Jump to content

Singel propp vs duo propp når det gjelder bakking.


WGM36

Recommended Posts

Hei.

Har to 290 dp drev på min gm36, hadde tidligere Scirocco med to bravo 2 drev.

Bravo dreva var en drøm å manøvrere med, kunne jo gå sidelengs ved bruk av baugpropell.

290 dp dreva er ikke i nærheten, virker som skyvet de har fremover er veldig mye større en det er bakover.

Vet båten er lengre, men kan vel umulig bli så stor forskjell.

Eller??

 

Mvh Terje

Link to post

Så lenge man snakker om dobbeltinstallasjon og manøvrering ønsker man den vridningen/ prop-walk en singelpropeller gir.

 

Det vanlige er RH på SB side og LH på BB side. En RH propell trekker mot BB i bakk. Dette i tillegg til at propellen sitter til høyre for båtens senterlinje gjør at det er meget lett og rotere båten rundt sin egen akse. Har man en baugpropell som er sterk nok til å holde igjen går man sidelengs med god autoritet.

 

På duopropp derimot oppveier de to kontraroterende propellene på samme aksel mesteparten av denne prop-walk effekten og det eneste du sitter igjen med er fordelen av at motorene sitter på hver side av senterlinjen. Derfor har du mye mindre kraft på å vri hekken med en motor forover og en i bakk.

 

Derfor er det om man har lært seg teknikken vesentlig enklere å manøvrere en to-motors båt med aksler eller singelpropeller på drev kun ved bruk av motorene, enn med 2 x DP drev.

 

32 eller 37 har ingenting å si i dette tilfellet.

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...