Ingvarjg Svart 29.August.2012 Link til dette innlegget Svart 29.August.2012 Hei, Jeg vurderer og skifte ut min gamle Webasto luftvarmer. Jeg har en stor defroster / varmeapparat som går på motorens kjølevann. Vurderer å erstatte luftvarmeren med en vannbåren og bare bruke defrosteren. Da få jeg også varmtvann. Det vil jo bruke noe mer strøm men jeg ligger ikke i lengre tid uten landstrøm. Er det noen som har erfaring med denne installasjonen? Meninger mottas med takk. Mvh Trude III Jeg har kjøpt en Eberspächer D5W som jeg tenker å koble slik som du beskriver. Bortsett fra strømforbruket ser jeg bare fordeler, jeg kommer til å bruke båten også om vinteren og har derfor kjøpt SMS-start til varmeren. Tenker jeg kobler vifta til defrosteren slik at denne vil starte når vannet begynner å bli varmt, slik at jeg kommer til oppvarmet motor og styrehus. Tilkoblet landstrøm og batterilader er nok en forutsetning. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 30.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Har vurdert "pottebrennere" også ja, men mangler en plass å montere en slik. Så det blir nok vanskelig å gjennomføre. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Free Lillehammer Svart 16.November.2012 Link til dette innlegget Svart 16.November.2012 Hva landet du på, H-35, og hvordan er erfaringene så langt+ Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 17.November.2012 Link til dette innlegget Svart 17.November.2012 Har nå vurdert det sånn at wallasen er for svak for min båt, så har bestemt meg etter anbefalinger fra kjente å bytte til Eber D4. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 17.November.2012 Link til dette innlegget Svart 17.November.2012 Har selv en Wallas 1800. Opplever den som underdimensjonert i forhold til arealet den skal varme, men synes også det er litt surt å skulle bytte ut en varmer som ikke er ødelagt. I første omgang skal jeg rette ut luftrørene, isolere bedre og bytte rundt på ut-siden (tror det øverste ut-røret blåser kraftigere enn det nederste). Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 17.November.2012 Link til dette innlegget Svart 17.November.2012 Wallasen min er en D30, ett år gammel, regner med at det bør være mulig å få noen kroner igjen for denne på finn.no Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 17.November.2012 Link til dette innlegget Svart 17.November.2012 Jeg har kjøpt en Eberspächer D5W som jeg tenker å koble slik som du beskriver. Bortsett fra strømforbruket ser jeg bare fordeler, jeg kommer til å bruke båten også om vinteren og har derfor kjøpt SMS-start til varmeren. Tenker jeg kobler vifta til defrosteren slik at denne vil starte når vannet begynner å bli varmt, slik at jeg kommer til oppvarmet motor og styrehus. Tilkoblet landstrøm og batterilader er nok en forutsetning. Jeg har hadde en slik løsning på min forrige båt. Du må regne med at varmetapet er noe større enn men den luftvarmer slik at det er behov for en noe kraftigere vannvarmer enn med luftvarmer. Løsningen gir også et relativt høyt strømforbruk i forhold til en ordinær luftvarmer. Du skal fore varmer, vannpumpe og vifte med strøm. Fordelen er at du får en "motorvarmer" og varmtvann på kjøpet. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 16.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 Min gamle tråd dette... Jeg fikk ikke installert varmeapparat da jeg holdt på sist. Mye annet som kom først. Men nå må det til pers, ellers blir det soloseiling til våren!! (Erfaring fra i fjor...) Siden det er min nabo som selger disse "No Name" webasto-kopiene her i Drøbak, så funderer jeg litt på å prøve dette. Ser få, om noen, har skrevet om disse. Vet ikke hvordan jeg skal tolke dette. Har de ikke solgt noe særlig?? Er det for flaut å skrive om, at man ikke har kjøpt "the real thing"?? Så tenkte jeg frøst og fremst på å montere brenneren i stuerommet akter. Strøvarme fra brenneren kan kanskje tørke opp litt bak i dette fukthølet, hvor tauverk og annet lett kan få et lite grønt belegg utover i sesongen hvis jeg ikke sørger for å lufte godt... Hvordan tåler en original Webasto/Eberspächer slik fuktig miljø? Alternativt er montasje inne. Hvordan er støynivået på slike?? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Eureka Svart 16.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 Noname- kopien fra Drøbak er betydelig omtalt i vinter. Gode skussmål har den fått. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 16.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 Takk for tips Eureka! Søkte på forumet men fikk de ikke opp. Får prøve litt forskjellige søkebegrep, så finner jeg det vel. Ser at dette kommer på ca 8.500,- med monteringssett, brakett og eksosgjennomføring. Det er vanskelig å sammenligne priser, men hva kommer tilsvarende komplettløsning fra Webasto og Eberspächer på tro?? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Euklid Svart 17.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 Jeg har Eber D4 ombord, denne ble installert som erstatning for en gammel Webasto. Skulle jeg kjøpt alt av slanger, gjennomføringer og annet ville jeg neppe kommet under 15000. Jeg har min montert i cockpitbenk. Pulseringspumpa er hørbar fra badet (rett foran) og babord køye i akterkabin (rett under), ellers er det bare en svak susing som kan høres. Pass på å legge slangene i så rett linje som mulig. Mine gikk tidlige i sving like etter varmeren, det var mildt sagt ingen god løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 Medlemmet RSL, med flere, bruker no-name webasto. Flere med bobåt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.