Jump to content

olje utav veivhusventilasjon på volvo penta AQAD41


geggen20

Recommended Posts

Hei eg har nettopp kjøpt meg en båt og e lure på om eg har kjøpt katta i sekken, båten er en 25 fots rib og motoren har gått ca 1200timer

Eg ser att det er olje i bunnen av båten så fant eg ut att det spruter olje utav veivhusventilasjonen rundt 3000-3500rpm

 

eg ser att dei selger sånne veivhus åndings sett http://www.marinedel...products_id=117

 

så er dette vanlig til enn viss grad på disse motorane? det kommer ingen olje ut når den står på tomgang.

Evt kansje det er sylinderforingane som har gitt seg så det blir gjennomslag men det er ingen røyk som kommer utav oljepåfyllingslokket når eg skrur det av, motoren går helt fint og er lettstartet og fjusker ikke heller.

 

Noen som vet kor mye olje som er vanlig att det kommer utav filteret? det leker ikke ut igjennom selve hulla i filteret men helt i bunnen der pakninga og boksa er. Er muligens eg trenger bare ett nytt filter ? eller skal det vere helt tørt nedi der?

 

Håper dere kan hjelpe meg med dette :)

Redigert av geggen20 (see edit history)
Link to post

Det blåser ikke ut på tomgang kun når eg belaster den 3000-3500rpm men da virker det som det blåser ut i underdelen av filteret og akkurat i skøyten på filterboksa. Kan det vere så enkelt å bare bytte filter kansje siden det ikke blåser utav topphulla?

 

Eg vet ikke akkurat kor mye olje som skal komme utav ventilasjonen men er vist vanlig med litt på dissa her motorane.

 

Eg får prøve å ta en komp test evt å se etter sylinder lekasje, man skal vel kunne holde handa på oljepåfyllingshullet og kjenne etter pulsering også hvis sylindrane leker?

Link to post

ja eg får prøve å bytte filteret i morga å se om det hjelper, kan vere att det er mettet ja siden oljen kom ut av pakninga og selve stålkanten i bunnen av filteret og ikke luftehulla helt øverst.

 

Men når man skal ta en sånn lekasjetest skal man skru ut glødepluggane da? og man må vel ha en spesiel tester da kansje for dieselmotora det passer vel kansje ikke den man får på biltema til en 1000lapp.

 

evt kva tar ett verksted for å ta en sånn test på 6 sylindre?

Link to post

var inne å sjekket om det var pulserende trykk verm varm motor på tomgang utav der man fyller på olje, der var det ingen røyk eller pulserende trykk. Eg la ett a 4 ark over for å se om det bevegde seg hvis det kom noe trykk ut men det låg helt stille.

 

Og eg ser i service håndboka fra håkonsvern 2004 var åndingsfilteret tett så oljen sprutet utav overtrykksventilen og utav peilepinnen så filteret ble byttet og alt var ok

 

noen som vet kor den overtrykksventilen ligger?

Link to post

Mitt råd er å sette den inn på et verksted for en kompresjonstest. Du kan få kjøpt kompresjonsmålere for dieselmotorer på feks Biltema, med de er såpass dyre at det fort kan lønne seg å sette det bort. http://biltema.no/no...lbensin-151394/

At turboen skal forårsake dette har jeg ingen tro på... Oljetrykket er mye høyere enn turbotrykket så en lekkasje vil føre til olje i innsug og ikke trykkøkning i bunnpanne.

Overtrykksventilen din kan ha kilt seg og oljelekkasjen vil da legge seg rundt der du skrur fast filteret, rengjør denne ventilen og prøv igjen.

Var ute for en kad32 i sommer som spyttet olje ut av åndingsfilteret. Den hadde utslitte stempelfjærer og foringer. Når jeg dro av lufteslangen på ventildekselet på denne motoren og tettet med fingeren så bygde det seg raskt opp trykk i motoren (noen sekunder).

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...