Jump to content

D5L-kurs på baatplassen.no denne vinteren også...

Poseidon

Recommended Posts

Vi satser på å gjenta suksessen fra tidligere år, med nytt D5L-kompaktkurs (og D5LA) her på baatplassen :thumbsup:

Nå som tidligere legger vi opp til å arbeide oss gjennom hele pensum via nettet, med presentasjon av nytt stoff, kartseilas og oppgaveløsing inne på en del av baatplassen som vi kaller for "Klasserommet vårt".

D5L-kompaktkurset starter i oktober og i tillegg til arbeidet på nettet har vi to obligatoriske samlinger ombord i Nattruten SANDNES i Stavanger havn. Samlingene foregår i februar og april 2013. Kursdeltagerne kan bo rimelig og greit ombord i skipet.

I løpet av kurset gjennomgår vi disse fagene ihht læreplanen fra Sjøfartsdirektoratet:

• Navigasjon
  • Navigasjonshjelpemidler
  • Sjøveisregler og brovakthold
  • Skipslære
  • Sikkerhet
  • Motor og teknologi

På de nevnte samlingene gjennomgåes stoffet enda en gang, supplert med oppgaver og øvelser - og så avsluttes hver samling med eksamen i tre fag.

For nærmere detaljer er det bare å sende en mail, så svarer jeg med kjøreplanen for hele kurset og program for begge samlingene.

PS

Det blir også mulig å være med på samlinger i Harstad hvis det passer bedre....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg har lurt litt på dette, men er usikker på om tiden er moden. Har surret rundt i båt mer eller mindre aktivt i 10-12 år, men aldri i særlig omfangsrike farkoster. I år har jeg litt større båt, men kvalifiserer knapt som fullbefaren sjøulk. Derfor: bør jeg vente et år eller tre?

Listen over kompetansekrav fra Direktoratet ser for så vidt grei nok ut, men med tanke på den store underholdningsfaktoren enkelte av mine tillegginger har bidratt med i løpet av sommeren er jeg usikker på om det er tilrådelig å manøvrere 72 fot stål til kai ... På den annen side har jeg langturambisjoner i bakhodet, og en del feil begås best i nærheten av kyndige sjeler, heller enn alene på de store hav. Tilbake til grublemodus.

Jeg har lurt litt på dette, men er usikker på om tiden er moden. Har surret rundt i båt mer eller mindre aktivt i 10-12 år, men aldri i særlig omfangsrike farkoster. I år har jeg litt større båt, men kvalifiserer knapt som fullbefaren sjøulk. Derfor: bør jeg vente et år eller tre?

Listen over kompetansekrav fra Direktoratet ser for så vidt grei nok ut, men med tanke på den store underholdningsfaktoren enkelte av mine tillegginger har bidratt med i løpet av sommeren er jeg usikker på om det er tilrådelig å manøvrere 72 fot stål til kai ... På den annen side har jeg langturambisjoner i bakhodet, og en del feil begås best i nærheten av kyndige sjeler, heller enn alene på de store hav. Tilbake til grublemodus.

Jeg tok kurset i fjor, uten voldsomt mye erfaring fra annet enn joller. Merker nå at med grunnkunnskapen fra kurset gjør at jeg også lærer mer i praksis mens jeg bruker båten enn jeg gjorde før.

Det viktigste er vel lysten til å lære. Selve manøvreringen er jo en uhyre liten del av det, og det er ikke så mye annerledes om båten er 72 eller 22 fot, man må bare "tenke litt større", ikke spesiellt vanskelig i det hele tatt.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

..... Men hva er sånn ca prisen på full pakke med overnatting?

Selve kurset, med alt materiell, sjøkart, lærebøker, eksamensgebyr og det hele koster NOK 13.500.

Samlingene er inkludert i kurset.

Men den enkelte deltagers behov for reise, overnatting, bespisning, etc kan jeg ikke få lagt inn i prisen.

For de som velger å bo ombord i SANDNES ligger totaltutgiftene pr samling på ca 4.000.

Hvor lenge varer samlingene?

Den første D5L-samlingen er fra torsdag 21. febr. til mandag 25. febr. 2013.

Den andre D5L-samlingen er fra torsdag 11. april til søndag 14. april.

Jeg har lurt litt på dette, men er usikker på om tiden er moden. ...... Derfor: bør jeg vente et år eller tre? ..... Tilbake til grublemodus.

For å bidra til grublingen: jeg ser at du har tilhold i stavangerområdet. Da har du også mulighet for å delta på kveldskursene, da får du gleden av å samarbeide med kolleger hele tiden og D5L-kurset i Stavanger inkluderer også en lang praksistur med POSEIDON II, nordover kysten i nattemørket.....

Jeg tok kurset i fjor, uten voldsomt mye erfaring fra annet enn joller. Merker nå at med grunnkunnskapen fra kurset gjør at jeg også lærer mer i praksis mens jeg bruker båten enn jeg gjorde før.....

Den tilbakemeldingen har jeg hatt gleden av å høre fra mange Anders.

Noen sier rett og slett: "Det ble så mye mer interessant å være ute med båt etter dette kurset, jeg ser liksom tingene på en annen måte og i en større sammenheng!"

Forhåpentlig var dette greie svar, men spør bare videre.

Dere finner også en hel del info på mine hjemmesider, bl.a.: HER

Redigert av Poseidon (see edit history)

God regel: er du i tvil så er du ikke i tvil.

Meld deg på.

Hilsen prøvekanin fra første kurset. Beste kurset jeg har tatt noensinne.

Mange takk for enda en hyggelig hilsen Bitteliten!

Det er slike tilbakemeldinger, fra slike karer - som virkelig benytter seg av det vi gjennomgår på kursene - som gjør det så kjekt å holde på med dette!

Da kan det jo også passe å nevne at Sjøredningskorpsene, som du er sterkt involvert i, stort sett krever minimum D5L for sine førere og styrmenn. For meg er det en stor glede å registrere at så mange av mine tidligere kursdeltagere engasjerer seg med liv og lyst i Sjøredningskorps på sine hjemsted.

Beste kurset jeg har tatt noensinne.

Helt enig med deg. Har sagt det før, og vil gjerne benytte sjansen til å si det igjen, jeg har vært opp og ned og frem og tilbake i skolesystemet i mange år, brukt mange mange år på å klare å snuble meg gjennom videregående.. I løpet av disse årene har jeg ikke møtt på noen som er mer pedagogisk og faglig dyktig enn Jan "Poseidon". D5L-pensumet virket for meg skremmende omfattende, og jeg var veldig i tvil, men med god hjelp av Jan og andre engasjerte kursdeltakere bestod jeg eksamen med glans! Så som Bitteliten sier, er du i tvil så er du ikke i tvil, dette er gjennomførbart for de aller fleste, og veldig veldig nyttig.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

....., dette er gjennomførbart for de aller fleste, og veldig veldig nyttig.

Takk for en god anbefaling og spre det gode ryktet :wink:

.... Gleder meg allerde til å starte på D5LA i høst...

Ja, det kommer snart info om det også, og dere som var med på D5L sist vinter får selvfølgelig mail på direkten. Flere kan tydeligvis ikke vente, så de har meldt seg på allerede - noe som jeg tar som et godt tegn :giggle:

Føyer meg til anbefalingene av D5L-kurset til Jan "Poseidon" her. Nyttig, lærerikt og mer poeng i et sånt kurs enn båtfører'n... Også greit å kunne studere i sitt eget tempo, ved siden av en datamaskin. Og dette er IKKE rocket science, så det er overkommelig for de aller fleste.

MEN: Som med alt annet man må lære seg, kommer resultatene ikke uten (litt) jobbing. Det er derfor viktig at dere som har meldt dere på nett-kurset er flinke til å diskutere, kverulere og kollokviere underveis som forberedelse til samlingene. Da blir det MYE lettere for ALLE, og eksamen går som en drøm. Jan burde true de som ikke deltar i nettdiskusjonene med potetskrelling, ventilsjau og buksevann ;-)

Ser ikke bort fra at jeg kommer til å dukke opp på D5LA kurs til vinteren.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Må innrømme at det frister med D5L kurs.

Men for de av oss som ikke har hatt mer enn 8 meter båt, hva består den praktiske utsjekken av?

Ja, du må bare la deg friste, men ikke for lenge . . . . .

Den praktiske utsjekken finner du nærmere forklart på mine hjemmesider, med link til sjøfartsdirektoratets beskrivelse.

Enkelt fortalt består utsjekken i at deltagerne skal overbevise meg om at de besitter den nødvendige praktiske erfaring for å føre en båt av aktuell type. Hos meg blir det til at man praktiserer med en 72 fots isbryter, med 18 mm plater, men når vi passer på å velge solide kaier pleier det å gå helt greit.

Det har ennå ikke vært nødvendig å sende melding til sjøkartverket om at noen kaier har flyttet seg flere meter mens vi holdt på . . . .

Tror nok ikke det blir D5L på meg i denne omgang, da pendling fra Svalbard til fastlandet for samlingene blir litt vel komplisert. Men om ett par år, når jeg har kommet meg ned herifra igjen, så blir jeg nok å hoppe ut i det.

Grunnen til at jeg vil ha D5L er delvis at jeg ønsker å lære mer om navigasjon og båt, samt at jeg vurderer å kjøpe en bobåt når jeg flytter ned. Skal jeg få madammen med på den drømmen så frykter jeg nemlig at den må bli relativt stor. :giggle:

72-fots isbryter er litt mer voldsomt enn 22-foteren jeg er vant til, så tror nok jeg må finne meg noe midt i mellom for å øve med i mellomtia, hehe.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Tror nok ikke det blir D5L på meg i denne omgang, da pendling fra Svalbard til fastlandet for samlingene blir litt vel komplisert.

Si ikke det Kenneth; sist vinter hadde vi en fra Svalbard som kom til begge samlingene og et år tidligere hadde vi to mann som gjorde det samme.

.....72-fots isbryter er litt mer voldsomt enn 22-foteren jeg er vant til, så tror nok jeg må finne meg noe midt i mellom for å øve med i mellomtia, hehe.

Tja, jeg er ikke så sikker på det.

Alle som forsøker seg er overbegeistret og riktig imponert over seg selv. Mange sier: "Dette kunne jeg gjort om og om igjen hele dagen!"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...