Jump to content

Eiendomsrett til bilder

Trophy

Recommended Posts

I forbindelse med en artikkel i Aftenposten om min bedre halvdel, ble noen bilder jeg hadde tatt benyttet. Bildene ble "levert" av oss på oppfordring av avisen, men Aftenposten sa at de ikke hadde mulighet til å betale noe for bruken av dem. Jeg fikk da mulighet til å nekte dem å bruke bildene. Det syns jeg ikke var nødvendig, men jeg sa at tillatelsen til å benytte bildene kun gjaldt denne ene gangen, og at jeg ville krediteres som fotograf (det var andre bilder i artikkelen som var tatt av avisens fotograf) Mine krav hadde de ikke noen problemer med, og bildene ble brukt i artikkelen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Du kan for eksempel beskjera bildet litt før publisering.  Då kan du dokumentera opphavsrett ved å visa fram originalen som det publiserte bilde er eit utsnitt av.

Jeg får lovlig tilgang på bilde A som jeg skal bruke i en annonse.

Hovedmotivet er ok men bildet trenger avmasking, fargejustering etc.

Bildet heter nå bilde B og er mitt. Eller???

Forøvrig er kartutsnittene som er limt inn her i dag ang. broen i Mossesundet, strengt tatt

ikke lovlig. Men jeg tror neppe kartleverandøren bryr seg noe særlig, da det er helt tydelig

at de kun er brukt som illustrasjon.

Ben

Dra det enda lenger: Hvis noen tar bilde av mitt hus eller bil/båt (uten personer) og legger ut dette til almenheten, kan jeg neppe nekte deg DET!! Hvis JEG derimot er tydelig med på bildet (og kanskje i en "uheldig" positur (ref. Borten i underbukse)) vil jeg garantert ha reagert :blush:

Og hva med alle båtbildene som legges ut her under "Årets merkeligste båt til salgs!!! " osv. :eek:

<{POST_SNAPBACK}>

Også om du tydelig er med på bildet, men at bildet har allmen interesse kan du neppe protestere på publiseringen av foto.

Jeg har 30 års bakgrunn som fotograf/journalist og vært i gjennom denne materien endel ganger.

Men i dette tilfelle hvor man "stjeler" et bilde som jeg har tatt til komersiellt bruk, ja da ville jeg sendt regning omgående. Rimelig pris: 500-1000.-.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hva synes dere jeg skal gjøre med det?

<{POST_SNAPBACK}>

Gjør dem høflig oppmerksom på at de har trampet ettertrykkelig over streken/i salaten og minn dem like høflig på at det faktisk er straffehjemmel i Åndsverkloven. Så kan du like høflig si at de tilgis mot ett års abonnement. Selv om ikke bladet er hva det en gang var (da det het Praktisk Småbåtliv), så er det verd å bytte retten til en gangs publikasjon mot et års abonnement.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Gjør dem høflig oppmerksom på at de har trampet ettertrykkelig over streken/i salaten og minn dem like høflig på at det faktisk er straffehjemmel i Åndsverkloven.  Så kan du like høflig si at de tilgis mot ett års abonnement.  Selv om ikke bladet er hva det en gang var (da det het Praktisk Småbåtliv), så er det verd å bytte retten til en gangs publikasjon mot et års abonnement.

<{POST_SNAPBACK}>

Kommer nok til å ta det på den måten du foreslår Skipper_Worse

Jeg komponerer en e-post senere i kveld. Får nok ikke noe svar før litt ut på dagen i morgen.

Nå skal jeg bort i gaten og male litt. Lover å holde dere oppdatert mht. resultatet.

Kjell :seeya:

Redigert av Kjell (see edit history)

Bortsett fra at det skal et uvanlig skarpt blikk til for å kjenne deg igjen på bildet (har artikkelen foran meg) så synes jeg du har grunn til å være litt forurettet her. Skipper Worse sitt råd i saken synes jeg er helt utmerket. All erfaring viser at måten man tar opp en slik sak på er avgjørende for utfallet. Vil tippe at du får noe positivt ut av en høflig henvendelse til Båtliv! La oss høre hva som skjer.

mvh

Jan S :smiley::smiley::wink:

Redigert av JanS/ m/y Gygra (see edit history)

Old fishermen never die - they only smell that way!

litt ot.

en annen ting som irriterer meg når det gjelder disse båtbladene med båtannonser, er at mange av båtene som er annonsert er solgt lenge før bladet kommer ut. :nono:

ringte på utallige annonser ifjor sommer, og traff da mange som hadde solgt båten opptil et år før bladet kom ut.

og de hadde vært oppring mange ganger, noe som selvfølgelig er meget irriterende. :headbang:

med vennlig

litt ot.

en annen ting som irriterer meg når det gjelder disse båtbladene med båtannonser, er at mange av båtene som er annonsert er solgt lenge før bladet kommer ut. :nono:

ringte på utallige annonser ifjor sommer, og traff da mange som hadde solgt båten opptil et år før bladet kom ut.

og de hadde vært oppring mange ganger, noe som selvfølgelig er meget irriterende. :headbang:

med vennlig

<{POST_SNAPBACK}>

Tror disse "Båter til salgs" bladene dør ut sakte men sikkert. Finn.no brukes mer og mer. Når det gjelder bil er Finn snart enerådene.

Tror disse "Båter til salgs" bladene dør ut sakte men sikkert. Finn.no brukes mer og mer. Når det gjelder bil er Finn snart enerådene.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig. Har hatt samme type opplevelse som andre, sett en interessant båt i ett av bladene, for bare å finne ut at den for lengst er solgt. Grusomt irriterende, du går og tenker «hmmm ... kanskje denne?» og så detter du pladask ned igjen ...

Ideen med bruktbåtblader var god da bladene kom, men se opp for at de etter hvert vil inneholde mindre og mindre attraktive båter. Internett er jo grensesprengende effektivt og mye raskere som kommunikasjonsmiddel.

Da jeg kjøpte Hangarskibet ved nyttårstider, var båten besiktiget (inkl reise Bergen-Stavanger/retur) og handelen i boks mindre enn 12 timer etter at annonsen ble lagt inn på baatnett.no.

Ideen med bruktbåtblader var god da bladene kom, men se opp for at de etter hvert vil inneholde mindre og mindre attraktive båter.  Internett er jo grensesprengende effektivt og mye raskere som kommunikasjonsmiddel.

<{POST_SNAPBACK}>

gentlemen!

"vi er på bølgelengde" :lol:

men, det hender j kjøper de allikevel, fordi det er så mye mer koselig med et båtblad, god stol og forfriskninger :cool: enn en datamaskin........

med vennlig

Er det så lett, det betyr vel at jeg kan beskjære litt av bildet jeg stjal og dermed har jeg opphavsretten til bildet. Det bildet jeg da publiserer er jo ikke likt "orginalen" jeg opprinnelig stjal bildet fra, men fra den nye "orginalen" jeg har hjemme, ergo så kan ikke den opprinnelige eieren dokumentere at dette nye beskjærte bildet opprinnelig er hans.

Nøkkelen er at rett opphavsmann har skore bort litt av bildet før første publisering. Ingen vil i ettertid kunna gjenskapa det som var utafor bildekanten på det publiserte bildet. At andre i ettertid bruker same metode, endrar ikkje på kven som har det største og opphavlege utsnittet av originalen.

Helt enig.  Har hatt samme type opplevelse som andre, sett en interessant båt i ett av bladene, for bare å finne ut at den for lengst er solgt.  Grusomt irriterende, du går og tenker «hmmm ... kanskje denne?» og så detter du pladask ned igjen ...

Ideen med bruktbåtblader var god da bladene kom, men se opp for at de etter hvert vil inneholde mindre og mindre attraktive båter.  Internett er jo grensesprengende effektivt og mye raskere som kommunikasjonsmiddel.

Da jeg kjøpte Hangarskibet ved nyttårstider, var båten besiktiget (inkl reise Bergen-Stavanger/retur) og handelen i boks mindre enn 12 timer etter at annonsen ble lagt inn på baatnett.no.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan bare bekrefte at mange meglere er dårlige til å fjerne båter som er solgt :headbang:

Prøver kanskje å skape et bilde av at de har mange båter til salgs :wink:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Hei igjen dere

Ja, da har jeg fått svar fra en ansatt i Båtliv vedr. bruk av mitt bilde (Nidelv 24) i siste utgave av bladet.

Jeg sendte dem en e-post med følgende ordlyd:

> Hei

>

> Ble i går tipset av en kollega, om at det var bilde av meg selv og min

> Nidelv 24 i siste utgave av bladet Båtliv.

> Bildet er å finne under parolen: ”Bli med å kåre tidenes beste, norske

> motorbåt!”

> Det bildet jeg snakker om er dette:

> Dette bildet er tatt av min bror Svein Borgsjø på oppdrag fra meg selv.

>

> Bildet har jeg lagt ut på min webside http://www.borgsjo.no/photo.htm

>

> Nederst på forsiden av min webside Kjersti og Kjells hjemmeside står det følgende

> tekst:

> Sidene er laget av Kjell T. Borgsjø

> Copyright © 2002 [Kjell T. Borgsjø]. Med enerett.

>

> Jeg synes det er veldig hyggelig at dere fant bildet så bra at det

> kunne representere båttypen Nidelv 24 i en slik kåring.

>

> Men dere har vel trampet litt i baret her. Bildet dere bruker er

> hentet fra min webside uten tillatelse fra meg.

> Tillater meg å minne om:

> LOV 12 MAI NR. 2 1961

> Lov om opphavsrett til åndsverk. Åndsverkloven § 1.

> Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket.

> Med åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige eller

> kunstneriske verk av enhver art og uansett uttrykksmåte og

> uttrykksform, så

> som: pkt 6) fotografiske verk

> Se også § 43a

> Jfr. § 54

>

> Jeg er villig til å tilgi deres overtramp mot følgende godtgjørelse:

>

> 1 stk. gratis årsabonnement på bladet Båtliv til fotografen Svein

> Borgsjø, Slevik Platå 125, 1621 Gressvik

> 1 stk. gratis årsabonnement på bladet Båtliv til meg selv Kjell T.

> Borgsjø,

> Åmålveien 47, 1440 Drøbak

> Siste utgave av bladet Båtliv hvor det aktuelle bildet er brukt, fritt

> tilsendt.

> 1 stk. eksemplar av bladet Båtguiden fritt tilsendt.

>

> Samt en unnskyldning for deres overtramp.

>

> Hadde dere bare spurt meg på forhånd ville jeg ikke hatt noen

> betenkeligheter med og sagt ja til å la dere benytte det aktuelle

> bildet.

> Ber om snarlig tilbakemelding.

>

> Vennlig hilsen

> Kjell T. Borgsjø

Svaret var utrolig enkelt. Alt for enkelt spør du meg.

Her er svaret:

Sitat

Hei Kjell

Jeg beklager at jeg brukte et bilde tatt av deg.

Men jeg er nok ikke den eneste. Bildet fant jeg i en salgsannonse på nettet.

Håper du og din fotografvenn vil kose dere med en årgang av Båtliv.

Axel Nissen-Lie

På 11. feb. 2005 kl. 09.21 skrev post@batliv.com:

Sitat slutt

Egentlig er jeg fornøyd, og er smigret over at bildet fra hjemmesiden min var verdig til å representere alle de tusen Nidelv 24 som finnes.

Få høre litt hva dere andre her mener.

Kjell

Redigert av Kjell (see edit history)

gentlemen!

"vi er på bølgelengde" :lol:

men, det hender j kjøper de allikevel, fordi det er så mye mer koselig med et båtblad, god stol og forfriskninger  :cool:          enn en datamaskin........

med vennlig

<{POST_SNAPBACK}>

Samme som deg. Kjøper bladene for å se hva som tilbys. Koslig stoff hvor man ser båtene i fred og ro fra go.stolen. Dukker stadig opp båter som man har lyst på.

Svaret var utrolig enkelt. Alt for enkelt spør du meg.

Her er svaret:

Sitat

Hei Kjell

Jeg beklager at jeg brukte et bilde tatt av deg.

Men jeg er nok ikke den eneste. Bildet fant jeg i en salgsannonse på nettet.

Håper du og din fotografvenn vil kose dere med en årgang av Båtliv.

Axel Nissen-Lie

På 11. feb. 2005 kl. 09.21 skrev post@batliv.com:

Sitat slutt

Egentlig er jeg fornøyd, og er smigret over at bildet fra hjemmesiden min var verdig til å representere alle de tusen Nidelv 24 som finnes.

Få høre litt hva dere andre her mener.

Kjell

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er enig i at Nissen-Lie tar for enkelt på det. Han har ikke noen mer rett til å bruke et bilde fra en annonse. Og det vet han utmerket godt. Og ikke minst siden Båtliv selv viser en lite smidig holdning til "ufarlig" (og kanskje med positiv markedseffekt) bruk av artikler o.l. fra bladet burde de feie for egen dør og være nøye på å overholde gjeldende regler.

Når det er sagt synes jeg 2 stk abb. på Båtliv er relativt generøst, selv om det reelt sett ikke koster dem noe mer enn distribusjonen. (eller skal det forstås som 1 stk på deling? - heller ikke det er urimelig). Det er jo prinsippet mer enn betalingen.

Så får vi håpe kvaliteten på bladet tar seg opp. Jeg er selv abb. - under sterk tvil. Mye av det som skrives der er veldig dårlig. Særlig de såkalte testene er håpløse. F.eks. i siste nr. en test av Forbina 40 uten noe som helst teknisk informasjon, priser eller annet. Kun noen generelle skriverier og bilder. Og det til tross for at testen trolig var gjort i samarbeid med Vi Båtägare, som presenterte det som en sammenligning mellom Forbina 40 og NordWest 390 (en kunne se at minst ett bilde var tatt samtidig). Vi Båtägare klarte i hvert fall å få med en faktaboks samt adskilling mer beskrivelse av +/- ved båtene. En digresjon, men jeg måtte bare få sagt det. :smiley:

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Hei.

Da jeg driver Sagaforumet, samler jeg stadig stoff om disse fantastiske båtene. Har brukt en del bilder fra annonser med godkjenning fra anonnsøren (håper ikke han har "stjælt" de fra annet sted). Har også fått godkjenning til å legge ut artikkelen om meg selv og båten min fra "Båtliv" i PDF format. En 15år gammel pdf versjon av en artikkel i "Båtmagasinet" har jeg fått midlertidig tillatelse til også å legge ut i samme format. Denne må imidlertid fjernes når "Båtmagasinet" gjør alle sine artikler tilgjengelige (mot betaling) elektronisk.

Men så var det en artikkel i "Vi Båtägare" nr.1 2005 om Saga-båtenes historie jeg også gjerne skulle scannet og lagt ut. Men kan jeg gjøre det?

I bladet står dette:

Bilde

Dersom jeg oppgir kilde og i og med at det ikke er i "næringsvirksomhet", burde det vel være OK, - eller hva?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Da jeg driver Sagaforumet, samler jeg stadig stoff om disse fantastiske båtene. Har brukt en del bilder fra annonser med godkjenning fra anonnsøren (håper ikke han har "stjælt" de fra annet sted). Har også fått godkjenning til å legge ut artikkelen om meg selv og båten min fra "Båtliv" i PDF format. En 15år gammel pdf versjon av en artikkel i "Båtmagasinet" har jeg fått midlertidig tillatelse til også å legge ut i samme format. Denne må imidlertid fjernes når "Båtmagasinet" gjør alle sine artikler tilgjengelige (mot betaling) elektronisk.

Men så var det en artikkel i "Vi Båtägare" nr.1 2005 om Saga-båtenes historie jeg også gjerne skulle scannet og lagt ut. Men kan jeg gjøre det?

I bladet står dette:

Bilde

Dersom jeg oppgir kilde og i og med at det ikke er i "næringsvirksomhet", burde det vel være OK, - eller hva?

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette høres greit ut Lars.

I disse tider med smøreturer og annet viss-vass er det best å ha tunga i rett munn. :lol:

Hei.

I bladet står dette:

Bilde

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Lars H

Den der er i grenseland. Med 30 års erfaring fra pressen er mitt råd å sende en hyggelig forespørsel til bladet. Sitat-rett har du uten videre, men ikke mer enn noen linjer. (Selv har jeg f.eks sitert konklusjonen i Båtmagasinets bruktbåttest av Nidelv 28 på min hjemmeside, men jeg linker til resten av undersøkelsen.)

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Tror også du er i en gråsone her, Lars men jeg ville heller valgt å legge det ut først og så opplyse om jeg har gjort det. Spør man er det lett å få nei, fordi den som svarer ikke gidder å sette seg skikkelig inn i saken, men har man lagt det ut, må de ta seg bryet med å undersøke, skrive en klage osv hvis det er viktig for dem.

Tror også du er i en gråsone her, Lars men jeg ville heller valgt å legge det ut først og så opplyse om jeg har gjort det. Spør man er det lett å få nei, fordi den som svarer ikke gidder å sette seg skikkelig inn i saken, men har man lagt det ut, må de ta seg bryet med å undersøke, skrive en klage osv hvis det er viktig for dem.

<{POST_SNAPBACK}>

Utfra prinsippet om at det er enklere å få tilgivelse enn tillatelse...! :wink:

Jeg tror vel at du er innenfor så lenge websiden din er ikke-kommersiell, men det kommer vel an på hvor mye du har tenkt å legge ut også. Kortere sitater vil alltid være greit (tenk bare på hvordan Nettavisen opererer...), men saken vil forandre seg etterhvert som det fratar folk behovet for å kjøpe bladet i kiosken.

Så får vi håpe kvaliteten på bladet tar seg opp. Jeg er selv abb. - under sterk tvil. Mye av det som skrives der er veldig dårlig. Særlig de såkalte testene er håpløse.

<{POST_SNAPBACK}>

Enig i dette, kvaliteten på Båtliv gikk ned da østlendingene overtok og alt det praktiske forsvant ... Man får jo håpe at det kommer seg men nytteverdien skal det en god del til før de får tilbake der den var. Ang testene kan både Båtliv og Båtmagasinet lære litt av MBY og MBM.

Tenker jeg går for tilgivelse jeg. Men jeg venter til neste nummer av bladet er i salg. Det er tross alt 5 sider(!) det er snakk om. Og kanskje jeg kun skal legge ut 1. side av artikkelen, men opplyse om at interesserte jo kan kontakte meg for å få resten av artikkelen jeg mener om hvor de kan få tak i bladet? :blush: Jeg får tenke litt videre.

Uansett venter jeg med å scanne til imorgen. Da får jeg min nye Canon CanoScan LiDE 80 USB2 scanner. Min gamle Mustek Scan Express 12000P for parallellprt begynner å synes noget treg.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...