toholthe Startet 29.August.2012 Link til dette innlegget Startet 29.August.2012 Som tittelen sier har jeg problemer med at jeg ofte må trykke flere ganger på startbryteren før starteren drar rundt. Det har vært sånn siden jeg kjøpte båten, men ønsker å fikse det. Snakka med en annen fyr i havna med samme motor og samme problem. Noen som vet hva dette kommer av? Motoren ble bytta i 2003, men tror startpanelet er eldre. T Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.August.2012 Link til dette innlegget Svart 29.August.2012 Har samme motor som også ble satt inn i 2003. Også hos meg er startpanelet ut til å være eldre enn det, slitt, helt basic med tre lamper, startknapp og nøkkel. Dog skal panelet ha vært nytt i 2003 ifølge en som kjente datidens eier.... Uansett, jeg har ikke trøbbel med startknappen, men har du tittet bak panelet og sett etter om at koblingene er fine, uten eiring mm? Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Hadde samme/liknende problem på min Yanmar 3GMF. Vet ikke om du har samme bryterpanel som meg, men jeg åpnet opp startknappen, dynket den godt med oksiderens fra Biltema - http://www.biltema.n...ksidrens-36523/ lot det tørke, satte sammen og problemet var løst ( iallefall har den fungert helt fint siden i vår ). Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Hadde samme problem på min 3GM30D. Ledningstrekket gitt fra motor tilbake til startpanel og så frem til motor igjen. Ganske langt strekk mhp den starttrømmen som må til for å dra startmotor rundt. Målte strømmen og fant ut at mye effekt forsvant på "veien". Koblet om og benyttet et ordinært Biltema rele slik at den kun var strømmen for å koble selve releet som mått gå den lange veien. Fungerte bra etter denne modifikasjon. Releet kostet ca 40,- Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Har samme "problemet" på vår 2GM20. Trodde ikke det var en feil, men en innlagt forsinkelse for å sikre nok spenning til starter. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 31.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 (redigert) Skjønner ikke helt "forsinkelse". Blir vel ikke noe mer spenning an den grunn. Ingen gløding på denne motoren. Redigert 31.August.2012 av toholthe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 31.August.2012 Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 Ta en titt bak panelet....det er nå ihvertfall første sjekkpunkt. Tror jeg skal ta en tit bak mitt eget for å se hvordan ståa er. Forebygge e alltid bedre enn reparere... Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Skjønner ikke helt "forsinkelse". Blir vel ikke noe mer spenning an den grunn. Ingen gløding på denne motoren. Så feil kan man ta. Tok egentlig dette for gitt siden vi relativt konsekvent går start ved å vente rundt 20 sek før vi trykker. Blir en runde oksidrens. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Jeg vil tro at det brente kontakter i startreelet. Jeg har hatt dette problemet i 23 år på min Yanmar. Må ofte trykke en to tre ganger før starteren begynner å dra rundt. Syns ikke det er noe stort problem, så derfor har jeg ikke gjort noe med det. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Magne A. Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Har en 3HM35 og denne er også slik, en sjelden gang må jeg trykke startknappen to ganger, har også en formening om at det er knappen som gir litt for dårlig kontakt, ikke noe problem, det har ikke endret seg de årene jeg har hatt den.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.