geggen20 Startet 28.August.2012 Del på Facebook Startet 28.August.2012 (redigert) Hei eg har nettopp kjøpt meg en båt og e lure på om eg har kjøpt katta i sekken, båten er en 25 fots rib og motoren har gått ca 1200timer Eg ser att det er olje i bunnen av båten så fant eg ut att det spruter olje utav veivhusventilasjonen rundt 3000-3500rpm eg ser att dei selger sånne veivhus åndings sett http://www.marinedel...products_id=117 så er dette vanlig til enn viss grad på disse motorane? det kommer ingen olje ut når den står på tomgang. Evt kansje det er sylinderforingane som har gitt seg så det blir gjennomslag men det er ingen røyk som kommer utav oljepåfyllingslokket når eg skrur det av, motoren går helt fint og er lettstartet og fjusker ikke heller. Noen som vet kor mye olje som er vanlig att det kommer utav filteret? det leker ikke ut igjennom selve hulla i filteret men helt i bunnen der pakninga og boksa er. Er muligens eg trenger bare ett nytt filter ? eller skal det vere helt tørt nedi der? Håper dere kan hjelpe meg med dette :) Redigert 28.August.2012 av geggen20 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Blåser det ut av oljepåfyllingen når motoren går? På mine kommer det ikke olje i filtrene. Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Bearded Beast Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Hvis du spør den mannen som har den butikken du linker til så får du seriøse og meget kompetente svar på alt du skulle lure på om Volvo Penta. Han har holdt på med VP så lenge eg kan huske og eg vil vil påstå det er en av de beste vi har på Volvo Penta i denne delen av landet. Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 28.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2012 Det blåser ikke ut på tomgang kun når eg belaster den 3000-3500rpm men da virker det som det blåser ut i underdelen av filteret og akkurat i skøyten på filterboksa. Kan det vere så enkelt å bare bytte filter kansje siden det ikke blåser utav topphulla? Eg vet ikke akkurat kor mye olje som skal komme utav ventilasjonen men er vist vanlig med litt på dissa her motorane. Eg får prøve å ta en komp test evt å se etter sylinder lekasje, man skal vel kunne holde handa på oljepåfyllingshullet og kjenne etter pulsering også hvis sylindrane leker? Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 28.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2012 og oljepåfyllinga når den går på tomgang så kommer det ingen røyk eller noe sånt ,men eg har ikke kjent etter om det kommer noe trykk utav der nei. Eg får ta å gjør det. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 En komptest er omtrent verdiløs. Du må i såfall ta en syllinderlekasjetest Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 28.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2012 Noen som vet korsen man tar en komp test på denne? må man skru ut dysene og sette komp testen den eller er det der glødepluggane er? aldri gjort det før på en dieselmotor. Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 28.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2012 men man vil vel få en anelse om stempelringane er peise gåen me en vanlig komp test? her er en bra video om korsen man tar en sylinderlekasjetest Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Olje ut av dette filteret kan være at dette ikke er skiftet og er "mettet", eller det kan være overtrykk i bunnpanne av ulike årsaker. Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 28.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2012 ja eg får prøve å bytte filteret i morga å se om det hjelper, kan vere att det er mettet ja siden oljen kom ut av pakninga og selve stålkanten i bunnen av filteret og ikke luftehulla helt øverst. Men når man skal ta en sånn lekasjetest skal man skru ut glødepluggane da? og man må vel ha en spesiel tester da kansje for dieselmotora det passer vel kansje ikke den man får på biltema til en 1000lapp. evt kva tar ett verksted for å ta en sånn test på 6 sylindre? Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 28.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2012 var inne å sjekket om det var pulserende trykk verm varm motor på tomgang utav der man fyller på olje, der var det ingen røyk eller pulserende trykk. Eg la ett a 4 ark over for å se om det bevegde seg hvis det kom noe trykk ut men det låg helt stille. Og eg ser i service håndboka fra håkonsvern 2004 var åndingsfilteret tett så oljen sprutet utav overtrykksventilen og utav peilepinnen så filteret ble byttet og alt var ok noen som vet kor den overtrykksventilen ligger? Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 30.August.2012 Del på Facebook Svart 30.August.2012 Rett bak filteret. Ser ut som et lite rundt lokk. Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 30.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2012 Fikk ett svar på att eg skulle prøve å bytte /overhale turbo det kunne vere den som skaper trykk i punnpanna og blåser ut oljen, så eg får prøve ut det siden eg ikke kjenner ingenting av pulserende trykk eller røyk utav olepåfyllinga Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 30.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2012 prøvde foresten å bytte filter men det virker som det skvetter like mye ut, men er kun under høy belastning så det kan stemme med att det er ladetrykket fra turboen som leker inn i motoren Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 30.August.2012 Del på Facebook Svart 30.August.2012 (redigert) Mitt råd er å sette den inn på et verksted for en kompresjonstest. Du kan få kjøpt kompresjonsmålere for dieselmotorer på feks Biltema, med de er såpass dyre at det fort kan lønne seg å sette det bort. http://biltema.no/no...lbensin-151394/ At turboen skal forårsake dette har jeg ingen tro på... Oljetrykket er mye høyere enn turbotrykket så en lekkasje vil føre til olje i innsug og ikke trykkøkning i bunnpanne. Overtrykksventilen din kan ha kilt seg og oljelekkasjen vil da legge seg rundt der du skrur fast filteret, rengjør denne ventilen og prøv igjen. Var ute for en kad32 i sommer som spyttet olje ut av åndingsfilteret. Den hadde utslitte stempelfjærer og foringer. Når jeg dro av lufteslangen på ventildekselet på denne motoren og tettet med fingeren så bygde det seg raskt opp trykk i motoren (noen sekunder). Redigert 30.August.2012 av Fjellmatros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.