Trophy Startet 8.Februar.2005 Del på Facebook Startet 8.Februar.2005 Satt og bladde i Meglernes bruktbåtblad i dag og ser plutselig et kjent bilde, som jeg tok i fjor sommer av en båt som jeg senere solgte. Så denne megleren har tatt mitt bilde og brukt det i sin annonse i dette bladet. Synes å huske at noe lignende skjedde med en av baatplassens medlemmer. Er dette tillatt Denne megleren har altså stjålet mitt arbeide?! Kjøring, fotografering og redigering(forminsking). Er jeg på viddene eller Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
ter-av Svart 8.Februar.2005 Del på Facebook Svart 8.Februar.2005 Hei Nei - du er ikke på viddene. Du har opphavsrett, selv uten å ha anført det på bildet. En annen person kan ikke - og iallfall ikke i kommersiell sammenheng - benytte ditt foto uten din tillatelse. Send et krav på en tusing. Lykke til. ter-av Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
enter4u Svart 8.Februar.2005 Del på Facebook Svart 8.Februar.2005 Satt og bladde i Meglernes bruktbåtblad i dag og ser plutselig et kjent bilde, som jeg tok i fjor sommer av en båt som jeg senere solgte. Så denne megleren har tatt mitt bilde og brukt det i sin annonse i dette bladet. Synes å huske at noe lignende skjedde med en av baatplassens medlemmer. Er dette tillatt Denne megleren har altså stjålet mitt arbeide?! Kjøring, fotografering og redigering(forminsking). Er jeg på viddene eller <{POST_SNAPBACK}> Ja dette skjedde meg for et par år siden. Så plutselig min gamle Shetland 570 og meg farende i 40 knop. Da lå bildet i en til-salgs annonse. Jeg kontaktet eieren og konfererte ham med det. Bildet ble fjernet. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 8.Februar.2005 Del på Facebook Svart 8.Februar.2005 En tusing er passende honorar for bruk av ditt bilde, spesielt når de ikke spør først. Kjør på! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
JohanPaaSnippen Svart 8.Februar.2005 Del på Facebook Svart 8.Februar.2005 En tusing er passende honorar for bruk av ditt bilde, spesielt når de ikke spør først. Kjør på! <{POST_SNAPBACK}> HELT ENIG. Opphavsrett SKAL respekteres. johan Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 8.Februar.2005 Del på Facebook Svart 8.Februar.2005 En tusing er passende honorar for bruk av ditt bilde, spesielt når de ikke spør først. Kjør på! <{POST_SNAPBACK}> Har vært utsatt for det samme da min forrige båt ble solgt av sin nye eier. Lot nåde gå for rett da det jo var samme båt. Men. Et av mine bilder endte opp i "Sjøassistanses" nye brosjyre. Honoraret ble ett års medlemsskap og diverse kjekt å ha profileringsartikler. "Verdien" på dette anslår jeg til mellom 750,- og 1000,- . Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
larsemann Svart 8.Februar.2005 Del på Facebook Svart 8.Februar.2005 Hei! LOV 12 MAI NR2 1961 Lov om opphavsrett til åndsverk. Åndsverkloven § 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket. Med åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige eller kunstneriske verk av enhver art og uansett uttrykksmåte og uttrykksform, så som: pkt 6) fotografiske verk Se også § 43a Jfr. § 54 Hilsen Larsemann(Har ikke tatt bilde av min båt ennå jeg) Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 8.Februar.2005 Del på Facebook Svart 8.Februar.2005 Opplevde noe lignende, riktignok ikke i kommersiell sammenheng, men dog. På et nettsted som bl.a. omtalte Jomfruland så ejg et bilde som jeg syntes var ganske så kjent. Etter hvert fant jeg flere. Det var bilder hentet fra min hjemmeside som bare var lagt ut, uten å spørre og uten å være linket til, men altså lagret på vedk. egen side. Siden det ikke var kommersiell bruk hadde det vært helt ok hvis de hadde spurt og oppgitt kilde. Jeg sendte en mail, fikk et svar som ikke røpet helt god samvittighet, og bildene ble fjernet. Her er det kommersiell bruk, så du bør kreve vederlag. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Trophy Svart 8.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2005 (redigert) Hei! LOV 12 MAI NR2 1961 Lov om opphavsrett til åndsverk. Åndsverkloven § 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket. Med åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige eller kunstneriske verk av enhver art og uansett uttrykksmåte og uttrykksform, så som: [i]Det var det jeg hadde mistanke om pkt 6) fotografiske verk Se også § 43a Jfr. § 54 Hilsen Larsemann(Har ikke tatt bilde av min båt ennå jeg) Det burde du. Fin båt <{POST_SNAPBACK}> Redigert 8.Februar.2005 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Sydvesten Svart 9.Februar.2005 Del på Facebook Svart 9.Februar.2005 Hvordan dokumenterer man opphavsretten til et digitalt bilde ?, det gammeldagse med et negativ i skuffen er jo litt lettere slik som jeg ser det.. Jeg bare lurer litt Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Nils Svart 9.Februar.2005 Del på Facebook Svart 9.Februar.2005 Hvordan dokumenterer man opphavsretten til et digitalt bilde ?, det gammeldagse med et negativ i skuffen er jo litt lettere slik som jeg ser det.. Jeg bare lurer litt <{POST_SNAPBACK}> Du kan for eksempel beskjera bildet litt før publisering. Då kan du dokumentera opphavsrett ved å visa fram originalen som det publiserte bilde er eit utsnitt av. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 9.Februar.2005 Del på Facebook Svart 9.Februar.2005 Ja dette skjedde meg for et par år siden. Så plutselig min gamle Shetland 570 og meg farende i 40 knop. Da lå bildet i en til-salgs annonse. Jeg kontaktet eieren og konfererte ham med det. Bildet ble fjernet. <{POST_SNAPBACK}> JEG var synderen Trengte et bilde av båten i full fart, og limte det inn uten tanke på opphavsretten Sorry!! (Men bildet var fint det!!) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Gunga Din Svart 9.Februar.2005 Del på Facebook Svart 9.Februar.2005 Ett följdspm! kan någon annan ta en bild på din båt utan din tillåtelse ! dvs fotografen har förståss upphovsretten til en bild som han har tagit och äger, kan han publisera eller eventuellt sälja den bilden, med ett motiv som er din båt utan att du givet han tillåtelse ! detta er inget konkret fall utan mer principellt spm! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Marwin Svart 9.Februar.2005 Del på Facebook Svart 9.Februar.2005 (redigert) Ett följdspm! kan någon annan ta en bild på din båt utan din tillåtelse ! dvs fotografen har förståss upphovsretten til en bild som han har tagit och äger, kan han publisera eller eventuellt sälja den bilden, med ett motiv som er din båt utan att du givet han tillåtelse ! detta er inget konkret fall utan mer principellt spm! <{POST_SNAPBACK}> Dra det enda lenger: Hvis noen tar bilde av mitt hus eller bil/båt (uten personer) og legger ut dette til almenheten, kan jeg neppe nekte deg DET!! Hvis JEG derimot er tydelig med på bildet (og kanskje i en "uheldig" positur (ref. Borten i underbukse)) vil jeg garantert ha reagert Og hva med alle båtbildene som legges ut her under "Årets merkeligste båt til salgs!!! " osv. Redigert 9.Februar.2005 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Sydvesten Svart 9.Februar.2005 Del på Facebook Svart 9.Februar.2005 Du kan for eksempel beskjera bildet litt før publisering. Då kan du dokumentera opphavsrett ved å visa fram originalen som det publiserte bilde er eit utsnitt av. <{POST_SNAPBACK}> Er det så lett, det betyr vel at jeg kan beskjære litt av bildet jeg stjal og dermed har jeg opphavsretten til bildet. Det bildet jeg da publiserer er jo ikke likt "orginalen" jeg opprinnelig stjal bildet fra, men fra den nye "orginalen" jeg har hjemme, ergo så kan ikke den opprinnelige eieren dokumentere at dette nye beskjærte bildet opprinnelig er hans. For å være helt ærlig så tror ikke dette med beskjæring av bilder holder som dokumentasjon i en rettsak, digitale bilder kan jo manipuleres over en lav sko, og det holder vel vel ikke som dukumentasjon i retten uansett, kun bilder med negativ. Mener nå det var slik i "gamle" dager i allefall. Vel dette er uansett OT, og kun flisespikkeri. Jeg er i allefall klar over at alle bilder jeg publiserer på nettet kan bli misbrukt, og det er intet jeg kan gjøre med det. Nettet er verdensomspennende og hvilke lands lover skal man forholde seg til da mon tro. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ingar Svart 9.Februar.2005 Del på Facebook Svart 9.Februar.2005 Og hva med alle båtbildene som legges ut her under "Årets merkeligste båt til salgs!!! " osv. Litt relatert til dette...... Vil ha penger for nettradio-linker, TONO-krav vekker harme Se også denne: Piratkopiering blir endelig forbudt Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 9.Februar.2005 Del på Facebook Svart 9.Februar.2005 Tror nok det er mer vanlig enn mange er klar over. Både min båt og 2 av bilene jeg har hatt er blitt brukt i annonser av andre. For min egen del synes jeg det bare er artig at noen synes bildene og objektene er så bra at de "stjeler" det til annonser. At noen kjøpere kanskje får en nedtur nå de kommer på visning er jo imidlertid synd. Kunne jo i hvertfall ha merket av at bildet ikke er av det aktuelle objekt. Hva loven sier er jeg imidlertid mer usikker på. Kan jo ringe en advokat. De førtse 15 minuttene er ofte gratis og man får vel et svar i løpet av den tiden. eller kanskje ikke.. Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 9.Februar.2005 Del på Facebook Svart 9.Februar.2005 Hvordan dokumenterer man opphavsretten til et digitalt bilde ?, det gammeldagse med et negativ i skuffen er jo litt lettere slik som jeg ser det..Noen bildeprogrammer har muligheten til å sette inn digital signatur. Vannmerke eller lignende. Dette vil kunne brukes som "bevis" hvis det skulle være aktuellt. GeV Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Kjell Svart 9.Februar.2005 Del på Facebook Svart 9.Februar.2005 Hei folkens Ble tipset i dag av en tidl. kollega av meg, og medlem her på baatplassen om følgende: Det er bilde av deg og båten din i siste båtliv, under parolen: Bli med å kåre tidenes beste, norske motorbåt! Synes jo det er hyggelig at bildet tilfredstilte kravene til å vise frem en pen Nidelv 24 Men, de har altså tatt bildet fra web'n min uten å spørre meg. :nono: På forsiden på min website står det helt nederst: Sidene er laget av Kjell T. Borgsjø, Copyright © 2002 [Kjell T. Borgsjø]. Med enerett. Her er bildet Kjell og Kjersti's hjemmeside I tillegg er bildet lagt ut på denne linken Havna.com Hva synes dere jeg skal gjøre med det? Kjell Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 9.Februar.2005 Del på Facebook Svart 9.Februar.2005 ......Hva synes dere jeg skal gjøre med det?Kreve honorar, selvfølgelig!! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
syvers Svart 9.Februar.2005 Del på Facebook Svart 9.Februar.2005 (redigert) Hei folkens Ble tipset i dag av en tidl. kollega av meg, og medlem her på baatplassen om følgende: Det er bilde av deg og båten din i siste båtliv, under parolen: Bli med å kåre tidenes beste, norske motorbåt! Interessant dette, Kjell. Man skulle jo tro at et tidskrift som Båtliv vet litt om opphavsrett o.s.v og at dette ikke er måten man skaffer seg bilder til bruk i bladet på. Jeg regner med du har sendt en henvendelse til Båtliv og bedt om en forklaring. Hold oss informert om hva de evt. har å si. hilsen syvers (som forøvrig er tipseren det henvises til over) Redigert 9.Februar.2005 av syvers (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjell Svart 9.Februar.2005 Del på Facebook Svart 9.Februar.2005 Kreve honorar, selvfølgelig!! <{POST_SNAPBACK}> Ja jeg skal gjøre det Walter, i en eller annen form. Tenkte meg årsabb. på bladet ++ Hvis flere svarer fremover, så er jeg ikke tilbake på et par tre timer og får lest deres synspunkter. Kjell Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Februar.2005 Del på Facebook Svart 9.Februar.2005 Hei. Her synes jeg nok Båtliv har gått i baret. Kanskje en liten "glipp"? Fikk i hvert fall en mail fra dem i går angående et bilde jeg har tatt (ikke av meg eller båten min denne gang) som de ønsket å bruke i neste nummer. Og i og med at den artikkelen det skulle brukes i har et aktuelt tema, var det ingen problemer med å si ja. Spør en bare pent, - så. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
KOB Svart 9.Februar.2005 Del på Facebook Svart 9.Februar.2005 Først og fremst er det uprofesjonelt og lite ryddig av Båtliv at de ikke innhenter tillatelse på forhånd. De er selv (naturlig nok) veldig nøye på at ikke utdrag fra bladet leges ut andre steder, f.eks. her på Baatplassen.no. Noen unnskyldning for dette, samt at de heller ikke oppgir kildereferanse finnes ikke - de skal tross alt være profesjonelle. Rent prinsipielt synes jeg derfor at du skulle fått et mindre vederlag. Kanskje et års gratis abonnement hadde vært passe? I tillegg en unnskyldning - at private gjør dette kan unnskyldes som ubetenksomhet, at profesjonelle gjør det kan ikke unnskyldes. Så får det være at de sikkert gratis kunne innhentet bilder et annet sted, f.eks. hos Nidelv. Det har de nå da ikke gjort, men i stedet tatt minste motstands vei. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
GeirFrode Svart 9.Februar.2005 Del på Facebook Svart 9.Februar.2005 Et av mine bilder endte opp i "Sjøassistanses" nye brosjyre.Det samme har hendt meg. Synes Sjøassistanse v/Jo Eirik taklet dette veldig bra! Hadde jo ingen betenkeligheter med å si ja til det når de spør først. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.