Jump to content

Kan noen hjelpe til med bilder av VP MD11C med ferskvannkjøling?


fredde1972

Recommended Posts

Hei, jeg har akkurat overtatt en Volvo Penta MD11C som tidligere har hatt saltvannskjøling. Jeg har fått med nye topper, sylindre og komplett konverteringsett (faktisk nesten 2 sett) til ferskvannskjøling fra Volvo Penta. Jeg har litt problemer med å finne gode bilder på nettet som viser hvor alle deler skal sitte. Jeg har størst problemer med installasjonen av ny vannpumpe da den nye reima tar borti dynamoen med eksisterende braketter.

 

Så hvis noen her inne har en Volvo Penta MD11C med ferskvannskjøling så hadde jeg satt veldig pris på om dere kunne postet noen bilder fra alle sider. Jeg har forstått at det er flere utgaver av disse systemene så er takknemlig for alle bilder som eventuelt kommer.

 

Hvis noen har noen tips å komme med i sammenheng med dette prosjektet så mottas de også med takk :)

 

Mvh

Fredde

Link to post

Her finner man marteckjølingen :

Som Sjøtunga skriver har martec elektrisk sirkulasjonspumpe. Da er det vel tvilsomt at trådstarter har martec siden han nevner ei pumpe med reimdrift.

 

Nå har jeg ikke helt fulgt med i den andre tråden som bilo3 startet angående rensing av sjøvannkjølingen.

En mulighet er å klippe slangen på midten mellom t-stykket og termostathus. De to slangestussene som da står igjen på t-stykket og termostathus blender du med å bøye dem og sette på strips slik at begge disse blir tettet.

Så tar du ut termostaten. Da vil alt sjøvann tvinges gjennom motorblokk, frem til termostathus, gjennom manefoil, og ut i eksos.

 

På denne måten ser du bedre hvor tett det egentlig er i blokka. Slik den orginale kjølingen er, er det litt vanskelig å se da kanskje nesten alt vannet går rett ut i eksosmanefoil, uten å ha vært innom motorblokka.

 

Dette med klipping av slange og fjerning av termostat er bare ment som en test, og ikke permanent opplegg.

Link to post

Fant til slutt denne under MISC utstyr på pentashop. http://www.volvopentashop.com/RagnarRingstad/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7742230_084B?path=MarineDieselEngines%2F7742230%2F7742230_90%2F7742230_084B

 

Denne oversikten sier vel egentlig at jeg mangler en brakett for å få dynamoen inn på samme reimsløyfe som vannpumpa.

 

Har kun et spørsmål til når det gjelder denne tegningen. Vet noen hvor nippel merket nr. 29 i denne tegningen skal festes?? Skal denne inn under på manifoilen istedet for denne avtapningskranen?

Link to post
fredde1972 : Vet noen hvor nippel merket nr. 29 i denne tegningen skal festes??
Ikke helt 100% sikker, men hvis du følger slangen fra impellerpumpa til der den går inn på motor finner du et t-stykke. Her tar du slangen av og flytter denne opp på varmeveksler. Så skrues t-stykket ut, og nippel nr 29 skrues inn i stedet for t-stykket. Resten er vel ganske greit, men nok en gang, er altså ikke helt sikker, bare nesten :smiley:

 

Har tatt utgangspunkt i at motoren fremdeles har sjøvannkjøling montert.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Dette var jaggu ikke lett. For mine rør ligner ikke mye på de jeg ser på tegningen. Den delen 23. Coupling piece. Skal den hule bolten skrues opp i det ledige hullet i eksos manifolden? Isåfall har jeg et problem da gjengene ikke er det samme. Den ene åpningen på varmeveksleren har jo heller ikke noen kobling mot seg...

 

Problemet er i hovedsak del nr. 29, 23 (hvor skal den hule bolten skrues fast) og hvor går den øverste og eneste ledige koblingen på varmeveksleren?

 

Er det ingen som har noen bilder med ferdig VP ferskvannskjøling?

Link to post
Problemet er i hovedsak del nr. 29, 23 (hvor skal den hule bolten skrues fast) og hvor går den øverste og eneste ledige koblingen på varmeveksleren?

 

Skrur du ut t-stykket så finner du vel ut om nippel nr 29 passer der. T- stykket skal ikke brukes med ferskvannkjøling.

Den ledige stussen på varmeveksler uten henvisning skal kobles til rør nr 28. Dette ser litt unarturlig ut siden detaljene på skissen er forskjøvet i forhold til når alt er montert. 23 skal være ganske langt fremme, men hvor den festes vet jeg ikke. Jeg har ikke vært borti denne motoren med ferskvannkjøling så jeg kjenner den ikke veldig godt.

Link to post

Takk for hjelpen hegra. Problemet mitt er at jeg har kjøpt motoren i deler så har aldri sett saltvannskjølingen på engang. Så har ikke sett det t-stykket du refererer til :(

 

Men det hjalp mye bare å se det at ledig varmevekslerstuss skal inn på rør 28. Det gir mer mening nå :)

 

Men fortsatt er jeg usikker på om den dingsen som samler alle rørene skal være koblet fast til manifoilen. Isåfall må jeg ha en overgang der...

Link to post
Problemet mitt er at jeg har kjøpt motoren i deler så har aldri sett saltvannskjølingen på engang.
T-stykket står på undersida av manifoil omtrent på midten. Når jeg tenker meg om skal muligens den hule bolten som holder stykket 23 skrus inn under termostathus og forgreiningen blir stående under termostat. Her står det ett 90 graders bend som sikkert skal tas av først.

 

Gå inn på linken til martec som jeg la ut i innlegg 7. Klikk på kylningar oppe til venstre, deretter volvo penta, og så md11/md2. Der viser det godt hvordan sjøvannkjølingen bygges om til ferskvannkjøling selv om det ikke er helt likt.

Link to post

Ok, da fant jeg T-stykket :) Har funnet noen bilder nå, men det ser ikke ut som om forgreiningen er helt bak hvor termostaten er uten at jeg skal si dette for sikkert. Mulig den bare henger der i løse luften, men da må den hulbolten jo være erstattet med noe annet.

 

 

Får forsøke litt videre i morgen. Takk for uvurderlig hjelp :)

Link to post

Glem det med forgreining under termostat. Jeg var nok litt på villspor der. Imidlertid er det siste bildet du la ut av motor riktig. Jeg fant en brosjyre på VP hjemmeside som viste et bilde av motor med denne kjølingen og det stemmer overens med ditt bilde. Rart du ikke finner feste for den hule bolten i manifoilen, for den er akkurat der den skal være i forhold til brosjyren. Desverre får jeg ikke til noen link til brosjyren. Lykke til :smiley:

Link to post

Da har jeg fått hjelp i en annen kanal, facebook :) Det viser seg at min manifold ikke er gjort klar for ferskvannskjøling. Så nå har jeg vært på verkstedet og boret opp det hullet som manglet :) Jeg måtte bore et 90 graders hull opp i manifolden og bort mot termostaten. Er sikkert en bypass som trengs for å få sirkulering selv om ikke termostaten har åpnet seg ennå. Fikk en pdf fil som heter Freshwater cooling, engine numbers from 51594 MD-11.pdf fra Volvo Penta også som forklarer det hele.

 

Så nå håper jeg alt skal gå bra. Takk for hjelpen hegra :clap:

 

Har det forresten noe å si om jeg bytter ut et par av rørene med slanger? Blir vel ikke så varmt at ikke noen gode gummislanger kan holde på vannet? Ble nemlig noen skarpe svinger som måtte løses med slanger.

Link to post
  • 5 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Jada, motoren er igang :) Men har et par mindre oljelekkasjer jeg må ta før den kommer i vanlig bruk.

 

Pluss at jeg må få sjekket opp arbeidstemperaturen. Er jo vanlig at den går endel opp etter å ha konvertert til ferskvann fra saltvann. Men hvor mye hadde det jo vært greit å vite ;)

Link to post

Jeg gikk lei av å skru på min, så jeg kjøpte en verkstedoverhalt motor med ferskvannskjøling :) MD 2 B, men det er jo stort sett samme som MD 11

Temperaturen på min ligger litt under midten på måleren når jeg går på 2200 omdreininger. Vet du forresten hvor høyt turtall man kan gå med på disse motorene ?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...