Jump to content

Valg av varmeapparat for seilbåt, 35 fot

Artekno

Recommended Posts

Skal montere varme ombord (seilbåt, 35 fot). Vurderer Webasto, Wallas og Mikuni. Kanskje det finnes andre merker verd å vurdere?

-Det skal være dieseldrevet og hente drivstoff rett fra båtens tank. Så effektiv sugepumpe må den ha - hvis dette er et problem.

Effekt: antatt behov, 3,5-4 kW??

Jeg regner det ikke som spesielt vanskelig å montere et slikt, men tips om klassiske monteringsbrølere noteres flittig om det dukker opp.

Er det noen pro-cons med de forskjellige merkene, eller er de stort sett like gode?

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Tror jeg kan få best deal på Webasto. -Altså ikke nødvendigvis lavest pris av disse merkene, men best rabatt. Men sant og si kjenner jeg bare til Wallas og Mikuni i praktisk bruk. Dvs Wallas lampeoljebrenner som ikke tente hvis det var kaldt i liten motorbåt, og Mikunki i diger luksusseilbåt langt over min investeringsevne...

Jeg kan vel også anbefale Webasto. Har hatt det i 2 båter. Den første var fra 1997 og 10 års drift i mitt eie uten problemer. Minus med den var at den startet og stoppet når den stod innstilt på termostat. Den jeg har nå, er fra 2005 også denne uten feil, men nå med elektronisk termostat og timer. Denne slår seg ikke av når innstilt temperatur er oppnådd, men senker hastigheten. Varmeren settes på når ferien begynner, og stoppes når ferien er over.

Har ikke kommet over forhandlere på Eber. Men siden jeg har tilgang på Webasto som Watski-forhandler ender det vel der når erfaringene til de andre her over er bra.

Har tenkt å montere saken bak i et stuerom i båten. Det er gjerne ganske rått i slike, så "strøvarme" der er veldig bra. Om enheten har særlig godt av det rå klimaet der er vel en annen sak som jeg får sjekke ut først.

Størrelse. Det er en modell 3900 som sikkert er mest aktuell. Det kan hende jeg vil bruke båten også når det er skikkelig surt, siden den ligger i boblehavn. Og om ikke annet, kjøre en og annen skikkelig tørkesjau på vinteren i tillegg til varmekolben (400w) som skal ligge i båten. Vurderer derfor også 5500, som i hvertfall er stor nok. Prisforskjellen er ikke all verden, men den største bruker en del strøm på full guffe har jeg notert.

Jeg har varmeren montert bak i stuerommet og varmeren klarer fint fuktigheten der. "Strøvarme" derimot blir det lite av. Anbefaler deg å kjøpe isolasjonsstrømpe til ventilasjons-slangen ut fra varmeren. Jeg isolerte 3 meter av slangen og fikk bedre virkningsgrad på varmeren. D.v.s. varmen ut av ventilene inne i båten ble høyere.

Jepp! Det er langt fra hekken og fram til kabinen. Og enda lengre til forkabinen, så skal isolere der det trengs. Har cockpit-telt, så det kan sikkert være fint med et stengbart uttak der ute også. Det er vel neppe nok å bare kjøre med åpen luke for å få varme i teltet under motorfart vil jeg tro.

Min gamle varmer, er montert i et stuerom helt bakerst. I samme rom som jeg har tauverk og litt annet. Varmen fra varmen, tørker fort opp tauverket i stuerommet og jeg pleier også å henge fra meg seilhansker etc i det rommet når jeg har seilt sent eller tidlig på året. (Seiler så lenge det er isfritt).

Isolering av slangene og ingen krappe bend, er et must.

Ang. brølere, så IKKE sett på en Y med spjeld rett etter varmern. Spjeldet i min smeltet og ble med innover i røret. Det stinket brent plast i båten i lang tid etterpå og den avgassen var sikkert ikke sund for lungene. Jeg måtte bytte ut 5 meter av mine slanger etter den brøleren. (Jeg som bare ville ha et uttak i cocpit'n.... grmf..)

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Mange her er vel motorbåtfolk som i liten grad har problem med strømforbruket. Jeg mener strømforbruk er avgjørende i en seilbåt ang. en varmer. Jeg har selv en Webasto som skal ut når jeg kommer hjem fordi den er en gedigen strømsluker. Da er mitt dilemma, hva skal jeg velge? Jeg tenker du vil komme opp i samme problemet (går ut fra du har en seilbåt).

Mange her er vel motorbåtfolk som i liten grad har problem med strømforbruket. Jeg mener strømforbruk er avgjørende i en seilbåt ang. en varmer. Jeg har selv en Webasto som skal ut når jeg kommer hjem fordi den er en gedigen strømsluker. Da er mitt dilemma, hva skal jeg velge? Jeg tenker du vil komme opp i samme problemet (går ut fra du har en seilbåt).

Ja, er opptatt av strømforbruk. Dessverre er det ikke lett for en amatør som meg å skjønne nok til å sammenligne forbruk. Noen oppgir watt mens andre oppgitt A/t. Det virker ikke på meg som Webasto bruker noe mer eller mindre strøm enn øvrige merker. Men det kan være at eldre modeller (din?) bruker mye mer strøm enn dagens?

Vurdert Glembring eller Refleks ? Bruker ikke mer strøm enn dieselpumpa bruker og kan leveres med varmesløyfe for vannbåren varme til radiatorer og varmtvannsbereder (da bruker de litt mer strøm, til vannpumpa). Bakdelen er at de tar mer plass en "vanlige" varmeapparater, fordelen er at rørene har liten diameter og kan strekkes der det er trangt og ikke minst den jevne varmen man får av vannbåren varme. En annen fordel er at de med vindu er koselige å se på når de brenner og at de kan brukes uten å kjøre i gang den vannbårne varmen, hvis man kun trenger varme i salongen.

Vurdert Glembring eller Refleks ? Bruker ikke mer strøm enn dieselpumpa bruker og kan leveres med varmesløyfe for vannbåren varme til radiatorer og varmtvannsbereder (da bruker de litt mer strøm, til vannpumpa). Bakdelen er at de tar mer plass en "vanlige" varmeapparater, fordelen er at rørene har liten diameter og kan strekkes der det er trangt og ikke minst den jevne varmen man får av vannbåren varme. En annen fordel er at de med vindu er koselige å se på når de brenner og at de kan brukes uten å kjøre i gang den vannbårne varmen, hvis man kun trenger varme i salongen.

Enig med det, men det er det med å finne plassen. Jeg har hatt andre båter med varmere og Wallas var den som brukte minst strøm, den fungerte ok, men så var den helt ny da. I en båt hadde jeg en bærbar oljeovn som gikk på lampeolje, den var vi kanskje mest fornøyd med da vi også kunne bruke den ute i cokpiten.

Har selv en Wallas D30, er forsåvidt fornøyd med den, kunne kanskje vert hakket kraftigere (D40) på de kalde vinterdager. Wallasen er vel kjent for å være forsiktig på strømforbruket.

Ser at seatronic http://www.seatronic.no/varmere-luftvarmere-c-107_120?sort=3a&page= selger disse, de selger også Eber og Webasto, så kansje de kan gi råd om hva de mener er den beste løsningen for deg.

Wallas D30

Effekt: 1000/3000 W

Brenstoff: Diesel

Forbruk: ca. 0,1/0,31 l/h

Driftspenning: 12 V

Strømforbruk: ca. 1/1,9 A

start ca. 8 A

Mål: 385 x 310 x 126 mm

Vekt: ca. 9 kg

Slangediameter 75mm

Wallas D40

Effekt: 1300/4000 W

Brenstoff: Diesel

Forbruk: ca. 0,13/0,41 l/h

Driftspenning: 12 V

Strømforbruk: ca.1,8/4,4 A

start ca. 8 A

Mål: 385 x 145 x 310 mm

Vekt: ca. 10 kg

Slangediameter 75mm

Redigert av Adi (see edit history)

Hei,

Jeg vurderer og skifte ut min gamle Webasto luftvarmer. Jeg har en stor defroster / varmeapparat som går på motorens kjølevann. Vurderer å erstatte luftvarmeren med en vannbåren og bare bruke defrosteren. Da få jeg også varmtvann. Det vil jo bruke noe mer strøm men jeg ligger ikke i lengre tid uten landstrøm.

Er det noen som har erfaring med denne installasjonen?

Meninger mottas med takk.

Mvh

Trude III

Trude III

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...