Ingvarjg Startet 29.August.2012 Del på Facebook Startet 29.August.2012 Jeg har fått en slik til en meget rimelig pris som en del av båtkjøpet mitt: http://www.raymarine.com/ProductDetail.aspx?SITE=1&SECTION=2&PAGE=76&PRODUCT=3658 Den skal monteres i targabøylen, men jeg mangler monetringsdetaljer. Har klart å finne disse: http://www.edsonmarine.com/marinestore/index.php?main_page=index&cPath=87_322_324_336 men det må da gå an å skaffe slikt litt mer lokalt? Jeg vet ikke om jeg har så lyst til å montere radaren rett på bøyla heller, da den vil havne rett over hodet mitt ved stående kjøring når takluka står åpen. Er det noen generelle retningslinjer å gå etter mtp avstand, hvor høyt den bør monteres osv? I tillegg må jeg flytte lanterna, da radaren ellers vil dekke den ene siden av den. Tenkte å bare montere lanterna i en mast slik at den kommer over radaren, eventuelt kan den kanskje monteres på den nederste braketten på en slik: http://www.edsonmarine.com/marinestore/index.php?main_page=index&cPath=87_322_323_329 Men igjen, må da gå an å skaffe slikt litt mer lokalt? Billig var det jo heller ikke. Tips? Andre ting å tenke på? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 På en plannende båt bør du ha en liten vinkel fremover på braketten, tror 4 grader er ganske vanlig. Målet er å få radarantennen vannrett når du er underveis. Det er ikke kritisk men en fordel. Jeg hadde en slik hvit brakett liggende her men er ikke sikker på hvor jeg har gjort av den... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Scanstrut mener jeg å huske leverer søyler for radarantenner Sitér dette innlegget Link to post
Jeff Cooper Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Montere den i masten isteden for i bøylen. Det føles skummelt at få de bølgene i hodet. Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 29.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2012 (redigert) Scanstrut mener jeg å huske leverer søyler for radarantenner Smart! Montere den i masten isteden for i bøylen. Det føles skummelt at få de bølgene i hodet. Ingen mast, bøylen er høyeste punkt og den er 15 cm over hodet mitt når jeg har takluka oppe og kjører stående. Hvor mye bør jeg heve radaren? Ser man får disse monteringssøylene opp til 350mm høyde, bør vel være nok? Står på Raymarine sine sider at radaren avgir mindre stråling enn en mobiltelefon, men det er ikke sunt å ha en mobil til øret i timer av gangen heller... men en halv meter som det blir med den høyeste monteringssøylen bør vel være nok? Redigert 29.August.2012 av Ingvarjg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Regner med at radaren din stråler 12,5° nedover og jeg ville ikke lagt opp til å få disse i knotten hvis det er mulig å unngå. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Jeg har en Scanstrut Powertower til min Raymarine radar. De finnes i forskjellige dimmensjoner. Jeg valgte 13cm varianten da jeg sjeldent kjører med huet ute av takluka. Lanternen snudde jeg opp ned og festet under radarfoten: Har du rundtlysende lanterne så har Scanstrut lanterne og antennefester. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Ingvarjg Svart 30.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2012 Jeg har nå bestilt Scanstrut monteringssøyle som er 350mm høy. Drøyt dyrt fra norske forhandlere, etter litt googling fant jeg en plass i England hvor jeg fikk den for 255 pund inkludert frakt, altså under 2500 kr. Inkl mva og en hundrings i fortollingsgebyr blir det 3125. Fant ingen steder i Norge til under 3700. Med 350 mm høyere montering går alt og alle fri fra strålingsvinkel på vesentlig mer enn 12,5 grader, så da er det vel i boks. Jeg rapper monteringsløsningen din for lanternebraketten, Kenneth. Takk for tipset, blir jo veldig enkelt og greit. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 30.August.2012 Del på Facebook Svart 30.August.2012 Hvor er ankerlanternen? Er det ikke bedre med stangen i bakkant til lanterne®? Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 30.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2012 (redigert) Hvor er ankerlanternen? Er det ikke bedre med stangen i bakkant til lanterne®? Lanternen akter lyser samtidig ved bruk av ankerlanterne. Redigert 30.August.2012 av Ingvarjg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 31.August.2012 Del på Facebook Svart 31.August.2012 Jeg rapper monteringsløsningen din for lanternebraketten, Kenneth. Takk for tipset, blir jo veldig enkelt og greit. Jeg spekulerte mye på hva jeg skulle gjøre med lanternen helt til jeg innså at brakketten fungerer like bra opp-ned som rettveien, hehe Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
nordan family 27 Svart 31.August.2012 Del på Facebook Svart 31.August.2012 Jeg vurderte også å tippe min noen grader når jeg monterte den. Men etter råd fra importør og forhandler gjorde jeg det ikke. I halvplan / plan mente de at høyden på strålen uansett var mer enn god nok - det var kanskje metrene rett foran båten som teoretisk kunne bli problem. Og hvis jeg virkelig virkelig trengte radaren i skikkelig drittvær og dårlig sikt ville båten uansett ikke befinne seg i plan, og da kunne det være greit å ikke ha den vippet (oppnår motsatt effekt aktenfra - og du vil jo gjerne se hva som skjer der også). Så min ble montert horisontalt. Aldri observert noe ugreit ved det, selvom jeg ligger i halvplan så reflekteres straks bølger rett foran båten når jeg forsøker for mye gain Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.