bjornas Svart 31.August.2012 Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 Kan jo si det som jeg gjorde det til kona mi - nå har jeg pinadø ikke sertifikat for så liten båt som vi har... Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Poseidon Svart 31.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 Kan jo si det som jeg gjorde det til kona mi - nå har jeg pinadø ikke sertifikat for så liten båt som vi har... Herlig bjornas, herlig! Den kunne mange ta lærdom av :wink: Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Kenneth 81 Svart 31.August.2012 Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 Kan jo si det som jeg gjorde det til kona mi - nå har jeg pinadø ikke sertifikat for så liten båt som vi har... Dette må være det beste argumentet for å ta D5L jeg noensinne har hørt! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2012 Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 (redigert) Enkelte vil kanskje mene at det blir å gå baklengs inn i fremtiden, men det vitner iallefall om en økende innsikt Papirkart og radar brukes ombord hos oss. Alltid. På RS Sundt har vi kartmaskin med 25" skjerm og 20" skjerm på radar. Der bruker vi ikke papirkart. Her er bilde fra vakt på onsdag Oppsett for mørkekjøring. Lenge siden vi har øvd høyhastighets fyr navigasjon. Skumring, derfor FLIR i sort hvitt modus. Øya på stb side er Bastøya Stena Saga på FLIR. Avstand ca 1,3nm Fart rundt 21 knop, som var det jeg anså som sikker fart ettersom en matros satt til rors FLIR er vel ikke pensum på D5L ennå, men det er et flott hjelpemiddel. Men bruker du ikke vest og ligger mest under vann ser vi deg ikke. Redigert 31.August.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 .... FLIR er vel ikke pensum på D5L ennå, men det er et flott hjelpemiddel. Det har du nok rett i, men hvem vet hva som kommer når bare sjøfartsdirektoratet får tenkt seg om Men bruker du ikke vest og ligger mest under vann ser vi deg ikke. Men sikkerhet er pensum til D5L, både med vest og andre gode hjelpemidler.... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
OC393 Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Kan jo si det som jeg gjorde det til kona mi - nå har jeg pinadø ikke sertifikat for så liten båt som vi har... Herlig Bjørn ... Har du fått deg sekstant ? Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post
bjornas Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Er på vei...! Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Poseidon Svart 4.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Er på vei...! Kjekt å se at noen tar D5LA-kurset så seriøst at de går til anskaffelse av egen sekstant! Men for ordens skyld nevnes at det ikke er nødvendig å investere i denslags luksus for kurset sin del. Baatskolen POSEIDON har til enhver tid 4-5-6 forskjellige sekstanter som vi bruker til øvelser. Dette gjelder både på kursene i Stavanger og selvfølgelig også på samlingen for kompaktkurset. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
spiir Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Fint. Jeg håper på å benytte meg av en av de sekstantene under samlingen i Stavanger, Jan. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 5.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Fint. Jeg håper på å benytte meg av en av de sekstantene under samlingen i Stavanger, Jan. :-) Ja, det er bare til å prøve hele registeret Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
ray Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Jeg kunne også tenkt med dette kurset, men synes det blir vell langt å reise på samlingene. Jeg har jo også muligheten til å ta den svenske kystskippern,bare 1 times veg til kurset. Men vet ikke om det er helt det samme. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
OC393 Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Jeg kunne også tenkt med dette kurset, men synes det blir vell langt å reise på samlingene. Jeg har jo også muligheten til å ta den svenske kystskippern,bare 1 times veg til kurset. Men vet ikke om det er helt det samme. Garantert ikke det samme. Kurset med samling i Stavanger må oppleves. Spesielt med praktisk utsjekk på Poseidon II. Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post
Poseidon Svart 5.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 ...... Men vet ikke om det er helt det samme. Var det ikke noe sånn en industriherre i Norge forsøkte seg på? Fra spøk til alvor: jeg kan neppe tenke meg at det norske sjøfartsdirektoratet vil godkjenne dette svenske kurset/sertifikatet som D5L? (Men jeg lar meg gjerne informere.) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
ray Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Nå har ikke jeg behov for att det norske sjøfartsdirektoratet skal godkjenne noe for meg da jeg har båten hos søta bror. Men kunne tenkt meg kurset eller tilsvarende for kunnskapen sin skyld. Det er også en praktisk prøve med navigering om natten på det svenske kurset. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Bitteliten Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Svensk Fartygsbefäl klass VIII kan konverteres til D5L. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 6.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 .... Men kunne tenkt meg kurset eller tilsvarende for kunnskapen sin skyld...... Det samme gjelder minst 90% av de andre som tar D5L. Det er nemlig ytterst få som tar kurset av formelle årsaker, skjønt det har blitt noen fiskere og oppdrettsfolk de siste årene. Det er også en praktisk prøve med navigering om natten på det svenske kurset. Det har vi også i våre kurs her i Stavanger, på tross av at sjøfartsdirektorat ikke liker det...... Men for kompaktkursene har det vært vanskelig å gjennomføre slike nattseilaser, så der får vi ikke lagt det inn i D5L. Svensk Fartygsbefäl klass VIII kan konverteres til D5L. Jeg har ikke sett noe offisielt som slik konvertering til norsk D5L, hverken på sjøfartsdirektoratet sine sider eller andre steder. Men du har kanskje en link som viser at det er mulig? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Laholm Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 Dette blir en dobbelposting i denne tråden og i tråden for D5LA. Jeg var i likhet med Bitteliten forsøkskanin i første kurset som ble holdt, og satte enorm pris på opplevelsene. Det ser ut til at den praktiske delen er utvidet, og det tror jeg har vært en nyttig utvikling. Jeg tok D5L med stor glede. Jeg tok D5LA ("Astronomisk navigasjon") med like stor glede. Ingen av kursene hadde direkte juridisk betydning for min båtførsel, men økte trygghet og glede med båtlivet i vesentlig grad. På avslutningssamlingen for Astronomisk navigasjon etterlyste jeg neste skritt, nemlig kurset i Gastronomisk navigasjon. På D5LA hadde vi en utmerket deltaker som arbeidet som kjøkkensjef i Nordsjøen, og jeg forventet da, og forventer fortsatt, at kursleder utnytter det potensialet som ligger her for fortsatt utvikling av kursingen. Hvis ikke Poseidon tar dette opp, oppfordrer jeg andre til å gjøre det! Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Bitteliten Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Jeg har ingen link Poseidon, bare praktisk erfaring kjenner til tilfelle av norsk statsborger bosatt i Norge med svenske sertifikatet som har hatt sertifikatkontroll flere ganger. Det sertifikatet gir en EU rett til å føre fritidsbåt uten begrensning på str, hvilket han trenger da fritidsbåten er anelsen større enn de norske begrensninger. Sjøfartsdirektoratet har anmodet om konvertering til norsk D5L, hvilket ikke gir samme EU rett. Hvilket naturligvis ikke har blitt gjort. Årsaken til at Sjøfartsdirektotatet ikke opplyser om dette er nok åpenbar de har jo et politisk mål å begrense størrelsen på fritidsbåtene i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 10.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 ...Jeg var i likhet med Bitteliten forsøkskanin i første kurset som ble holdt, og satte enorm pris på opplevelsene. ... Mange takk for hyggelig hilsen Laholm! Jeg ser tilbake på akkurat det kurset med en helt spesiell glede - og det har også ført til mange hyggelige treff i ettertid .......Det sertifikatet gir en EU rett til å føre fritidsbåt uten begrensning på str, hvilket han trenger da fritidsbåten er anelsen større enn de norske begrensninger. Sjøfartsdirektoratet har anmodet om konvertering til norsk D5L, hvilket ikke gir samme EU rett. ..... Dette var meget interessant! Hvis jeg forstår deg riktig så nekter direktoratet ham å konvertere det svenske sertifikatet til et norsk D5L, men samtidig aksepterer de det svenske sertifikatet til å føre en norskregistrert båt som er større enn de 24 meter som norsk D5L ville ha gitt rett til? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bitteliten Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 (redigert) Andre veien Poseidon. Direktoratet har anmodet han/henne om å konvertere til et norskt D5L, mens denne borgeren ikke vil gjøre det, for da faller E Uretten til å føre så stor FRITIDSbåt du vil bort. Dette var mens 50brt var grensen for D5L. Båten det gjaldt på den tiden var norsk registrert og godt over 50brt Direktoratets iver i sertifikatkontrollen var til tider overveldende. Redigert 10.September.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 10.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 .... Direktoratet har anmodet han/henne om å konvertere til et norskt D5L, mens denne borgeren ikke vil gjøre det, for da faller E Uretten til å føre så stor FRITIDSbåt du vil bort. ..... Helt utrolig - eller kanskje ikke . . . . . Den må jeg huske å stille et generelt spørsmål til direktoratet om en gang Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bitteliten Svart 10.September.2012 Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Kokte nok i noen direktorathoder da Regjeringsadvokaten informerte de om at EU retten er superior norsk rett Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 10.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2012 Kokte nok i noen direktorathoder da Regjeringsadvokaten informerte de om at EU retten er superior norsk rett. Ja, det skjer nok det fra tid til annen. Jeg har for vane å følge med på Offentlig Elektronisk Postjournal. Der kan man søke på ord og utrykk som dekker interessante tema innenfor de forskjellige direktorat og andre etater - og be om å få tilsendt innsynsdokumenter. Det er veldig interessant - og i noen tilfeller ganske skremmende hva byråkratiet holder på med :cryin: Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 19.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 Det går med raske skritt mot høsten og vinterens D5L-kurs her på baatplassen.no I år kommer det en ny gruppe deltagere, nemlig fiskere med båter mellom 10,67 og 15 meter. De møter nemlig nye regler fra 01.01.2013 som gjør at de må skaffe seg sertifikatet Fiskeskipper kl C - og da er det nettopp D5L-vitnemålet som gjør susen.... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 22.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Nå diskuteres også muligheten for kurs på Svalbard, hvis det skulle være av interesse for noen her på baatplassen.no Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.