Jump to content

Noen erfaring med justere opp effekt i Yanmar 6LYA-STP 340hk

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Hei!

Eg har montert en 1999model yanmar på 340 hk i gammel båt. Den yter 340 Ahk. Eg har BW gear så det er sikker litt midre hk på aksel.

Eg mangler 300 omdreininger for å få max. Motor kryper så vidt over 3000 o/min.

En bekjent som jobber mye med dieselmotorer meinte det måtte være meir fornuftig å justere opp motor litt, en å begynne å forske på lettere propell.

Noen som har erfaring med å justere opp slike motorer?

Fordeler og ulemper ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg har samme motor i en Nordwest 900 og topper 3350 r\min på max. Disse motorene er oppført med 340 aksel hester. Det vil si at de har tatt bort tapet som gearkassen medfører. Disse motorene har 370 HK på veiven.Jeg mener at motorene som yter mere (3ly) har en annen topp( 24 ventiler) og det kan godt hende at det er gjort andre forandringer.

Å justere disse ved å tilføre mere diesel ville jeg ikke gjort før jeg var sikker på at man har kontroll på bla eksostemp, motortemp o.l.Man må også tenke på at ved en større belastnig i motoren, vil medføre redusert levetid på den. Så jeg ville heller montert riktig propell, slik at anbefalt turtall oppnås.

Så ville jeg kjørt en tur og tenkt på hvor deilig det er på vannet :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...