit history)

Jeg vokste opp i en Skarpnes 30 på 80-tallet. Fortsatt en pen båt i mine øyne. Det samme kan jeg dessverre ikke si om baugpartiet på 28-foteren... Mine foreldre kjøpte forresten skarpnesen av han som konstruerte Agder 840. Ingen tvil om hvor han har hentet inspirasjon fra! Jeg ville gått for en Skarpnes 30 eller en Agder 840 med minst 130 hk om jeg skulle valgt blant disse tre båtene. Personlig ville jeg nok imidlertid føyd Scand Baltic og Master 820 til lista, men det var jo ikke det du spurte om...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...