Jump to content

Hva misliker du med J42?

norwette

Recommended Posts

Nå har det seg sånn at jeg har forelsket meg fullstendig i J42:

http://www.jboats.com/j42/

Her er en link til en som er til salgs:

http://www.yachtworld.com/boats/2001/J-Boats-J-42-2218143/South-Freeport/ME/United-States

Jeg frykter at jeg i forelskelsesrusen ikke klarer å se noe negativt med denne båten, så fyr løs. Jeg vil høre hva dere erfarne båtfolk ser og som dere ikke liker.

Mitt bruk er de første 5 årene som turseiler (og diverse regattaer kanskje), og deretter til å krysse større strekninger (hjem til Norge på ferie over Atlanteren). Mine største bekymringer er at båtene ikke er nye lenger og at kjølen muligens er litt for dyp for det området jeg seiler i til daglig. Her seiler de fleste med shoal keel.

Jeg har desverre veldig liten seilerfaring men kjøpte nylig en jeanneau 42ds og utfra bildene av j42 så er jeg ikke tvil om at jeg gjorde det rette valget for vår del.

Vi kjøpte en 2006 som er utrustet for lengre seilaser med masse utstyr men til en del lavere pris en den j42 du viser til. Båten vår egner seg sikkert ikke til regattaer men det er heller ikke vårt formål, vi er kun turseilere.

Det jeg ser av bildene av j42 er en trang cockpit med særdeles lite turkomfort, eldre design på interiør men sikkert av bedre kvalitet?

Ligger en Jeanneau 42 DS i kroatia med "Shallow keel" som jeg var på nippet til å kjøpe selv. (det bare passet bedre med fly for å se på båt i Barcelona i stedet)

Men igjen jeg er sikkert blindet av fornøydhet ved egen båt.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Er vel ikke så mye å ikke like med J42 utover at skrogformen er en tanke arkaisk.

Riggen er derimot moderne nok, ser ut som den kunne hatt selvslående fokk. Byssa er laget for å brukes i mye sjø, men jeg ville kanskje hatt benk der vasken er og omvendt slik at man kunne brukt plassen til avlastning når man sitter ved kartbordet.

Ser ut som rormann liker å sitte i le og styre på bildene. Kanskje fordi underlaget blir for skrått i lo sånn at man sklir, syns det er bedre når det skrår mer utover, slik at man kan sitte på tilnærmet vannrett underlag i lo når båten krenger. Antagelig kan man bare sette beinet mot pidestallen så er problemet løst.

Kunne kanskje vært plass til fire vinduer på hver side? Kunne man klart seg med ett stort bad/wc når det bare er fire køyeplasser og fått det mer romslig? Mangler det noe å gripe fatt i på vei opp/ned fra/til salong? Det er jo masse å holde seg fast i ellers under dekk.

Syns det ser ut som en meget pen og sjødyktig båt hvor det er lagt ned mye omtanke i funksjonalitet under havseilas. Ikke noe å lure på dette :-)

jeanneau 42ds og utfra bildene av j42 så er jeg ikke tvil om at jeg gjorde det rette valget for vår del.

Utvilsomt er det også en bra båt, og selv om klassiske linjer er fint har jeg mer sans for litt bredde i akterskipet. Skal ikke si at den ene er bedre enn den andre, men J42 er rigget mer for «skikkelig» seiling - hva nå det er for noe; dvs. med løygang i cockpit. Og det ville være meningsløst å utstyre den med rullestorseil. Så må det bli opp til hver enkelt hva man foretrekker på langtur.

I Jeanneau'en blir det kun kald hermetikk å få servert i ruskevær, byssa detter man rett og slett ut av. J42 ser ut som den er laget for å fungere i storm, bare se på alt man kan holde seg fast i under dekk.

Jeg ville gått for Jeanneauen hvis størrelsen på mannskapet krevde plassen, ellers tror jeg J42 er mer funksjonell på havseilas.

He, he, ja VOR70 er nokså våt på kryssen. Krever nok mer aktiv roring en rankere J42. Poenget mitt er at en del av gamlekara er negative til brede hekker. Personlig mener jeg det er en fordel på turbåter grunnet arealtilgangen og at det er mulig å kombinere med regttaegenskaper.

Jepp, og så er det ikke mye kryss på mjælkeruta heller.

Takk for veldig mange gode innspill og synspunkter. Det med to bad er jeg helt enig i at er ett for mye, må prøve å finne ut av om noen av disse Jene ble levert med ett bad.

Når det gjelder plass til mannskap er ikke mannskapet så stort. Det er bare meg og to små jenter. Venter bare på at de blir gamle nok til å være "rormenn" over Atlanteren.

Etter å ha lest disse artiklene:

http://www.maib.gov.uk/publications/investigation_reports/1999/Ocean_Madam.cfm

http://www.blur.se/images/fastnet-race-inquiry.pdf

og boken som etterfulgte rapporten:

http://www.amazon.com/gp/aw/d/0393337189/ref=redir_mdp_mobile/176-9313875-5134654

har jeg blitt sikker på at de mer romslige moderne båtene ikke er noe for meg så jeg er villig til å ofre litt plass og bredde for sjødyktighet.

Er det noe tilsvarende J42 det selges mange av i Norge?

Når det gjelder plass til mannskap er ikke mannskapet så stort. Det er bare meg og to små jenter. Venter bare på at de blir gamle nok til å være "rormenn" over Atlanteren.

Min er snart gammel nok, men hun nekter! Hva kan man gjøre med det? Det går fly dit pappa sier hun hver gang vi ser en stillehavsøy på tv ...

Etter å ha lest disse artiklene:

Det er jo ganske gamle artikler dette ... blir litt feil å bruke som argument mot moderne turseilere. Bredde gir også stabilitet. J42 er også ganske potent rigget, jeg mener det uansett koker ned til å få revet i tide, men mange vil nok mene at en mer sedat rigging hvor man kan rulle inn et ikke altfor stort storseil er både mer komfortablet og trygt. Nå kjenner jeg jo ikke noen av båtene, men J42 ser ut som den er bygget for lengre perioder på havet, mens Jeanneau'en helst vil i havn om kvelden.

På regattabanen er sikkert J42 mest morsom, bedre muligheter for å trimme seil osv. Men seiler man på handicap er ikke slikt nødvendig for å hevde seg.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Ja, mine er små foreløpig. Jeg spanderer Optimist-kurs på dem. Her begynner de når de er 6 år. Jeg motiverte med at de da ble skipper på egen skute, og det var stort. Når jeg er alene i båten med dem passer jeg på at turene ikke blir for lange, det er nok ankringspauser for bading og så knepper jeg dem fast i vesten med redningsline (lang nok til at de kan bevege seg rundt på båten). Jeg lar dem hjelpe til med alt de kan hjelpe med (selv om det er særdeles ueffektivt). De kan ikke engang knyte skolissene sine selv, men rulle ut storseil og fokk får de holde på med til de ser mannen med ljåen hvis vær og vind tillater det. Så gjenstår det jo å se om de beholder iveren til de blir tenåringer.

Hun eldste er litt vel modig og veldig tøff, så jo mer det blåser jo bedre er det. Minstemann må jeg jobbe litt mer med.

Når det gjelder artiklene er de gamle, ja, men jeg seiler mye med "moderne turseilere" til daglig, og jeg liker det ikke noe særlig. Dessuten kan det nok bli noe kryss på meg over havet siden jeg kommer til å velge en mye nordligere rute østover.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...