Sjeldenutpå Startet 30.August.2012 Link til dette innlegget Startet 30.August.2012 Hei! Eg har montert en 1999model yanmar på 340 hk i gammel båt. Den yter 340 Ahk. Eg har BW gear så det er sikker litt midre hk på aksel. Eg mangler 300 omdreininger for å få max. Motor kryper så vidt over 3000 o/min. En bekjent som jobber mye med dieselmotorer meinte det måtte være meir fornuftig å justere opp motor litt, en å begynne å forske på lettere propell. Noen som har erfaring med å justere opp slike motorer? Fordeler og ulemper ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Power by Yanmar Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Jeg har samme motor i en Nordwest 900 og topper 3350 r\min på max. Disse motorene er oppført med 340 aksel hester. Det vil si at de har tatt bort tapet som gearkassen medfører. Disse motorene har 370 HK på veiven.Jeg mener at motorene som yter mere (3ly) har en annen topp( 24 ventiler) og det kan godt hende at det er gjort andre forandringer. Å justere disse ved å tilføre mere diesel ville jeg ikke gjort før jeg var sikker på at man har kontroll på bla eksostemp, motortemp o.l.Man må også tenke på at ved en større belastnig i motoren, vil medføre redusert levetid på den. Så jeg ville heller montert riktig propell, slik at anbefalt turtall oppnås. Så ville jeg kjørt en tur og tenkt på hvor deilig det er på vannet :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Ikke bare det, men 6LY2 og 6LY3 har også 1 liter større slagvolum. Ellers enig med deg, Ikke tukle med motoren. Få heller justert propellen ned en tomme eller 2 på stigningen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Eg skal uansett inn med eksostemperaturmåler. Planen har vel vert heile tida, å justere propellen. Men som sagt så var det denne bekjente som virka veldig trygg på det han fortalte om å justere. Nei det er klart levetid er viktig. Eg orker ikkje igjennom ennå eit motorskift på nokre år Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.