mormalv Startet 28.August.2012 Link til dette innlegget Startet 28.August.2012 Har forstått det slik at Skarpnes 28 og 30 er ganske like bortsett fra lengden. Men når jeg ser på bilder av de to, ser det jo ut som 28 er mer butt i baugen, og kanskje er litt mer tradisjonell under vannlinja. 30 fotern er jo en halvplaner, og har ganske bra fartspotensiale. Grunnen til at jeg spør er at jeg tenker å se på en 28 versjon, som har en MD40 med 85HK. Denne skal klare 11 knop iflg annonsen. Er det max for det skroget? Stemmer det at det er forparten på 28 versjonen som er kortere enn 30 fotern? (kortere lugar). Bak og uteplass ser ganske lik ut. Virker som det er meget god plass i disse da de er brede (330cm). Erfaringer? Har funnet litt om Skarpnes 30 her på forumet, men ikke så mye om lillesøstra... Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 28.August.2012 Link til dette innlegget Svart 28.August.2012 En kompis hadde 28, den største forskjellen ligger nok i baugen/dekket. Tror ikke lugaren er noe større i 30 enn i 28. 11 knop med 85hk høres ut til å være noe drøyt. Kompis fikk det med MD 30 på 105hk. Skroget ble vel gjort om noe da den skiftet navn til Nor Star 950. Halvplaner, tja javel. Ville vel sagt at dette er en snekke. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 28.August.2012 Link til dette innlegget Svart 28.August.2012 I mine øyne ser 28-foteren temmelig mislykket ut i sammenligning med 30-foteren. Jeg mener også å ha hørt at det er noen skjevheter i skroget på 28-foteren, men usikker på om det gjelder alle. Jeg ville vurdert en Agder 840 fremfor begge egentlig. Særlig p.g.a. targabøylens fordeler, samt smartere utnyttelse av akterkabin. Det er mange til salgs, og helt sikkert noen gode kjøp. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 28.August.2012 Link til dette innlegget Svart 28.August.2012 Vi prøvekjørte både Skarpnes 30 og Agder840 fra midten av 80 tallet før vi kjøpte sistnevnte. Begge er klassiske snekker som det kan presses en del knop ut av men som trives best i snekkefart... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 28.August.2012 Link til dette innlegget Svart 28.August.2012 Har et vennepar som har en totalrestauret Skarpnes 28. Tror hovedforskjellen på den og 30 foteren ligger i baugen. Utrolig bred båt for størelsen. Må vel være markedets største 28 foter. Mener den gjør ca 16 knop på maks. Motoren er en Mercruiser 120 hk. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
mormalv Svart 28.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2012 (redigert) Takk for alle svar! Enig i at Skarpnes 28 ikke er det vakreste som flyter på fjorden, men funksjon går foran form på en familiebåt mener jeg. Det virker som dere sier at det er baugen på båten som er største forskjellen. Kortere fordekk og butt baug på 28 versjonen. Regner med det spruter litt i motsjø ja. Agder 840 er veldig lik skarpnes på planløsninga ser jeg, men den er mye dyrere... Den er også bred. Skal prøve å få sett på to vidt forskjellige båter som ligger nære hverandre. En Skarpnes 28 og en Fjord 27. Farta på sistnevnte frister. Samtidig frister plassen i Skarpnesen. Vi får vel se ;-) Redigert 28.August.2012 av mormalv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sverre--- Svart 28.August.2012 Link til dette innlegget Svart 28.August.2012 Jeg vokste opp i en Skarpnes 30 på 80-tallet. Fortsatt en pen båt i mine øyne. Det samme kan jeg dessverre ikke si om baugpartiet på 28-foteren... Mine foreldre kjøpte forresten skarpnesen av han som konstruerte Agder 840. Ingen tvil om hvor han har hentet inspirasjon fra! Jeg ville gått for en Skarpnes 30 eller en Agder 840 med minst 130 hk om jeg skulle valgt blant disse tre båtene. Personlig ville jeg nok imidlertid føyd Scand Baltic og Master 820 til lista, men det var jo ikke det du spurte om... Sitér dette innlegget Link to post
mormalv Svart 28.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2012 Hehe, Sverre...har nok mange båter på lista gitt. De to du nevner blir litt dyre. Har notert Fjord 27, Summer Family og InLander 27 og Nidelv 28. Egentlig har vi mest lyst på helt lukket båt på rundt 30 fot, men utvalget er begrenset. I Trøndelag er det stort sett drittvær, så kalesjebåt er egentlig ikke optimalt.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.