Jump to content

Koble bryter på tenningsmagneten?

MarexSuncab_FD

Recommended Posts

Har fått meg en ny magnet fra Marna. Motor har i midlertid stått i oppvarmet garasje i over 5 år før den nå skal monteres.

Må magneten er det koblet en kabelsko. I tillegg er det på innsiden av motorkassen en bryter (ELKO - strømbryter, men alikavel) og denne har to ledninger ut. Den ene skal nok inn på den ledige kabelskoen (se bilde), men den andre er jeg usikker på. Ut i fra lengden på ledningen virker det som den skal i nærheten av den andre kabelskoen for å få en lukket krets.

Lurer på om den andre enden skal kobles på der hvor tennkluggpabelen kommer (altså den litte skruen på bilde).

Et annet sprøsmål, er det noen som vet om magneten står i høy eller lav tenning nå?

bilde.jpg

Mht høy- og lavtenning.

Drei motoren sakte den riktige veien med sveiven.

Se hvilken vei magneten da roterer.

Hvis du beveger hendelen samme vei som rotasjonen får du senere tenning, dvs lavtenning.

Hvis du beveger hendelen motsatt vei av rotasjonen får du tidligere, dvs høyere tenning.

Så enkelt og så logisk er det - forutsatt at jeg fikk forklart det på en forståelig måte . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

På de gamle tre-loddebåtene med Marna brukte en oftest en 6-8 cm ledningsstubb på "kabelskoskruen".

Avisolert et par cm i andre enden, når en skulle stoppe presset en bare denne enden med en finger i godset på magneten.

Med bryter vil jeg tippe en ny kabelsko under en av skruene som holder lokket på plass vil gjøre susen.

Mvh

Kaldfisk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...