fredde1972 Startet 30.August.2012 Del på Facebook Startet 30.August.2012 Hei, jeg har akkurat overtatt en Volvo Penta MD11C som tidligere har hatt saltvannskjøling. Jeg har fått med nye topper, sylindre og komplett konverteringsett (faktisk nesten 2 sett) til ferskvannskjøling fra Volvo Penta. Jeg har litt problemer med å finne gode bilder på nettet som viser hvor alle deler skal sitte. Jeg har størst problemer med installasjonen av ny vannpumpe da den nye reima tar borti dynamoen med eksisterende braketter. Så hvis noen her inne har en Volvo Penta MD11C med ferskvannskjøling så hadde jeg satt veldig pris på om dere kunne postet noen bilder fra alle sider. Jeg har forstått at det er flere utgaver av disse systemene så er takknemlig for alle bilder som eventuelt kommer. Hvis noen har noen tips å komme med i sammenheng med dette prosjektet så mottas de også med takk :) Mvh Fredde Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 31.August.2012 Del på Facebook Svart 31.August.2012 Jeg har samme motor jeg og, og vurderer også å bygge om til ferskvann. Si fra hvis du skal selge de delene du får til overs når du har bygd om din ! Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 31.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2012 Det skal jeg gjøre. Det kan bli endel ser det ut til :) Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 1.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2012 Ingen? Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 2.September.2012 Del på Facebook Svart 2.September.2012 Har du prøvd å google md11c, md 11 c, eller md 11 ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 2.September.2012 Del på Facebook Svart 2.September.2012 De fleste som har bygd om MD11 til ferkvannskjøling har nok brukt settet fra Martec med elektrisk sirkulasjonspumpe. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
hegra Svart 2.September.2012 Del på Facebook Svart 2.September.2012 Her finner man marteckjølingen : http://www.martec.se/Som Sjøtunga skriver har martec elektrisk sirkulasjonspumpe. Da er det vel tvilsomt at trådstarter har martec siden han nevner ei pumpe med reimdrift. Nå har jeg ikke helt fulgt med i den andre tråden som bilo3 startet angående rensing av sjøvannkjølingen. En mulighet er å klippe slangen på midten mellom t-stykket og termostathus. De to slangestussene som da står igjen på t-stykket og termostathus blender du med å bøye dem og sette på strips slik at begge disse blir tettet. Så tar du ut termostaten. Da vil alt sjøvann tvinges gjennom motorblokk, frem til termostathus, gjennom manefoil, og ut i eksos. På denne måten ser du bedre hvor tett det egentlig er i blokka. Slik den orginale kjølingen er, er det litt vanskelig å se da kanskje nesten alt vannet går rett ut i eksosmanefoil, uten å ha vært innom motorblokka. Dette med klipping av slange og fjerning av termostat er bare ment som en test, og ikke permanent opplegg. Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 3.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2012 Fant til slutt denne under MISC utstyr på pentashop. http://www.volvopentashop.com/RagnarRingstad/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7742230_084B?path=MarineDieselEngines%2F7742230%2F7742230_90%2F7742230_084B Denne oversikten sier vel egentlig at jeg mangler en brakett for å få dynamoen inn på samme reimsløyfe som vannpumpa. Har kun et spørsmål til når det gjelder denne tegningen. Vet noen hvor nippel merket nr. 29 i denne tegningen skal festes?? Skal denne inn under på manifoilen istedet for denne avtapningskranen? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 3.September.2012 Del på Facebook Svart 3.September.2012 (redigert) fredde1972 : Vet noen hvor nippel merket nr. 29 i denne tegningen skal festes??Ikke helt 100% sikker, men hvis du følger slangen fra impellerpumpa til der den går inn på motor finner du et t-stykke. Her tar du slangen av og flytter denne opp på varmeveksler. Så skrues t-stykket ut, og nippel nr 29 skrues inn i stedet for t-stykket. Resten er vel ganske greit, men nok en gang, er altså ikke helt sikker, bare nesten Har tatt utgangspunkt i at motoren fremdeles har sjøvannkjøling montert. Redigert 3.September.2012 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 3.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2012 Dette var jaggu ikke lett. For mine rør ligner ikke mye på de jeg ser på tegningen. Den delen 23. Coupling piece. Skal den hule bolten skrues opp i det ledige hullet i eksos manifolden? Isåfall har jeg et problem da gjengene ikke er det samme. Den ene åpningen på varmeveksleren har jo heller ikke noen kobling mot seg... Problemet er i hovedsak del nr. 29, 23 (hvor skal den hule bolten skrues fast) og hvor går den øverste og eneste ledige koblingen på varmeveksleren? Er det ingen som har noen bilder med ferdig VP ferskvannskjøling? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 3.September.2012 Del på Facebook Svart 3.September.2012 Problemet er i hovedsak del nr. 29, 23 (hvor skal den hule bolten skrues fast) og hvor går den øverste og eneste ledige koblingen på varmeveksleren? Skrur du ut t-stykket så finner du vel ut om nippel nr 29 passer der. T- stykket skal ikke brukes med ferskvannkjøling.Den ledige stussen på varmeveksler uten henvisning skal kobles til rør nr 28. Dette ser litt unarturlig ut siden detaljene på skissen er forskjøvet i forhold til når alt er montert. 23 skal være ganske langt fremme, men hvor den festes vet jeg ikke. Jeg har ikke vært borti denne motoren med ferskvannkjøling så jeg kjenner den ikke veldig godt. Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 3.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2012 Takk for hjelpen hegra. Problemet mitt er at jeg har kjøpt motoren i deler så har aldri sett saltvannskjølingen på engang. Så har ikke sett det t-stykket du refererer til :( Men det hjalp mye bare å se det at ledig varmevekslerstuss skal inn på rør 28. Det gir mer mening nå :) Men fortsatt er jeg usikker på om den dingsen som samler alle rørene skal være koblet fast til manifoilen. Isåfall må jeg ha en overgang der... Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 3.September.2012 Del på Facebook Svart 3.September.2012 Problemet mitt er at jeg har kjøpt motoren i deler så har aldri sett saltvannskjølingen på engang.T-stykket står på undersida av manifoil omtrent på midten. Når jeg tenker meg om skal muligens den hule bolten som holder stykket 23 skrus inn under termostathus og forgreiningen blir stående under termostat. Her står det ett 90 graders bend som sikkert skal tas av først. Gå inn på linken til martec som jeg la ut i innlegg 7. Klikk på kylningar oppe til venstre, deretter volvo penta, og så md11/md2. Der viser det godt hvordan sjøvannkjølingen bygges om til ferskvannkjøling selv om det ikke er helt likt. Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 3.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2012 Ok, da fant jeg T-stykket :) Har funnet noen bilder nå, men det ser ikke ut som om forgreiningen er helt bak hvor termostaten er uten at jeg skal si dette for sikkert. Mulig den bare henger der i løse luften, men da må den hulbolten jo være erstattet med noe annet. Får forsøke litt videre i morgen. Takk for uvurderlig hjelp :) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 4.September.2012 Del på Facebook Svart 4.September.2012 Glem det med forgreining under termostat. Jeg var nok litt på villspor der. Imidlertid er det siste bildet du la ut av motor riktig. Jeg fant en brosjyre på VP hjemmeside som viste et bilde av motor med denne kjølingen og det stemmer overens med ditt bilde. Rart du ikke finner feste for den hule bolten i manifoilen, for den er akkurat der den skal være i forhold til brosjyren. Desverre får jeg ikke til noen link til brosjyren. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 4.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2012 Da har jeg fått hjelp i en annen kanal, facebook :) Det viser seg at min manifold ikke er gjort klar for ferskvannskjøling. Så nå har jeg vært på verkstedet og boret opp det hullet som manglet :) Jeg måtte bore et 90 graders hull opp i manifolden og bort mot termostaten. Er sikkert en bypass som trengs for å få sirkulering selv om ikke termostaten har åpnet seg ennå. Fikk en pdf fil som heter Freshwater cooling, engine numbers from 51594 MD-11.pdf fra Volvo Penta også som forklarer det hele. Så nå håper jeg alt skal gå bra. Takk for hjelpen hegra Har det forresten noe å si om jeg bytter ut et par av rørene med slanger? Blir vel ikke så varmt at ikke noen gode gummislanger kan holde på vannet? Ble nemlig noen skarpe svinger som måtte løses med slanger. Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Nå, hvordan gikk det ? har du fått skrudd sammen motoren ? Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 13.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2013 Jada, motoren er igang :) Men har et par mindre oljelekkasjer jeg må ta før den kommer i vanlig bruk. Pluss at jeg må få sjekket opp arbeidstemperaturen. Er jo vanlig at den går endel opp etter å ha konvertert til ferskvann fra saltvann. Men hvor mye hadde det jo vært greit å vite ;) Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 14.Juni.2013 Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 Jeg gikk lei av å skru på min, så jeg kjøpte en verkstedoverhalt motor med ferskvannskjøling :) MD 2 B, men det er jo stort sett samme som MD 11 Temperaturen på min ligger litt under midten på måleren når jeg går på 2200 omdreininger. Vet du forresten hvor høyt turtall man kan gå med på disse motorene ? Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 15.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2013 Max turtall er vel 2600 - 2700. Men jeg får ikke noe mer fart om jeg ligger på 2600 eller 2200. Så for meg er det en dritt :)) Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 16.Juni.2013 Del på Facebook Svart 16.Juni.2013 Fredde: Hvilket forum på FB har du brukt? Mvh Geir Emil Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
fredde1972 Svart 17.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Hei, var ikke noe forum men en gruppe som heter Restaurering av Polar 22. Han hadde samme vannkjøling som jeg har og fikk bilder av hans oppsett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.