Jump to content

Ekspedisjon: Oslo -> Skien med gammel skøyte. Trenger tips!


uberleif

Recommended Posts

Hei hå,

 

Har med god hjelp fra et medlem her på baatplassen.no fått start på min gamle Deutz fra 1958, og har planer om å kjøre min også gamle skøyte fra Oslo til Skien. Skuta er ikke klar for seil, så det blir motor hele veien(om den holder koken). Planen er å sette ut fra Oslo til mandag og ha en overnatting et sted ute i Oslofjorden, for så å gå inn til Skien neste dag. Er ikke helt sikker på marsjfart på skuta, men ser for meg en 6-7 knop, så da burde det gå greit.

 

Det jeg lurer på er om noen har noen tips til ankringsplasser, eller aller helst brygge eller bøye som er sånn noenlunde på veien? Også tips til andre steder det er greit å legge til mottaes med takk, da jeg ønsker å alltid ha noe i nærheten om motoren takker for seg. Jeg har bare vært i Oslofjorden ved en anledning for mange år siden og er lite kjent. Har fra kart sett meg ut Måkerøy-kilen/tangen som en mulig ankringsplass, noen som har noe kjennskap til dette stedet?

 

Er relativt uerfaren med manøvrering av en båt på denne størrelsen, så som sagt steder det er lett å komme til ønskes. Båten er 43 fot, og stikker vel en rundt 2,5 meter. I tillegg har jeg behov for å fylle tank og kanner, så hvor er beste sted i nærheten av Killingen/Bygdøy å tanke opp?

 

Alle svar settes pris på, og også andre generelle råd er velkomne.

Link to post

Hvorfor overnatting? Oslofjorden er kjedelig, og kan være grei å gjøre unna med nattseilas. Dra litt utpå mandag kveld, så er du ved nøtterøy/tjøme akkurat i tide til å kjøpe frokost på Kiwi i vrengensundet.

 

Man bør være to riktignok, så det går an å sove litt på skift.

 

Ellers er det de samme tipsene som vanlig: Nødutstyr(Alt fra redningsvest til VHF), reservedeler til motor(remmer, filter), RS medlemskap, navigasjonsutstyr og kart.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Håper dere får en flott tur. Mitt tips er vel å ha med ekstra lensepumpe som går på bensin, og tilstrekkelig brannslukningsaparat. Ta det som en tur, og kos deg. Vedrørende størrelsen på båten er ikke det noe problem da du har ført annen båt før. Ta deg bare veldig god tid når du skal legge til, da denne sansynlig har litt lengre stopplengde enn hva du er vandt med fra før. Øv deg gjerne litt på å legge deg til ved en bøye e.l. Øvelsen går ut på å legge seg til ved å få bøya ca midtskips, og øv deg på å legge nesa på skuta på den samme bøya. Sjekk også ut hvordan skuta oppfører seg når du bakker. Jeg mistenker at du har liten manøvreringsevne mot babord, da hekken din vil gå mot styrbord pga propellvridningen. Om så er tilfelle, så kan du også øve på å "snu på femøringen". Det går ut på å tørne båten rundt egen akse mens du egentlig ligger i ro. Gi fullt ror mot babord,sett båten i gir forover, for så og gi bakk. . Ikke er det bare lærerikt å kjenne på hvordan skuta oppfører seg, morsomt er det jo au. Gutter er gutter osv ;-)

 

Øv på disse tingene underveis, så slipper du stresset med å finne ut hvordan skuta oppfører seg når du skal legge til. Jeg for mitt vedkommende synes det er lettere å manøvrere en stor båt enn en liten en. Tommelfingerregelen min er å bruke god tid. Dette går helt sikkert fint. Ha en flott tur!!! :-)

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
...., da hekken din vil gå mot styrbord pga propellvridningen. .....

 

Det er vel ikke helt sikkert, med mindre du kjenner båten fra før?

Men resten av dine betraktninger er jeg helt enig med :smiley:

 

Ellers ville jeg vel anbefale at man forsøkte å sjekke tanken før avgang, for noen ganger finnes vanvittig mye gørr i tanker som "nettopp er rengjort" :saint:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Det er vel ikke helt sikkert, med mindre du kjenner båten fra før?

Men resten av dine betraktninger er jeg helt enig med :smiley:

 

 

Nei Poseidon, jeg kjenner ikke båten fra før, derav begrensningene "mistenker", samt " om så er tilfelle" Men jeg ser at det jeg skrev raskt kan misoppfattes med en påstand om at slikt er det! :smiley:

 

Hovedsaken for meg er å øve meg litt i ukjente båter om de er store og tunge. Da vet man litt mer om skutas diverse særegenheter før en skal manøvrere i trangt farvann og når man skal legge til, og så har man litt lavere puls de første gangene man f.eks skal legge til

Ingen båter oppfører seg jo likt.

 

Jeg regner med at dette er tanker som støttes av skipperen på kystskipperskolen :smiley:

 

redigert: Og mens jeg først har ordet, så ønsker jeg å minne trådstarter om at en hentetråd full av bilder ikke er å forakte. :yesnod: Ta med kamera!

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Nei Poseidon, jeg kjenner ikke båten fra før, derav begrensningene "mistenker", samt " om så er tilfelle" Men jeg ser at det jeg skrev raskt kan misoppfattes med en påstand om at slikt er det! :smiley:

Da er vi helt enige igjen!

For sjansen er vel sånn ca 50/50 for at den slår den ene eller andre veien ved bakking.

Budskapet må være å gi seg god tid og prøve seg frem blant solide kaier, helst ikke i småbåthavner med masse sårbar plastikk.

...... Og mens jeg først har ordet, så ønsker jeg å minne trådstarter om at en hentetråd full av bilder ikke er å forakte. :yesnod: Ta med kamera!

Tiltredes!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

 

Budskapet må være å gi seg god tid og prøve seg frem blant solide kaier, helst ikke i småbåthavner med masse sårbar plastikk.

 

 

Spesielt ikke der nei :lol: Men for all del, en kondemnert plastbåt med cognacterasse og ikke altfor store knusningsskader er vel ikke helt å forakte. I så fall så henstilles det instendig trådstarter om å si i fra hvor øvelsen vil finne sted, og helst litt før så jeg kan ta en prat med min bank først for oppkjøp av forutnevnte båt med knusningsskader. :lol:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post

Takk for svar!

 

Hvorfor overnatting? Oslofjorden er kjedelig, og kan være grei å gjøre unna med nattseilas. Dra litt utpå mandag kveld, så er du ved nøtterøy/tjøme akkurat i tide til å kjøpe frokost på Kiwi i vrengensundet.

 

Man bør være to riktignok, så det går an å sove litt på skift.

 

Ellers er det de samme tipsene som vanlig: Nødutstyr(Alt fra redningsvest til VHF), reservedeler til motor(remmer, filter), RS medlemskap, navigasjonsutstyr og kart.

 

Hehe, det høres bra og problemfritt ut, men grunnen til at jeg vil unngå nattseilas er at det blir så mye mer stress dersom det først skulle skje noe med motor. I tillegg har jeg bare ved noen få anledninger gjort nattseilas før, og føler meg desverre ikke helt komfortabel med det på en tur som det her.. Øvrig er det meste i boks, bortsett fra reservedeler, det har vist seg litt vanskelig... men kan også hende det bare er jeg som ikke har lett godt nok:P

 

Håper dere får en flott tur. Mitt tips er vel å ha med ekstra lensepumpe som går på bensin, og tilstrekkelig brannslukningsaparat. Ta det som en tur, og kos deg. Vedrørende størrelsen på båten er ikke det noe problem da du har ført annen båt før. Ta deg bare veldig god tid når du skal legge til, da denne sansynlig har litt lengre stopplengde enn hva du er vandt med fra før. Øv deg gjerne litt på å legge deg til ved en bøye e.l. Øvelsen går ut på å legge seg til ved å få bøya ca midtskips, og øv deg på å legge nesa på skuta på den samme bøya. Sjekk også ut hvordan skuta oppfører seg når du bakker. Jeg mistenker at du har liten manøvreringsevne mot babord, da hekken din vil gå mot styrbord pga propellvridningen. Om så er tilfelle, så kan du også øve på å "snu på femøringen". Det går ut på å tørne båten rundt egen akse mens du egentlig ligger i ro. Gi fullt ror mot babord,sett båten i gir forover, for så og gi bakk. . Ikke er det bare lærerikt å kjenne på hvordan skuta oppfører seg, morsomt er det jo au. Gutter er gutter osv ;-)

 

Øv på disse tingene underveis, så slipper du stresset med å finne ut hvordan skuta oppfører seg når du skal legge til. Jeg for mitt vedkommende synes det er lettere å manøvrere en stor båt enn en liten en. Tommelfingerregelen min er å bruke god tid. Dette går helt sikkert fint. Ha en flott tur!!! :-)

 

Det er bra gjetta, for jeg har så og så ingen manøvreringsevne mot babord... Den trekker veldig mot styrbord. Men har fått prøvd meg litt og det skal gå greit: >

 

Det er vel ikke helt sikkert, med mindre du kjenner båten fra før?

Men resten av dine betraktninger er jeg helt enig med :smiley:

 

Ellers ville jeg vel anbefale at man forsøkte å sjekke tanken før avgang, for noen ganger finnes vanvittig mye gørr i tanker som "nettopp er rengjort" :saint:

 

Tanken ser bortimot ut som den er umulig å åpne, men jeg skal gjøre et forsøk. Slettes ikke umulig det finnes groms der;P

 

Ellers noen tips til ankringsplass, og/eller et sted jeg kan fylle tanken før avreise?

Link to post

Du er vel et stykke uti oslofjorden før det blir aktuellt å ta kvelden, gjestehavna i Drøbak er kanskje en mulighet? Ikke sikker på hvor det er lurt å fylle tanken, vært i Oslo med båt én gang, da fylte jeg på Lindøya, men ser for meg at man sikkert kan få billigere pris andre steder.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Du kan fylla på hos Tim på Killingen føre avresan.

 

Kjekt! Ante ikke at det var muligheter for fylling der, men tror jeg hørt navnet Tim :p

 

Grindholmen i Vrengensundet er en grei ankringsplass. Blir vel omtrent på halvveien.

 

Japp, det blir der om vi kommer så langt.. Ser bra ut : > Bare ikke det blir storm nå så er jeg fornøyd..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...