WGM36 Startet 29.August.2012 Del på Facebook Startet 29.August.2012 Hei. Har to 290 dp drev på min gm36, hadde tidligere Scirocco med to bravo 2 drev. Bravo dreva var en drøm å manøvrere med, kunne jo gå sidelengs ved bruk av baugpropell. 290 dp dreva er ikke i nærheten, virker som skyvet de har fremover er veldig mye større en det er bakover. Vet båten er lengre, men kan vel umulig bli så stor forskjell. Eller?? Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Grand mistral er lenger og gjør nok mere motstand mot å gå sidelengs enn en scirocco. Den er også tyngre og da kan det kjennes som det er mindre kraft i bakk. Gi litt gass så er det krefter nok er min erfaring. Mange med diesel og duoprop opplever at det er i overkant mye skyv på tomgangsturtall. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Så lenge man snakker om dobbeltinstallasjon og manøvrering ønsker man den vridningen/ prop-walk en singelpropeller gir. Det vanlige er RH på SB side og LH på BB side. En RH propell trekker mot BB i bakk. Dette i tillegg til at propellen sitter til høyre for båtens senterlinje gjør at det er meget lett og rotere båten rundt sin egen akse. Har man en baugpropell som er sterk nok til å holde igjen går man sidelengs med god autoritet. På duopropp derimot oppveier de to kontraroterende propellene på samme aksel mesteparten av denne prop-walk effekten og det eneste du sitter igjen med er fordelen av at motorene sitter på hver side av senterlinjen. Derfor har du mye mindre kraft på å vri hekken med en motor forover og en i bakk. Derfor er det om man har lært seg teknikken vesentlig enklere å manøvrere en to-motors båt med aksler eller singelpropeller på drev kun ved bruk av motorene, enn med 2 x DP drev. 32 eller 37 har ingenting å si i dette tilfellet. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
BjornLie Svart 31.August.2012 Del på Facebook Svart 31.August.2012 En liten kommentar. Har selv to motorer med drev og DP. Har erfart at ved dreining av båt hvor motorene kjøres hver sin vei så gir det større effekt hvis man i tillegg svinger den veien man ønsker båten skal rotere. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.