MarexSuncab_FD Startet 29.August.2012 Del på Facebook Startet 29.August.2012 Har fått meg en ny magnet fra Marna. Motor har i midlertid stått i oppvarmet garasje i over 5 år før den nå skal monteres. Må magneten er det koblet en kabelsko. I tillegg er det på innsiden av motorkassen en bryter (ELKO - strømbryter, men alikavel) og denne har to ledninger ut. Den ene skal nok inn på den ledige kabelskoen (se bilde), men den andre er jeg usikker på. Ut i fra lengden på ledningen virker det som den skal i nærheten av den andre kabelskoen for å få en lukket krets. Lurer på om den andre enden skal kobles på der hvor tennkluggpabelen kommer (altså den litte skruen på bilde). Et annet sprøsmål, er det noen som vet om magneten står i høy eller lav tenning nå? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Hvis jeg ikke husker helt feil er det til og stoppe motoren. Kobler du en ledning fra den kabelskoen og til gods på motoren så stopper den. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Poseidon Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Helt enig med Kalle74. Det er nok "Stoppen" som ligger der. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
MarexSuncab_FD Svart 29.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2012 Hmm, hele motoren er jo lakkert. Er magnethuset eller klemringen rundt gods nok? Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Det må du jo finne ut med å skru ut en skrue og pirke vekk litt maling? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Mht høy- og lavtenning. Drei motoren sakte den riktige veien med sveiven. Se hvilken vei magneten da roterer. Hvis du beveger hendelen samme vei som rotasjonen får du senere tenning, dvs lavtenning. Hvis du beveger hendelen motsatt vei av rotasjonen får du tidligere, dvs høyere tenning. Så enkelt og så logisk er det - forutsatt at jeg fikk forklart det på en forståelig måte . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Kaldfisk Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 På de gamle tre-loddebåtene med Marna brukte en oftest en 6-8 cm ledningsstubb på "kabelskoskruen". Avisolert et par cm i andre enden, når en skulle stoppe presset en bare denne enden med en finger i godset på magneten. Med bryter vil jeg tippe en ny kabelsko under en av skruene som holder lokket på plass vil gjøre susen. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.