Jump to content

bo i båten i vinter

Alternes.

Recommended Posts

Jeg har nå bodd i båten siden mai og akter å bosette meg permanent i den. leiligheten er oppsagt og jeg stortrives :smiley: båten er en belle 25 ft seilbåt med god plass. siden jeg kjøpte den i mai har jeg foretatt mange endringer for å gjøre den så komfortabel som mulig å bo i. men jeg har ikke noe erfaring fra før med å bo i båt så jeg håper på mange gode tips fra erfarne folk!

Båten er ikke isolert men slik jeg ser det vil ikke det bli noe problem, det eneste er vel bare at jeg må fyre mer en eller? forøvrig har jeg en taylors dieselovn som gir 3800 watt samt to vifteovner på 2000 pr stykk. dette må vel holde i massevis? jeg tenker også å lage en pressening over hele båten så det ikke legger seg snø på dekket.

men jeg lurer på en ting: i cokpiten bakerst i båten har jeg to dreneringsrør. gjennomføringene i disse har ikke noen kran som kan stenges men løper fritt ut. disse gjennomføringene ligger i et lite skott bak cokpiten som nok vil bli å regne for å være tilnærmet utendørs og det kan nok bli minusgrader der. er dette noe å bekymre seg over? bør jeg sette en liten ovn i skottet for å forhindre at disse gjennomføringene fryser?

takker på forhånd for alle svar og tips :smiley:

KNS MEDLEM

Jeg har aldri gjort noe med mine avløpsrør fra cocpit (spygater) om vinteren, men jeg ligger i boblehavn da.

Du som bor i Nordland, trenger kanskje ikke bobleannlegg for å ha det isfritt vinteren i gjennom (lucky bastard).

Varmen du beskriver, er mer enn jeg har i min seilbåt på 34fot og selv med 20 blå grader ute, tar det meg ikke mer enn et par timer fredag ettermiddag for å oppnå 24grader i nesehøyde. Lørdag, er det slutt på at det er gulvkaldt og jeg kan gå rundt naken om jeg vil. Håper på å ikke flytte hjem i høst jeg også. De siste to årene har jeg hatt 4 av 5 helger i båten og har hatt på varme nok til ca 5-8 grader i ukedagene mens jeg har vært på land.

Lykke til :-)

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Har budd i ein 33-fotar frå '75 i tre vintrar no. 3,8 KW held i lange baner, i alle fall i ein 25 fots båt.

Når det har vore under 0 grader, har dieselvarmaren stått på kontinuerleg. Er det plussgrader har vi fyrt med elektrisitet. Vi fekk ei dieselrekning på litt over 6000,- for heile vinteren. Då var det alltid godt og varmt om bord.

Når det gjeld dreneringshola i cockpit har eg aldri gjort noko med dei. Det har skjedd at dei har fryst tette, men det har løyst seg når varmegradene kom tilbake.

Takk for tilbakemeldingen! da satser jeg på at det går bra med avløpsrørene :) ja jeg skulle mene at jeg har rikelig med varme i båten, og begynner å bli ganske lei av å høre på folka som sier at det kommer til å bli kaldt uten at de har snøring på hva de snakker om! havna jeg ligger i er kjempe fin med alle serverdigheter, bobleanlegg har vi også men dette er ikke sårlig bra synes jeg da det bruker å bli litt sørpeis irundt båtene om vinteren.

er det noen som vet om det finnes noen båtboere på helgeland?

og et spørsmål til angående avløp. bør jeg stenge avløpet til vasken om vinteren eller kan denne stå åpen? denne ventilen er inni båten.

KNS MEDLEM

Kommer du til bak paneler og inni skap er disse centimetertykke selvklebende isolasjonsplatene fra Maritim en god investering. Da kan du ha skapdørene igjen og likevel slippe kondens. Dette gjelder også under benker og bak paneler du ikke får luftet så godt til vanlig. Har en uisolert båt med dieselovn selv, pluss et par elektriske vifteovner og et par små panelovner. Det gikk fint å holde temperaturen i båten uten isolasjon, men ble merkbart lunere (og tørrere) etter jeg isolerte litt der jeg kom til i vinter.

Å ligge på skummadrass over tid fører gjerne til at den blir fuktig og det kondenserer under madrassen. Dette kan hindres ved å isolere under platene i senga og i tillegg montere spilebunn eller luftig madrassunderlag under madrassen. Merket godt fuktigheten under senga selv, men etter isolering under platene og madrassunderlag er sovekomforten betydelig bedre :thumbsup:

Her i Stavanger-området er det sjelden så kraftig frost at åpne ventiler er noe problem, så har ikke stengt dem til nå. Skulle det bli veldig kaldt hos deg går det an å ha oppe en luke/dør slik at varmen siger inn til ventilen eller hive inn et slikt varmerør (Hylite tror jeg de heter) å ha under ventilen. De bruker ikke mye strøm, men holder det frostfritt.

Hvilken type pipe har du til ovnen? Hadde tidligere en slik "pen" pipe av den enkle typen der et stort rør er tredd utpå selve piperøret. Opplevde at ovnen kunne blåse ut under sterk vind med det resultat at båten ble fylt med dieseldamp og røyk. Kjempekjekt og gunstig for helsa når man ligger og sover.. Eller ikke. Monterte så en H-pipe og har ikke hatt problemer med å fyre lengre, selv i sterk vind. Så blåser det mye kan en sikker pipeløsning som H-pipe være et lurt og livsbevarende trekk :wink: Selv turte jeg ikke fyre når det blåste tidligere, av frykt for at det ble siste gang.

hei hakkannen. det var et godt tips det er med å isolere med selvklebende plater. noe jeg faktisk allerede har begynt med :) utifra det du skriver så tror jeg vi har akkurat samme dieseloven og pipe da problemene du beskriver er identiske oss meg :/ jeg har til nå isolert dørplatene på innsiden med disse platene du beskriver, og tenker jeg skal ta og isolere alle skott med disse iløpet av høsten. jeg ser allerede nå at det oppstår en del kondens i skottene under sofa benkene i hovedkabinen så dette skal jeg få gjort fortest mulig. forøvrig så kan ikke vinteren i kristiansand og her sammenlignes desverre!( broren min bor der!) her oppe har vi allerede minusgrader så lite som 600 meter over havet på natten! jeg er faktisk selv fra oslo og er vant med at august kan være den varmeste sommermåneden. men her er slutten av august tilnærmet vinter! :(

KNS MEDLEM

Hadde fort blitt for kaldt for min del ja :wink:

Ikke dumt å isolere så godt det går an der du kommer til ja. Kjekkere å oppbevare ting i skaper og under benker når du slipper at det mygler på grunn av kondens. Selv har jeg i tillegg borret luftehuller i endene av benkene og i skapdørene. Noen plasser kun 3 luftehuller på rekke, andre plasser har jeg satt inn ventiler for at det skal se penere ut. Greit med litt sirkulasjon av luft her og der. Siden skutesiden nå er isolert, også under benkene, tapes ikke noe særlig varme på at litt luft sirkulerer her og der. I tillegg hjelper det på mot lukt å ha litt sirkulasjon.

Har du den peneste pipa vil jeg sterkt anbefale deg H-pipe, for din egen sikkerhets skyld! For min del ble det en helt ny verden etter H-pipa ble montert. Ja, den ser styggere ut på seilbåten enn den slanke designpipen, men så sover jeg desto bedre om natta. Dessverre koster H-pipa litt, i alle fall den som Glembring.se leverer. Dieselovn er genialt, varme og avfuktning i ett :thumbsup:

Det skrogtrekket med skumgummi bak er noe drit om noen år, så for min del brukte jeg et hvitt trekk fra Maritim som er svakt "skinnmønstret" og 3-4mm tykt der det er nødvendig. Ikke akkurat skai, men mer "luftig" gummiaktig i konsistensen, med hel overflate. Fikk en rull billig da den ene kanten var ødelagt :smiley: Har også isolert steder som ikke er synlige og hvor det aldri kommer til å oppbevares noe utstyr, der får det holde med kun isolasjonen.

• 2 måneder senere...

Har festet det med kontaktlim på sprayboks. Avfettet først, sprayet på lim på isolasjonen og baksiden av skrogtrekket og lot limen tørke litt lengre enn man skulle tro, først da fester den skikkelig permanent. I begynnelsen var jeg nok litt kjapp, limen var kun overflatetørr. Etter en stund løsnet skrogtrekket noen steder fra isolasjonen og limingen måtte foretas på nytt. Brukte både Biltema og 3M sin lim, henger like godt begge to, hos meg i alle fall. Selv om nok 3M sin versjon er hakket hvassere i kvaliteten, men så koster den også deretter :wink:

Har hørt om folk som har brukt Casco Premium gulvlim med godt resultat ved liming av skrogtrekk direkte på glassfiberen, men ikke oppå fleksibel isolasjon. Da kan gulvlimen bli litt lite fleksibel i forhold til underlaget.

Er du i gang med isolasjonsprosjekt?

Er du i gang med isolasjonsprosjekt?

Begge lugarene preges av slitent belegg og det er lite trivelig (flasser og løsner flere steder). Hadde forbausende mye bra vær i sommer og var da lite i lugarene, så de fikk stå slik. Andre oppgraderinger ble prioritert (som ny do med el-kværn, kraftige kurser fremover til å ta kommende større behov ettersom ungene blir større og kurven for mors krav til komfort faktisk er helt lik kurven for hennes stigende alder...).

Hadde egntlig bare tenkt å rive av belegget og smelle på nytt, men så har jeg blitt insiprert av Comfort 30 prosjektet til Eureka og oppdaget hvor rått og kjølig det faktisk er i en seilbåt i vinterhalvåret (ny erfaring å ha båt på vannet hele året og overnattingene i oktober og november var ikke så trivelige som de burde være). Satte inn en DD8L, men det bør åpenbart isoleres i tillegg over vannlinjen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...